Annonce
Biler

Fem snusfornuftige modeller vil være Årets Brugtbil

Ford Fiesta årgang 2013-17 er en af de biler, der kan blive Årets Brugtbil 2019. Arkivfoto
Kåringen af årets bedste brugte bil er i gang, og i år er det fem folkekære biler, som er udvalgt.

Hvem spørger man til råds, hvis man vil gøre en god brugt bilhandel?

Måske sine venner og familie, men man kan også følge lidt med i kåringen af årets bedste brugte bil, der nu løber af stablen for 14. år i træk.

Sidste år var det køremaskinen med den solide teknik, BMW 1-serie, der vandt, men i år vil det blive en mere snusfornuftig bilmodel.

Det er således modeller fra Ford, Skoda, VW og Nissan, som er nomineret til finalerunden af Årets Brugtbil 2019.

Skoda, der er kendt for at holde meget høje brugtpriser, har hele to modeller med, og det er Octavia, men også den større Superb. Ford stiller med den lille Fiesta, der er i finalen for første gang, mens de to populære Nissan Qashqai og Volkswagen Golf, der notorisk også holder høje priser, runder feltet af.

Det er specifikke årgange, der er valgt ud for at vægte, at de skal have en vis alder, så prisen er lav, men bilerne skal også være friske i teknikken.

Derfor er det Ford Fiesta, årgang 2013-2017, Nissan Qashqai, årgang 2014-2017, Skoda Octavia, årgang 2013-2017, Skoda Superb, årgang 2015-2017, og VW Golf VII, årgang 2013-2016, der nu skal under juryens lup.

Annonce

Finalebiler til Årets Brugtbil 2019

Ford Fiesta, årgang 2013-2017

Nissan Qashqai, årgang 2014-2017

Skoda Octavia, årgang 2013-2017

Skoda Superb, årgang 2015-2017

VW Golf VII, årgang 2013-2016

Vinderen bliver offentliggjort torsdag 3. oktober.

Bilernes drift tæller højt

- Årets Brugtbil er kåringen, der handler om bilmodellernes samvittighed, og vinderen er den bil, som har den reneste samvittighed i forhold til holdbarhed, lave omkostninger for ejeren, og hvor meget bil man får for pengene, siger Ebbe Sommerlund, brugtbilekspert fra Bilbasens blog og jurymedlem i Årets Brugtbil.

Juryen er en bred vifte af bileksperter i form af biljournalister fra en lang række medier, blandt andet herværende avis og tekniske eksperter fra Applus Bilsyn og FDM’s tekniske afdeling.

De kigger på, om bilerne er skruet godt sammen, hvilke typefejl der er på dem, hvad det koster at eje og holde bilerne kørende, og så gennemgår de et eksemplar af de fem finalebiler på et FDM-testcenter.

FDM’s jurymedlem mener, at kåringen er vigtig at holde øje med.

- Med 65.000 brugte biler til salg, er bilmarkedet uoverskueligt for de fleste bilkøbere. Derfor er der brug for Årets Brugtbil, som både er et helt konkret godt bilkøb, og samtidig er et udtryk for den vej, som brugtbilmarkedet bevæger sig, siger Karsten Meyland Lemche, journalist på FDM Motor.

3. oktober bliver det afsløret, hvem der bliver kåret som det bedste brugtbilkøb.

Nissan Qashqai i årgang 2014-2017 deltager i kåringen. Arkivfoto
For første gang er Skoda Superb med i konkurrencen om at blive Årets Brugtbil. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Moralske investeringer

Det er ganske fornuftigt, at politikerne i økonomiudvalget i Holstebro har valgt at sende et forslag om den fremtidige investeringspolitik til hjørnespark. Der er intet galt med at se på, om man forvalter skatteborgernes penge fornuftigt, og får det afkast, som man kan forvente. Men i oplægget til den nye investeringspolitik ønskede kommunen at forbyde investeringer i alkohol, voksenunderholdning (porno red.), alkohol, tobak, fossile brændstoffer og hasardspil. Det letteste i verden er at sadle en høj hvid hest, og ride ud i offentligheden og moralisere for skatteborgernes penge. Men det kan i den sammenhæng være værd at minde om, at Holstebros moderne historie delvist er skrevet med tobak fra Færchs fabrikker, og en af kommunens største arbejdspladser er stadig kasernen, der i disse tider får nyt materiel for millioner af kroner, der er med til at fastholde og udvikle regimentet. Vi er også alle medejere af Danske Spil via staten, og mon kommunen ville sige nej, hvis Carlsberg ville flytte sit hovedsæde til Holstebro? Det er fint, at kommunen har høje etiske og moralske standarder for sine investeringer, men der er ingen grund til at miste jordforbindelsen af den grund. Kommunen har allerede en investeringspolitik, der skal sikre, at investeringerne overholder FN’s anbefalinger om "Responsible Investment" - ansvarlige investeringer. Det handler om, at man ikke må investere i virksomheder, der lader hån om basale menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder med meget mere. Det må som udgangspunkt være fint. Kommunens opgave er at levere ydelser som skolegang, ældrepleje og meget andet. Det er ikke en kommunalpolitisk opgave at lege investeringspoliti. Når virksomheder driver deres aktiviteter lovligt, er det ikke kommunens ansvar at bedømme dem moralsk. Det risikerer at blive skruen uden ende, hvor politikerne giver sig selv så mange benspænd, at det bliver vanskeligt at forrente borgernes skattepenge på en bare nogenlunde tilfredsstillende måde.

Annonce