Annonce
Udland

Fire overlever en måned i kano på åbent hav

Ness Kerton/Ritzau Scanpix
I 32 dage drev en kanobesætning på 12 personer rundt i Stillehavet. Otte af dem døde, herunder et spædbarn.

Fire personer er reddet i land på Salomonøerne efter at have drevet rundt i en kano midt på Stillehavet i 32 dage. De overlevede ved at spise kokosnødder og drikke regnvand, skriver nyhedsbureauet AFP.

Annonce

I alt 12 personer ville sejle fra provinsen Bougainville i Papua Ny Guinea til en øgruppe 100 kilometer nordpå, da kanoen pludselig kæntrede og røg ud af kurs.

Undervejs døde otte personer af dehydrering og havets bølger.

Selv overlevede de fire - en kvinde, hendes datter på omkring 12 år, en ung mand i 20'erne og en voksen mand - ved at drikke regnvand og spise de kokosnødder, som flød i vandet.

- Det er stadig meget svært at tale om og huske, hvad der skete på den skæbnesvangre tur, siger Dominic Stally, den ældste og mindst afkræftede af de overlevende, til mediet Solomon Star News.

Kanoens besætningsmedlemmer sejlede fra Bougainville den 22. december. De skulle til Carteretøerne, naboøerne mod nord, for at fejre jul.

Men turen på 100 kilometer blev til en 2000 kilometer lang skrækindjagende omvej, da båden pludselig kæntrede. Flere af personerne blev væk i det dybe hav.

De andre formåede at svømme tilbage til kanoen, vende den om og tømme den for vand. Men den var røget ud af kurs og begyndte at drive stik mod syd ud i ingenting.

Og regnvand og kokosnødder var ikke nok til at holde alle i live. Efter noget tid døde flere af dehydrering.

- Et par døde og efterlod deres spædbarn. Jeg var den, der holdt babyen, og senere døde den også, siger Dominic Stally.

32 dage på havet med skræk og rædsel blev det til i alt. Den 23. januar blev de langt om længe samlet op 2000 kilometer sydøst for deres hjemstavn - af en fiskekutter på langfart.

Dominic Stally og de tre andre overlevende var en uge på kutteren, før de blev sejlet i land i Honiara, Salomonøernes hovedstad.

Kort tid efter ankomsten blev de indskrevet på et hospital, hvor de stadig befinder sig.

Turen har mildest talt taget hårdt på dem, og de viser alle fire tegn på slem dehydrering og traumer, siger en sygeplejerske på hospitalet til The Guardian.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce