Danmark

Flere elløbehjul i trafikken - trafikråd frygter flere ulykker

Torsdag kommer 150 nye elektriske løbehjul til Aarhus, når udlejningsfirmaet Voi åbner op for udlejning. Arkivfoto: Axel Schütt
Elektriske løbehjul bliver torsdag præsenteret som udlejningsmulighed i gaderne i Aarhus, når den svenske transportvirksomhed Voi stiller 150 løbehjul til rådighed. Rådet for Sikker Trafik er kritisk over for lanceringen og frygter flere tilskadekomne. En afklaring af antal ulykker er undervejs.

Transport: Der vil ske flere trafikulykker, når Aarhus bliver næste by til at have udlejning af elløbehjul. Det mener adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

- Der er mange unge, som kører rundt på dem, og som synes, at det er et legetøj. Det er vi nervøse for vil afspejle sig i flere ulykker, siger han.

Siden en forsøgsordning for elløbehjul trådte i kraft 17. januar i år, har det være muligt at køre på en elektrisk model, og nu bliver Aarhus den næste by efter København til at introducere elløbehjul i trafikken som udlejningsmulighed.

Det er det svenske transportfirma Voi, som torsdag stiller 150 elløbehjul til rådighed på 62 forskellige steder i byen, efter virksomheden har indgået en toårig aftale med kommunen. Hos Voi er der begejstring over, at elløbehjul har fået grønt lys af kommunen til at rulle ud i de aarhusianske gader.

- Vi har glædet os til at lancere, og vi håber, at aarhusianerne vil tage godt imod os, siger landechef i Voi Eric André i en pressemeddelelse.

Anderledes kritisk forholder Mogens Kjærgaard Møller sig til de elektriske løbehjul, der med elmotoren kan køre op til 20 km i timen

- Den bekymring, vi har, spejler sig rundt om i Europa, hvor der har været flere alvorlige uheld. Løbehjulene er forbundet med en sikkerhedsrisiko på grund af deres relativt høje fart, siger han.

10 færdselsregler for elektriske løbehjul

1. Du skal være fyldt 15 år. For at kunne leje et elløbehjul hos Voi skal man være over 18 år.

2. Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke det krav.

3. Du skal følge cykelreglerne og køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

4. Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

5. Du må ikke have passager med på løbehjulet.

6. Der må ikke være sæde på løbehjulet.

7. Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, højst være to meter langt og 70 cm bredt.

8. Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid eller gul lygte foran og en rød bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synlige på 300 meters afstand.

9. Løbehjulet skal være forsynet med rød refleks bagpå, hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.

10. Promillegrænsen er 0,5 - og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilder: Rådet for Sikker Trafik, FDM og Voi

Kortlægger ulykker

Aftalen om elløbehjul i trafikken blev indgået i december sidste år af et bredt flertal i Folketinget. Foruden Rådet for Sikker Trafik har Cyklistforbundet, Dansk Fodgængerforbund og Rigspolitiet været blandt kritikerne af det nye transportmiddel og udtrykt skepsis over sikkerheden.

I flere europæiske storbyer har der været dødelige færdselsulykker forbundet med løbehjul, og på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital er personalet nu i gang med at undersøge, hvor mange patienter der kommer på skadestuen som følge af uheld med et elektrisk løbehjul.

- Vi vil undersøge, hvor reelt et problem det er herhjemme, for vi ved det ikke endnu. Vi laver i løbet af den her måned en foreløbig afkrydsning, som vi vil tage videre til Københavns Kommune, siger overlæge og leder af skadestuen på Bispebjerg og Frederiksberg Søren Rasmussen.

Han understreger, at han indtil videre kun har oplevet mindre skadestilfælde hos patienter, som er kommet på skadestuen.

- Vi har set nogle stykker komme ind, men det er knubs, der er tale om. Det er ikke alvorlige skader, og jeg har ikke hørt om større tilfælde fra akutmodtagelsen, siger han.

Søren Rasmussen har en forventning om, at der vil komme flere færdselsuheld med løbehjul, efterhånden som de udbredes i landet.

- Det vil der gøre, og vejret vil også få en betydning, for når det er godt vejr, vil flere benytte sig af et løbehjul, forventer han.

