Annonce
Kultur

Food Festival nåede op mod 15.000 besøgende: Lover mindre kø næste gang

Her ses køen til Secondhand Bazar. Foto: Paul Erik Fabricius, Kulturdivisionen
Vi vil vi se mange flere, hvis ikke dobbelt så mange food trucks, hvis det her gentages, siger arrangør.

Holstebro: Weekendens Street Food Festival på Slagteriet har lært de involverede to vigtige lektioner om Vestjylland.

Nummer 1: Hvis man ser bort fra vestjysk beskedenhed og drømmer stort om 10.000 tilskuere, så kan det sagtens lade sig gøre.

- Det har været en kæmpe succes. Ingen tvivl om det. Der har været et sted mellem 10.000 og 15.000 besøgende - deraf har der selvfølgelig været nogle, der har været her mere end én gang. Én bod omsatte alene om søndagen for 75.000 kroner, og dens standard ret kostede 75 kroner, så den har solgt 1000 retter om søndagen. Det ved jeg godt, at ikke alle boder gør, men det giver alligevel et praj om den overvældende interesse, lyder det fra arrangørerne Kristian Andersen og Kenneth Kristensen, Holstebro Events.

Nummer 2: Interessen gav kø, både til Secondhand Bazar, der om søndagen havde flere 100 mennesker i kø, fordi knap 90 mennesker måtte lukkes ind ad gangen, og til madboderne.

- I forhold til de køer, vi så, så er det ganske simpelt: Vores samarbejdspartner, Aarhus Mad & Marked, har nu forstået, at herovre i Vestjylland tager vi fra, når vi spiser, siger arrangørerne.

- Derfor vil vi se mange flere, hvis ikke dobbelt så mange food trucks, hvis det her gentages, siger de.

Selvom antallet af besøgende ikke optælles, så vurderer arrangørerne besøgstallet ud fra solgte retter blandt andet.

- Lørdag blev der gennemsnitligt solgt 500 retter i hver bod. Her vurderer vi, at der var 6000 mennesker og næsten det samme antal søndag, ligesom der var mange mennesker fredag. Jeg tror nærmere, vi har været på 15.000 mennesker henover weekenden. Men samtidig er der nok flere, der er kommet over to omgange, siger Kristian Andersen mandag morgen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

80-årig død efter cigaret-ulykke

Leder For abonnenter

Vi skal huske vores etik

Sociale medier - eller måske rettere sociale platforme - som for eksempel Facebook har gjort det nemt og effektivt for enhver at udgive og sprede information. Det betyder, at et medie som dit lokale dagblad ikke altid er først med det seneste. Det er i dag heller ikke så vigtigt for en avis. Til gengæld er det vigtigere end nogensinde at udvælge, prioritere og guide i den store strøm af information. Mange læsere har måske undret sig over, at vi i tirsdagens avis ikke skrev, hvem der havde sat ild på Humlum Kro. For allerede mandag eftermiddag var det en kendt sag i lokalområdet, hvem der havde gjort det - og ovenikøbet tilstået det. Den information sørgede kroejer Tonny Hedegaard for at sprede, da han på Facebook skrev et længere indlæg om forbrydelsen, tilståelsen og detaljer i sagen. Alt sammen i den bedste mening og med et humanitært afsæt. Hvorfor skriver I det ikke, er vi blevet spurgt. Og svaret er, at vi langt fra skriver alt, hvad vi hører om. Det er yderst sjældent, at vi bringer navne på sigtede i straffesager, og selv når der er faldet dom, er det kun i de grovere sager, at vi skriver navnet på dømte. På den front adskiller medier sig fra den strøm af information - og misinformation - der flyder på for eksempel Facebook. Juridisk er der ikke nødvendigvis noget i vejen for at fortælle, hvem der har tilstået i en straffesag. Men vores etiske retningslinjer afholder os fra at gøre det per automatik. Sådan er det ikke på Facebook. På de sociale medier bliver etikkens bundgrænse defineret af laveste fællesnævner. Når vi i dag fortæller om Tonny Hedegaards udpegning af gerningsmanden, sker det heller ikke uden etiske overvejelser. Med vores journalistik om hans opslag er vi med til at sætte lys på sagen. Når vi alligevel beskæftiger os med det, skyldes det reaktionerne på offentliggørelsen. Opbakningen i lokalområdet og en tilsyneladende tilgivende attitude gør sagen og tilståelsen interessant i bredere forstand. Og det kommer vi til at skrive mere om.

Annonce