Annonce
Udland

Flyselskaber holder Boeing-fly på jorden efter fund af revner

Mark Ralston/Ritzau Scanpix
Amerikansk og brasiliansk flyselskab har fundet tegn på revner i 13 fly. 38 skandinaviske fly skal undersøges.

Et amerikansk og et brasiliansk flyselskab har taget i alt 13 Boeing 737 NG-fly ud af drift, efter at der er blevet fundet tegn på revner i flyene.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters natten til torsdag dansk tid.

Det amerikanske flyselskab Southwest Airlines oplyser, at det onsdag har taget to fly ud af drift.

Ligeledes har det brasilianske flyselskab Gol Linhas Aereas gjort med 11 fly af samme flytype.

De to flyselskaber er begge store operatører af Boeings 737-fly, både NB-modellen og MAX-modellen, som har været underlagt flyveforbud i månedsvis efter to dødelige flystyrt.

I september fandt Boeing revner i flere 737 NG-fly.

Det fik den amerikanske luftfartsmyndighed, FAA, til at kræve inspektion af i alt 165 fly. Langt de fleste af disse var Southwest Airlines-fly.

Southwest Airlines oplyser natten til torsdag, at der ikke er fundet problemer i "langt de fleste" af selskabets undersøgte fly.

Og de to fly, der har vist tegn på revner, vil "forblive ude af drift, indtil problemet er helt løst", lyder det i meddelelsen.

Ifølge branchemediet check-in.dk har FAA også krævet, at 38 skandinaviske Boeing 373 NG-fly skal tjekkes for revner.

Der er ifølge mediet tale om både SAS- og Jet Time-fly. Jet Time er et dansk charterselskab.

Revnerne er fundet på det stykke, der på engelsk kaldes en "pickle fork".

Det er ifølge nyhedsbureauet dpa den del af flyet, som fæstner vingerne med flykroppen. Dette stykke er ellers designet til at holde hele flyets levetid.

- Boeing har gjort FAA opmærksom på problemet og har aktivt engageret os med vores globale kunder af 737 NG-flyene i forhold til at støtte de påkrævede undersøgelser, skriver Boeing i en meddelelse.

Samtidig understreger flyproducenten, at problemet med revner ikke vedrører nogle af dets omstridte 737 MAX-fly.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på check-in.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forhåbentlig kun forretten

Efter en vinter med regn, regn og regn - blæst, blæst og blæst. Med oversvømmelser både inde i landet ved vandløbene og ude ved kysterne, er der vist ikke mange, der ikke mener, at klima-debatten er relevant. Det kan vist ikke være på et mere passende tidspunkt, at Klimatorium onsdag kunne holde rejsegilde på Østhavnen i Lemvig. Der kommer forhåbentlig til at ske noget i den bygning, som kan blive rammen om klima-løsninger, så man i Lemvig kan vende klima-udfordringer til en gevinst, hvor der skabes arbejdspladser, økonomi og udvikling ved at være centrum for forskning, der kan give øget befolkningstal og gevinster for det lokale erhvervsliv. Det er selvfølgelig for tidligt at konkludere, om Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand lykkes med denne store satsning. Man er så småt i gang med de første projekter, og når Klimatorium står klar til indvielse i august med klima-topmøde og meget andet, så skal det begynde at vise sig, om det virkelig kan lykkes for en af landets mindste kommuner at blive den store aktør på dette område både lokalt, regionalt, nationalt og internationalt, som er ambitionsniveauet. Det er etape 1, der onsdag var rejsegilde på. Det er et halvt Klimatorium, som først og fremmest er arbejdsplads for Lemvig Vand & Spildevands medarbejdere samt kommunale medarbejdere med plads til studerende og udviklere fra private firmaer, som kan låne et skrivebord her, mens man er med i samarbejder. Den anden halvdel - etape 2 - er det, der rent fysisk vil gøre Klimatorium til en succes. Men den skal bygges af en privat investor, og det skal være med private virksomheder som lejere. Det er slet ikke på plads endnu, og dermed kan man slå fast, at drømmen om, at håndværkerne bare kunne fortsætte med næste etape efter indvielsen af den første, ikke bliver en realitet. Men forhåbentlig sker det ikke så længe efter. Ikke bare fordi man kan få overstået byggerodet på Østhavnen. Men også fordi det er etape 2, der virkelig skal sætte gang i de private initiativer, som man håber så meget på, og så Klimatorium ikke blot ender som en flot bygning, der er halvt færdig og med halvfærdigt ambitionsniveau. Etape 1 er godt, men forhåbentlig kun forretten.

Annonce