Annonce
Indland

Fond frygter millionsmæk: Trækker støtte til sager mod staten

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Borgerretsfonden trækker støtte til sag mod telelogning efter afgørelse fra Civilstyrelsen.

En afgørelse fra Civilstyrelsen får Borgerretsfonden til at trække sin økonomiske støtte til et søgsmål fra Foreningen mod Ulovlig Logning.

Annonce

Det skriver Berlingske.

Forening mod Ulovlig Logning har i to år kæmpet for at få rejst en sag mod Justitsministeriet.

Foreningen er utilfreds med, at to domme fra EU-Domstolen, der siger, at telelogning er imod EU-charteret, ikke har ført til et ophør af telelogning.

De danske myndigheder kræver, at teleselskaber gemmer oplysninger om deres kunder et år. Det kan være, hvem de har ringet eller sms'et til, og hvilken mast de var nær ved, da de gjorde det.

Det er der, der kaldes telelogning.

For at få råd til at føre sagen har Foreningen mod Ulovlig Logning fået støtte fra private og organisationer - herunder Borgerretsfonden.

Borgerretsfondens formål er at "yde økonomisk og juridisk bistand til personer eller grupper af personer, der i konkrete tilfælde har været udsat for magtmisbrug."

Fonden havde også givet støtte til People Group, der var utilfreds med håndteringen af et udbud af en dab-kanal, som People Groups kanal Radio24syv havde tabt.

Den støtte mener Civilstyrelsen, der skal føre tilsyn med, at fonde opfylder deres formål, ikke er indenfor foreningens formål.

Styrelsen mener, at fonden kun må give til fysiske personer - altså enkelte borgere - og ikke til juridiske personer - en betegnelse for virksomheder, organisationer eller andre, der optræder som part i en sag.

Samtidig har styrelsen anført, at de tre personer i fondens bestyrelse kan hæfte for den støtte på tre millioner kroner, der er givet til People Groups sag.

Det opfatter bestyrelsen som en trussel fra Civilstyrelsen.

Den risiko for at ende med en millionregning kan bestyrelsen ikke bære, siger tidligere overvismand Christen Sørensen, der et af de tre bestyrelsesmedlemmer, til Berlingske.

Af samme grund har fonden altså trukket støtte til tre andre sager - herunder Foreningen mod Ulovlig Lognings sag.

Rasmus Malver, der har stiftet Foreningen mod Ulovlig Logning, undrer sig. Hans sag mister altså sin støtte, fordi den føres af en forening.

- Og det er vi sjovt nok, fordi en højesteretsdom siger, at vi er nødt til at lave en forening for at have "retslig interesse" og dermed kunne føre en sag mod staten, siger han til Berlingske.

Civilstyrelsens kontorchef, Niels Klitgaard, ønsker ikke uddybe afgørelsen over for Berlingske.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce