Annonce
Danmark

Flere elløbehjul i trafikken - trafikråd frygter flere ulykker

Torsdag kommer 150 nye elektriske løbehjul til Aarhus, når udlejningsfirmaet Voi åbner op for udlejning. Arkivfoto: Axel Schütt
Elektriske løbehjul bliver torsdag præsenteret som udlejningsmulighed i gaderne i Aarhus, når den svenske transportvirksomhed Voi stiller 150 løbehjul til rådighed. Rådet for Sikker Trafik er kritisk over for lanceringen og frygter flere tilskadekomne. En afklaring af antal ulykker er undervejs.

Transport: Der vil ske flere trafikulykker, når Aarhus bliver næste by til at have udlejning af elløbehjul. Det mener adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

- Der er mange unge, som kører rundt på dem, og som synes, at det er et legetøj. Det er vi nervøse for vil afspejle sig i flere ulykker, siger han.

Siden en forsøgsordning for elløbehjul trådte i kraft 17. januar i år, har det være muligt at køre på en elektrisk model, og nu bliver Aarhus den næste by efter København til at introducere elløbehjul i trafikken som udlejningsmulighed.

Det er det svenske transportfirma Voi, som torsdag stiller 150 elløbehjul til rådighed på 62 forskellige steder i byen, efter virksomheden har indgået en toårig aftale med kommunen. Hos Voi er der begejstring over, at elløbehjul har fået grønt lys af kommunen til at rulle ud i de aarhusianske gader.

- Vi har glædet os til at lancere, og vi håber, at aarhusianerne vil tage godt imod os, siger landechef i Voi Eric André i en pressemeddelelse.

Anderledes kritisk forholder Mogens Kjærgaard Møller sig til de elektriske løbehjul, der med elmotoren kan køre op til 20 km i timen

- Den bekymring, vi har, spejler sig rundt om i Europa, hvor der har været flere alvorlige uheld. Løbehjulene er forbundet med en sikkerhedsrisiko på grund af deres relativt høje fart, siger han.

Annonce

10 færdselsregler for elektriske løbehjul

1. Du skal være fyldt 15 år. For at kunne leje et elløbehjul hos Voi skal man være over 18 år.

2. Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke det krav.

3. Du skal følge cykelreglerne og køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

4. Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

5. Du må ikke have passager med på løbehjulet.

6. Der må ikke være sæde på løbehjulet.

7. Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, højst være to meter langt og 70 cm bredt.

8. Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid eller gul lygte foran og en rød bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synlige på 300 meters afstand.

9. Løbehjulet skal være forsynet med rød refleks bagpå, hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.

10. Promillegrænsen er 0,5 - og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilder: Rådet for Sikker Trafik, FDM og Voi

Kortlægger ulykker

Aftalen om elløbehjul i trafikken blev indgået i december sidste år af et bredt flertal i Folketinget. Foruden Rådet for Sikker Trafik har Cyklistforbundet, Dansk Fodgængerforbund og Rigspolitiet været blandt kritikerne af det nye transportmiddel og udtrykt skepsis over sikkerheden.

I flere europæiske storbyer har der været dødelige færdselsulykker forbundet med løbehjul, og på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital er personalet nu i gang med at undersøge, hvor mange patienter der kommer på skadestuen som følge af uheld med et elektrisk løbehjul.

- Vi vil undersøge, hvor reelt et problem det er herhjemme, for vi ved det ikke endnu. Vi laver i løbet af den her måned en foreløbig afkrydsning, som vi vil tage videre til Københavns Kommune, siger overlæge og leder af skadestuen på Bispebjerg og Frederiksberg Søren Rasmussen.

Han understreger, at han indtil videre kun har oplevet mindre skadestilfælde hos patienter, som er kommet på skadestuen.

- Vi har set nogle stykker komme ind, men det er knubs, der er tale om. Det er ikke alvorlige skader, og jeg har ikke hørt om større tilfælde fra akutmodtagelsen, siger han.

Søren Rasmussen har en forventning om, at der vil komme flere færdselsuheld med løbehjul, efterhånden som de udbredes i landet.

- Det vil der gøre, og vejret vil også få en betydning, for når det er godt vejr, vil flere benytte sig af et løbehjul, forventer han.

De nye løbehjul, som Voi stiller til rådighed i Aarhus, kan lejes via en app, og firmaet vil i løbet af torsdagen have medarbejdere til at introducere og hjælpe brugere i gang med køretøjet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Verdensmesterskabet får ikke lov at smuldre i Struer

Hvis bokseren Dina Thorslund skal miste sit verdensmesterskabsbælte, så lad os håbe, at det kommer til at ske i bokseringen mod en dygtigere modstander, og ikke fordi økonomi og teknikaliteter spænder ben for hende. Da hun for nylig brød med sin hidtidige promotor, det tyske Team Sauerland, stod hun alene tilbage med opgaven at arrangere og finansiere en mesterskabskamp. Det er en stor opgave, som rækker et godt stykke ud over de færdigheder, man slider sig til i et træningslokale, og derfor har bokseren brug for hjælp. Verdensmestre i individuelle publikumssportsgrene findes der ikke mange af i Danmark. Derfor er det en præstation, som har skabt opmærksomhed. Og Struer Kommune har været både dygtig og flittig til at udnytte den potentielle profilering, der ligger i at have en verdensmester i byen. Derfor har kommunen naturligvis også en interesse i, at det fortsat er tilfældet. Og netop derfor ser kommunen også velvilligt på mulighed for et samarbejde - eller en støtte. Detaljerne er endnu ikke klare, men borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) giver i dagens avis udtryk for, at der skal findes en løsning. Nok så vigtigt er det signal, som erhvervsmanden Peter K. Kristensen sender i et læserbrev i dagens avis. Han opfordrer til at støtte projektet og melder sig samtidig klar til selv at gøre det. Det er vigtigt, at dem, der har mulighed for at ændre noget, ikke bare støtter økonomisk med et sponsorat, men også råber lidt og op fortæller om, hvor vigtigt det er at have noget at være fælles om og stolte over. En opbakning som den, erhvervsmandens sender i sit læserbrev, er derfor uendeligt meget værd. Det er uholdbart, hvis bokser og træner selv skal stå for det administrative. Det kan måske lykkes en enkelt gang, men hvis Dina Thorslund skal have mulighed for at koncentrere sig om sporten, må hun finde en ny promotor. Og den opgave er langt nemmere, hvis hun kan demonstrere solid opbakning i baglandet. For selvfølgelig skal verdensmesterskabet forsvares. Og selvfølgelig skal det foregå i Struer denne gang.

Annonce