x
Annonce
Biler

Fiat klar med spare-versioner af 500 og Panda

De nye Fiat 500 og Fiat Panda hybrid-modeller kører mere harmonisk og har et lavere forbrug end den nuværende grundmodel, lover Fiat. Foto: Fiat
De små Fiat 500- og Panda-modeller kommer nu som milde hybrider, der sænker forbruget med 20 til 30 procent.

De helt små Fiat-modeller bliver nu mere brændstoføkonomiske. Det sker, når det italienske mærke snart lancerer 500- og Panda-modellerne som milde hybrider, hvor et batteri, som lades op af bremse- og deaccelerationsenergi, hjælper benzinmotoren med at strække dråberne.

Fiat 500 Hybrid bliver den første af modellerne, som lander herhjemme i første kvartal, mens Panda følger i det næste.

Hjertet bliver dog den nyeste generation af Fiats trecylindrede 1,0-liters motor på 70 hk, for en mild hybrid kan ikke køre på ren el under nogen omstændigheder. Sammenlignet med den nuværende 1,2-liters grundmotor på 69 hk skærer den nye motor 20 procent af forbruget i 500 og Panda samt 30 procent i Panda City Cross. Samtidig er den nye opsætning med til at give en lyd- og vibrationsfri start, lover Fiat.

Importøren har dog ikke oplyst de endelige tal for brændstofforbruget.

Annonce

Også andre på vej

FCA-koncernen er på vej med flere delvist elektrificerede modeller i 2020. Det er Lancia Ypsilon som mild hybrid og plug-in-versioner af Jeep Renegade, Compass and Wrangler.

Genbrugsplast indendørs

Den milde hybrid-kombination betyder, at benzinmotoren automatisk slukkes, når bilen sættes i frigear ved hastigheder under 30 kilometer i timen. Her får bilen energi fra litiumbatteriet, der sikrer, at føreren fortsat kan kontrollere bil og kørsel.

Vedkommende kan løbende få information om hybridsystemet, som automatisk anbefaler føreren at skifte til frigear, når omstændighederne tillader det.

Hybridudgaverne af 500 og Panda kan spottes på et ”Hybrid”-badge på bagenden og ”H”-logo på instrumentbordet.

Importøren søsætter også en Fiat 500 Hybrid Launch Edition, som vil have sæder, der som de første i bilindustrien er delvist lavet med materialet Sequeal Yarn, som blandt andet består af genanvendt plastic, hvor 10 procent af det er hentet fra havet og 90 procent fra land.

Fiat ventes at vise den produktionsklare version af en elektrisk Fiat 500 på forårets motorshow i Genève. Den skal i produktion senere på året. Der skulle også være en ren Fiat 500 elbil på vej, men den er der endnu ingen officielle oplysninger om.

Nye krav presser på

De skrappere miljøkrav betyder, at bilproducenterne kan få bøder af EU, hvis modelprogrammet udleder for meget CO2.

Det klarer Fiat i 2019 og 2020 delvist ved at købe kvoter af Tesla. Men de nye elektrificerede modeller skal være med til at rette op på dette.

Der er ikke oplysninger om priser for de nye Fiat hybrid-modeller.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce