Annonce
Business Live

Tænk ud af boksen: Fire gode råd fra iværksætter og mangemillionær Jacob Risgaard

Når Løvens Hule næste gang toner frem på en skærm nær dig, er Jacob Risgaard med i kuldet. Om det siger han: - Jeg investerer 5 procent i idéen og 95 procent i mennesket. Mennesker, jeg kan mærke, har en unik viden i markedet, og er det nogle mennesker, som kan gøre det simpelt? Og så skal elevatortalen virke. Hvis ikke jeg forstår det 100 procent på 30 sekunder, forstår jeg det nok aldrig. Arkvifoto: Jens Bertelsen
Medejer og stifter af Coolshop, Jacob Risgaard, har blandt andet fået succes ved at tænke ud af boksen. Nu kan iværksætteren og mangemillionæren opleves til Business Live 19, hvor han deler ud af posen, og vi bad ham derfor om at give et par eksempler på, hvordan man tænker ud af boksen.

-

Annonce

1. Bytte-bytte købmand

- Vi danskerne har meget unikke evner til at lave forretninger på en sten og evnen til ikke at se nogle som konkurrenter.

Et af mine egne eksempler er computerspillet World of Warcraft. Hver gang, der kom en udvidelse til det spil, lå unge mennesker i kø foran butikkerne og ventede på, at de åbnede, så de kunne få fat i spillet præcis ved midnat.

Vi havde ikke fysiske adresser i hele landet, så vi ringede til McDonalds og sagde: "Er I ikke friske på at få 30.000 unge mennesker til at hente deres spil ved midnat i jeres McDonalds-butikker, og så kan de købe en menu med, når de er i gang."

På den måde fik McDonalds kunder i butikken, og vi sikrede os, at vi fik adgang til de dyreste adresser i Danmark, når vi havde brug for dem.

Så alt, hvad vi kan bytte os til i Danmark, hvor det er en win-win, er genialt.

2. Udnyt din konkurrents akilleshæl

- Jo større konkurrent, du har, jo større akilleshæl har de også. Tag netgiganten Amazon. Hvis man søger på et hdmi-kabel, får man 130.000 forskellige kabler frem på Amazon, fordi de vil være "the everything store". Der er ingen kvalitetsforskel på et hdmi-kabel, enten virker det eller også virker det ikke.

På Coolshop kommer der tre frem. En kort, en lang og en midt imellem, fordi vi tager nogle valg for kunden. Det gør vi, fordi vi tror på, at hvis man vil være en everything store, så har man for meget af alt, når man har 130.000 forskellige udgaver af det samme produkt.

Derfor skal du finde din konkurrents største akilleshæl, og jo større den er, jo lettere er det at identificere den og være alt det, de ikke er. Og så gør det ikke noget at være nummer to. Alle folk er så bange for konkurrenter, og vi skal være først ude med idéen, men Apple er for eksempel verdens anden største producent af mobiltelefoner. Jeg tror ærligt talt ikke, at de klager.

I bund og grund handler det om, at jo mindre, du er, jo mere irriterende kan du være for de store konkurrenter. Når du bliver irriterende nok, er det dér, du får et bud, du kan gå hjem og præsentere for konen (eller manden).

3. Hav hjertet med

- Man skal gøre det med hjertet. Når man aften efter aften skal arbejde til midnat, som man gør som startup, hvis man skal klare sig i markedet, så bliver det nødt til at være andet end penge, der er ens drive.

Det er blandt andet derfor, vi har lavet vores børnefond Coolunite. Det føles fantastisk at sikre sig, at det ikke er penge, der er drivleddet.

4. Gør det simpelt

- Keep it simple. Den sidste valuta, vi handler i nu, er tid, Fuck hvor er ting avancerede. Læs for eksempel kontrakten, hvis du leaser en kaffemaskine. Den er på 16 sider! Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Alt, du overhovedet kan gøre for at spare dine kunders tid, er godt givet tilbage. Det gælder i øvrigt også internt. Vi har en regel om, at ingen email må være på mere end fem linjer. Det gør, at folk tit tænker, om det så overhovedet er nødvendigt at sende den.

Jeg læste for nylig i en bog, at en gennemsnits kontoransat tjekker deres email 78 gange på en dag i Danmark. Og det er fordi, den trigger et hormon i os, fordi der én gang ud af 1000 kommer en mail, der rent faktisk er spændende. Og det er den der skattejagt, som trigger noget i os og som gør, at vi ikke kan lade være.

Gør ting simplere, fjern distraktioner både for dine kunder, dig selv og internt det er ekstremt vigtigt.

Business Live'19

Erhverv+ inviterer til Business Live'19 i tre byer i det jysk fynske:

Business Live'19 med Helle Thorning-Schmidt, Jesper Bergstrøm og Jacob Risgaard i Vingsted, Vingsted Skovvej 2, 7182 Bredsten, mandag 11. november kl. 14.00: Tilmeld her.

Business Live'19 med Helle Thorning-Schmidt, Jesper Bergstrøm og Tommy Ahlers på TietgenSkolen, Elmelundsvej 10, 5200 Odense V, tirsdag 12. november kl. 15.15: Tilmeld her.

Business Live'19 med Helle Thorning-Schmidt, Jesper Bergstrøm og Mia Wagner på Savværket, Søren Nymarksvej 8A, 8270 Højbjerg, torsdag 14. november kl. 13.00: Tilmeld her.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gavekort mod misbrug

Det kan godt være, at det virker. Men moralsk er det en glidebane, når man vil til at forære unge misbrugere gavekort for at følge deres misbrugsbehandling. Det er de tre nordvestjyske kommuner, der nu gerne vil have lov til at bruge metoden, hvor man belønner misbrugerne med et gavekort på 200 kroner, efter hver anden ambulante samtale, når de følger behandlingen. Metoden er brugt i andre kommuner, hvor erfaringerne viser, at cirka halvdelen slipper helt ud af misbruget, og det er mere effektivt end andre metoder til afrusning. Det er muligvis rigtigt. Men at samfundet skal til at belønne mennesker økonomisk for at deltage i en behandling, som skatteborgerne i forvejen har betalt dyrt for, og som er til misbrugernes eget bedste, er vanskeligt at forstå. Tænk på hvilket ramaskrig det ville give, hvis landets folkeskoler belønnede eleverne økonomisk for at motivere dem til bedre karakterer? Eller hvis man gav kriminelle penge for at stoppe med at være kriminelle? Også selv om det virkede. Ifølge Center for Rusmiddel og Forebyggelse i Holstebro, som også dækker Struer og Lemvig Kommuner, er der 105 unge misbrugere mellem 15 og 25 år i de tre kommuner. Halvdelen vil kunne have gavn af at deltage i forløbet, vurderer Center for Rusmiddel og Forebyggelse. Det er naturligvis 105 misbrugere for meget, og mange af de 105 har helt sikkert brug for en hjælpende hånd til at droppe misbruget, hvad de heldigvis også kan få. Men man må holde fast i, at der ikke er nogen, der har tvunget de unge mennesker ud i deres misbrug, hvor ulykkeligt og ødelæggende det nu engang er. Læg dertil, at det er grundlæggende forkert at belønne folk for at have dårlige vaner med andre folks skattekroner. Hvad bliver det næste? Skal vi som samfund belønne folk økonomisk for at tabe sig og drikke mindre? Det må på alle parametre være belønning i sig selv, at man kan få et liv uden et misbrug af stoffer, alkohol, spil eller rygning for den sags skyld. Det skal man ikke have betaling for.

Kultur

Rapper er topnavn til Haze

Erhverv

Bankchef skifter til byggefirma

Annonce