Annonce
Udland

FN: Over 800.000 er flygtet fra Idlib siden december

Khalil Ashawi/Reuters
I gennemsnit flygter 11.000 om dagen fra den syriske Idlib-provins. Seks ud af ti fordrevne er børn, siger FN.

Syriske styrkers offensiv i Idlib-provinsen har i løbet af de seneste to og en halv måned tvunget over 800.000 mennesker på flugt fra deres hjem.

Annonce

Det viser tal fra FN torsdag, skriver nyhedsbureauet AFP.

Det er et gennemsnit på knap 11.000 mennesker om dagen.

- Af de over 800.000 mennesker, der er blevet fordrevet i det nordvestlige Syrien fra 1. december til 12. februar, vurderes omkring 60 procent at være børn, meddeler Ocha, der er FN's kontor for koordination af hjælpeindsatser.

Offensiven er stadig i gang, så antallet af fordrevne ventes at stige.

De syriske regeringsstyrker har opbakning fra russiske fly, der bomber oprørsgrupper fra luften.

Idlib i det nordvestlige Syrien er det sidste større område, der er kontrolleret af oprørsgrupper.

Der boede omkring tre millioner mennesker i provinsen, inden offensiven gik i gang. Det svarer til, at næsten hver fjerde nu er fordrevet fra sit hjem.

Mange af de mennesker, der tvinges på flugt, søger mod den tyrkiske grænse. Men her er der lukket for adgang, og de fordrevne syrere er i mange tilfælde henvist til lejre i grænseområdet.

Tyrkiet huser i forvejen 3,6 millioner syriske flygtninge og siger, at landet ikke kan tage imod flere.

Tyskland gav onsdag et beløb svarende til 300 millioner kroner til støtte for flygtningene i Idlib.

Onsdag udsendte FN's Flygtningeorganisation, UNHCR, en appel om 241 millioner kroner til at tage sig af de mest akutte behov blandt de mange fordrevne.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce