Annonce
Danmark

Flere elløbehjul i trafikken - trafikråd frygter flere ulykker

Torsdag kommer 150 nye elektriske løbehjul til Aarhus, når udlejningsfirmaet Voi åbner op for udlejning. Arkivfoto: Axel Schütt
Elektriske løbehjul bliver torsdag præsenteret som udlejningsmulighed i gaderne i Aarhus, når den svenske transportvirksomhed Voi stiller 150 løbehjul til rådighed. Rådet for Sikker Trafik er kritisk over for lanceringen og frygter flere tilskadekomne. En afklaring af antal ulykker er undervejs.

Transport: Der vil ske flere trafikulykker, når Aarhus bliver næste by til at have udlejning af elløbehjul. Det mener adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

- Der er mange unge, som kører rundt på dem, og som synes, at det er et legetøj. Det er vi nervøse for vil afspejle sig i flere ulykker, siger han.

Siden en forsøgsordning for elløbehjul trådte i kraft 17. januar i år, har det være muligt at køre på en elektrisk model, og nu bliver Aarhus den næste by efter København til at introducere elløbehjul i trafikken som udlejningsmulighed.

Det er det svenske transportfirma Voi, som torsdag stiller 150 elløbehjul til rådighed på 62 forskellige steder i byen, efter virksomheden har indgået en toårig aftale med kommunen. Hos Voi er der begejstring over, at elløbehjul har fået grønt lys af kommunen til at rulle ud i de aarhusianske gader.

- Vi har glædet os til at lancere, og vi håber, at aarhusianerne vil tage godt imod os, siger landechef i Voi Eric André i en pressemeddelelse.

Anderledes kritisk forholder Mogens Kjærgaard Møller sig til de elektriske løbehjul, der med elmotoren kan køre op til 20 km i timen

- Den bekymring, vi har, spejler sig rundt om i Europa, hvor der har været flere alvorlige uheld. Løbehjulene er forbundet med en sikkerhedsrisiko på grund af deres relativt høje fart, siger han.

Annonce

10 færdselsregler for elektriske løbehjul

1. Du skal være fyldt 15 år. For at kunne leje et elløbehjul hos Voi skal man være over 18 år.

2. Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke det krav.

3. Du skal følge cykelreglerne og køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

4. Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

5. Du må ikke have passager med på løbehjulet.

6. Der må ikke være sæde på løbehjulet.

7. Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, højst være to meter langt og 70 cm bredt.

8. Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid eller gul lygte foran og en rød bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synlige på 300 meters afstand.

9. Løbehjulet skal være forsynet med rød refleks bagpå, hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.

10. Promillegrænsen er 0,5 - og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilder: Rådet for Sikker Trafik, FDM og Voi

Kortlægger ulykker

Aftalen om elløbehjul i trafikken blev indgået i december sidste år af et bredt flertal i Folketinget. Foruden Rådet for Sikker Trafik har Cyklistforbundet, Dansk Fodgængerforbund og Rigspolitiet været blandt kritikerne af det nye transportmiddel og udtrykt skepsis over sikkerheden.

I flere europæiske storbyer har der været dødelige færdselsulykker forbundet med løbehjul, og på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital er personalet nu i gang med at undersøge, hvor mange patienter der kommer på skadestuen som følge af uheld med et elektrisk løbehjul.

- Vi vil undersøge, hvor reelt et problem det er herhjemme, for vi ved det ikke endnu. Vi laver i løbet af den her måned en foreløbig afkrydsning, som vi vil tage videre til Københavns Kommune, siger overlæge og leder af skadestuen på Bispebjerg og Frederiksberg Søren Rasmussen.

Han understreger, at han indtil videre kun har oplevet mindre skadestilfælde hos patienter, som er kommet på skadestuen.

- Vi har set nogle stykker komme ind, men det er knubs, der er tale om. Det er ikke alvorlige skader, og jeg har ikke hørt om større tilfælde fra akutmodtagelsen, siger han.

Søren Rasmussen har en forventning om, at der vil komme flere færdselsuheld med løbehjul, efterhånden som de udbredes i landet.

- Det vil der gøre, og vejret vil også få en betydning, for når det er godt vejr, vil flere benytte sig af et løbehjul, forventer han.

De nye løbehjul, som Voi stiller til rådighed i Aarhus, kan lejes via en app, og firmaet vil i løbet af torsdagen have medarbejdere til at introducere og hjælpe brugere i gang med køretøjet.

Annonce
Forsiden netop nu
HB

HB hentede tredje udesejr i træk

Leder For abonnenter

Lad nu bare forældrene være forældre på deres måde

Ingen ferieuge uden historier i medierne, som til hverdag næppe havde fået stor opmærksomhed. Nogle kalder det lidt nedladende agurketids-historier, men ofte kaster den slags ret interessante ting af sig. Og ofte giver ferie hos politikere og embedsmænd mulighed for at fortælle noget om helt almindelige mennesker. Det er som udgangspunkt positivt. Denne efterårsferies store historie uden stor relevans er historien om forældre, der ønsker at få deres børns skolefoto manipuleret. Ikke mindst harmen over disse forældre og den massive afstandtagen til redigering af virkeligheden har fyldt meget. Meningsdannere og politikere - og mange andre - har med glæde delt deres egne gulnede skolefotos på sociale medier. Ledsaget af mere eller mindre harmdirrende kommentarer om nutidens forældres forkvaklede syn på udseendet. Det er en automatredaktion, og den er ærligt talt kedelig. Det er også helt ligetil at lange ud efter forældregenerationen og dennes tilgang til børn og opdragelse. For den er unægtelig anderledes end den forriges. For slet ikke at tale om forskellen, hvis vi går to generationer tilbage. Vi kan hurtigt blive enige om, at børn skal have lov at være børn, og at vi skal passe på med, hvor store krav om perfektion, vi flasker dem op med. Men udviklingen giver altså nye muligheder, som de unge ser som noget helt naturligt. Til hverdag er der digitale filtre på billederne, så det hele tager sig lidt bedre ud. Og selv måske skal være en af de rigtig gode dage, hvis vi i virkeligheden skal leve op til udseendet på billedet, foretrækker vi helt naturligt den pæne udgave, når vi viser os frem. Hvorfor skulle det være anderledes for børnene? Hvor langt skal man alternativt gå for at sikre autenticitet i billederne? Skal det tages om, hvis øjnene er halvt lukkede? Skolefotoet er i sig selv ret ligegyldigt for samfundet. Men historien er interessant, fordi den siger noget om os. Og det gør reaktionerne i høj grad også. Børnene skal have lov at være børn, ja. Men skal forældrene ikke også have lov til at være forældre på den måde, de nu finder rigtigt?

Erhverv

Frygt for skadedyr lukker Netto

Annonce