De nye løbehjul, som Voi stiller til rådighed i Aarhus, kan lejes via en app, og firmaet vil i løbet af torsdagen have medarbejdere til at introducere og hjælpe brugere i gang med køretøjet.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Mathiesen slutter som treer i Madrid

Søndag ifølge

Søndag ifølge chefredaktøren: Jeg får nok aldrig den sofa

Jeg har fundet ud af, at der findes sofaer, som har en sektion, der kan ændres og lægges ned ved tryk på en knap. Sådan en klap-ud-sag, der giver en perfekt og yderst egoistisk position til afslapning foran et afsnit af den foretrukne tv-serie. Eller til en lur. Det er lidt i familie med hæve-sænke-borde og elevationssenge. Fuld fokus på komforten. Fordi teknologien tillader det. Og fordi vi gerne vil indrette os bekvemt. Sådan en sofa skal jeg da have. Skal jeg ikke? Det spørgsmål vender vi tilbage til. Denne søndag har vi fokus på boligmarkedet i Nordvestjylland. Blandt andet fordi teknologien har givet os muligheden for at bringe informationer om markedet - og fordi vi har bestemt at gøre det til en fast del af vores søndagsudgivelse. Men mest fordi boligområdet har stor interesse hos læserne. Boligområdet er fyldt med historier. Der er de helt nære og menneskelige, hvor vi interesserer os for, hvem der er flyttet ind i huset lidt længere nede ad gaden. Der er inspirationen til, hvordan man kan indrette sit hjem. Og der er hele spørgsmålet om konjunkturer, rentesatser, låneomlægning og liggetider. Og for mig altså også spørgsmålet om den ene eller den anden sofa. Boligmarkedet er som et termometer, der konstant måler et lokalområdes temperatur og viser, om helbredet er i orden. Hvis markedet lider, og det er svært at sælge en ejendom, er det et åbenlyst tegn på problemer. Og er priserne i hidsig himmelfart, har det helt sikkert også konsekvenser for lokalområdet. Positive som negative. Vi beskæftiger os med lokaljournalistik, fordi det nære er og bliver det mest vedkommende. Og det bliver ikke mere nært end vores hjem. Et godt og trygt hjem - og måske endda gode naboer - er fundamentet i de flestes tilværelse. Og beslutningen om at skifte hjemmet ud er en af de største, vi træffer i vores liv. Ikke mindst, hvis man bevæger sig ind på ejendomsmarkedet, hvor valget af et hjem også bliver en stor, økonomisk beslutning. Her i området har priserne udviklet sig både positivt og negativt, siden finanskrisen viste os alle sammen, at også fast ejendom kan blive mindre værd med tiden. Nogle steder er priserne steget ret markant, mens det i yderområderne ligefrem går nedad. Nogle steder så alvorligt, at kun få tør købe hus der, og slet ingen tør låne penge ud til det. Jeg købte mit første hus for ti år siden. Det ligger i Ulfborg. I mit kvarter er vi ikke just begunstiget af stigende friværdier. Til gengæld kan vi glæde os over at bo billigt. Og vigtigere endnu - vi kan glæde os over at bo tæt på noget af Danmarks mest tillokkende natur og i et fredeligt lokalsamfund. Og sådan er det jo, når man vælger, hvor man skal bo. Man må prioritere. Det afhænger selvfølgelig af de økonomiske muligheder, men også af præferencer. Hvad vægter vi højest? Lige nu er trenden på landsplan, at vi vægter storbyer højere end noget andet. Måske fordi vi gerne vil være med på vognen, når priserne drøner opad og friværdien giver næring til store drømme. Men nok endnu mere fordi vi er bange for det modsatte: At ende med et usælgeligt hus i den forkerte del af landet - eller byen. Jeg har svært ved at forstå dem, der gerne vil bo i København eller Aarhus. Men de har helt sikkert også svært ved at forstå mig. I disse dage flyder mit hus med flyttekasser. Min kæreste, Camilla, er nemlig lige flyttet ind. Som tilflytter fra Aarhus ovenikøbet. Og jeg er sikker på, at hun ligesom jeg lige så godt kan vænne sig til at svare på spørgsmålet: Hvorfor i alverden bor du i Ulfborg? Mit svar er komfort. Det er bekvemt, og det er rart. Ligesom den dér sofa med de smarte funktioner. Men det svar får Camilla svært ved at gøre til sit. For i den eviggyldige parforholds-diskussion om hjemmets indretning har hun valgt en anden side: Hun er til æstetik frem for komfort. Og derfor har min nye sofa dystre udsigter.

Annonce