Annonce
Erhverv

Vestjysk Bank har fået fire påbud af Finanstilsynet: Direktøren ikke bekymret

Administrerende bankdirektør Jan Ulsø Madsen finder ikke Finanstilsynets påbud for alamerende, men der er ting, der skal rettes til. Foto: Morten Stricker
Vestjysk Bank har fået fire påbud af Finanstilsynet. Administrerende bankdirektør Jan Ulsø Madsen mener ikke, at der er noget alarmerende i de fire påbud.

Lemvig/Holstebro: 2019 har på mange måder været et godt år for Vestjysk Bank med en række gode nyheder om bedre bundlinje, opjusteringer, stigende aktiekurser og farvel til restriktioner fra EU.

Men ikke alt er positive nyheder. Finanstilsynet har netop offentliggjort, at de har været på ordinær inspektion i Vestjysk Bank, og det har medført fire påbud fra tilsynet.

- Det er ikke noget alarmerende i de påbud, vi har fået. Det handler mest om noget administrativt, som vi er godt i gang med at få styr på. Det er ikke noget, der gør, at kunderne skal være nervøse for at være i Vestjysk Bank, siger Vestjysk Banks administrerende bankdirektør Jan Ulsø Madsen.

Et af påbudene handler om kvaliteten - boniteten - af bankens nye privat- og erhvervskunder i forhold til den seneste inspektion.

I Finanstilsynet redegørelse hedder det, at bankens forretningsmodel er kompleks på grund af mange store og komplicerede udlån. Bankens indberetninger viser, at boniteten på bankens udlån generelt er forbedret siden seneste inspektion, men boniteten er fortsat markant svagere end gennemsnittet af gruppe 2-pengeinstitutter. (lignende banker). Kun 24 procent af de nye erhvervseksponeringer og halvdelen af nye privatkunder havde god bonitet.

- Tilsynet har et noget mere snævert syn på, hvad der er en god kunde. Vi har en lidt bredere opfattelse af, hvad der er en god kunde, siger bankdirektøren.

Finanstilsynet gennemgik 102 udlån under besøget i maj-juni. Gennemgangen førte til yderligere nedskrivninger for i alt 33 millioner kroner. Nedskrivningerne er bogført i bankens regnskab pr. 30. juni 2019.

- Det er en nedskrivning, vi har indregnet, og der ændrer ikke på vores seneste melding, hvor vi opskruede forventninger til det samlede regnskab, siger Jan Ulsø Madsen.

Et af de øvrige påbud omhandler bankens risikostyrings- og compliancefunktioner. Vestjysk Bank har færre ressourcer end sammenlignelige banker på det område, og banken har fået påbud om at styrke risikostyrings- og compliancefunktionen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

For dyrt at spare her

I Struer Kommune tager det 12 måneder, inden PPR får lagt en plan for, hvordan et barn med udfordringer skal hjælpes. Det er en tidshorisont, både politikere og embedsfolk erkender er alt for lang tid, og det arbejdes nu at få denne lange behandlingstid sat ned. I søndagsavisen kunne vi læse, at i nabokommunerne er det lykkedes at få sagsbehandlingstiden sat ned i forhold til tidligere. i Holstebro Kommune er den på et halvt år, mens man med en midlertidig opnormering i Lemvig Kommune er nået ned på fire måneder. Begge steder er ønsket og ambitionen også, at sagsbehandlingen kommer meget længere ned. Det er heller ikke godt, at der skal gå mange måneder, inden der bliver lagt den plan, som et barn og dermed familien skal hjælpes med. Naturligvis er det ikke inden for økonomiske muligheder at have et dyrt beredskab, der bare sidder og venter, så der kan laves en plan i samme øjeblik, der opstår problemer - selv om det jo ville være perfekt. Men det kan ikke nytte, at der skal gå så mange måneder. Det er i det fleste tilfælde meget afgørende, at der bliver sat hurtigt ind, når der er problemer, da de ellers bare vokser sig større. Det er en ond cirkel, da der så skal sættes ind med meget dyrere tiltag, og så ruller den dårlige økonomi, der er med til at øge tidshorisonten, fordi kassen løber tør - eller man vælger nogle billige løsninger, som så alligevel ikke hjælper. De lange sagsbehandlingstider er i første omgang et problem for børnene og familierne. Men det er også et problem for medarbejderne, der er under stadig stress, fordi de selvfølgelig godt kan se, at der burde sættes ind hurtigere, men at de på grund af mængden af sager ikke har en chance for at følge med. Der bliver flere og flere sager for PPR, og det kan man så tage en selvstændig diskussion af, hvorfor det sker. Men det sker, så derfor er kommunerne nødt til at lave en prioritering, så man kan følge med stakken af sager, da de menneskelige omkostninger ellers bliver for store - på begge sider af skrivebordet. Og ja, de penge skal findes ved at spare et andet sted. Men det er for dyrt at spare her, da det på sigt giver nogle langt større udgifter - økonomisk og menneskeligt, hvis man ikke hjælper børn i tide.

Kultur

Rapper er topnavn til Haze

112

Rådyr gik tre kilometer med brækkede ben

Annonce