Annonce
Biler

FDM: Det er billigst at køre elbil

En bil som den kommende VW ID.3. tegner som en af de mest sikre investeringer. Foto: VW
Nye beregninger fra FDM viser, at det er billigst at køre elbil tæt fulgt af plug-in-hybrid frem for benzin og diesel i klassen omkring 300.000 kroner.

Hvad kan betale sig på den lange bane - elbil, plug-in-hybrid eller en mere konventionel benzinbil?

Det kan være svært at gennemskue, hvad det koster at holde en bil kørende. Men umiddelbart er elbilen det mest økonomiske, i hvert fald når vi taler biler omkring 300.000 kroner, der kører 20.000 kilometer om året over fem år.

Det viser den seneste beregning fra FDM over alle udgifter, som viser, at det, på trods af svagt stigende eludgifter, for biler med strøm-abonnement er en smule billigere at køre elbil end benzin- eller dieselbil.

Ifølge FDM’s beregninger koster det i gennemsnit 3,58 kroner pr. kilometer at holde elbilen kørende.

Det er noget billigere end for konventionelle biler i samme prisklasse, og tallene ligner tendensen fra i fjor. Det er særligt udgifterne til strøm i stedet for benzin eller diesel for at drive bilen og ejerafgift, der er lavere for elbilerne, og som kan mærkes på det samlede løbende budget.

- Årets bilbudget er især interessant, hvis man overvejer at skifte til en el- eller plug-in-hybrid. Både fordi det giver et grundigt overblik over alle udgifterne ved at holde bil, og fordi det afliver myten om, at det er dyrere at køre elbil, siger FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Annonce

Udgifter til el

De gennemsnitlige udgifter pr. kilometer ved køb af bil til 300.000 kroner, der kører 20.000 kilometer årligt over fem år er følgende:

Elbil: 3,58 kroner.

Plug-in-hybrid: 3,73 kroner.

Med i udregningen er blandt andet taget el-abonnement, service, forsikring og værditab.

For en benzin- eller dieselbil, hvor der er medtaget brændstof frem for el, omkring 275.000 kroner svinger udgifterne mellem 3,64 og 4,13 kroner pr. kilometer.

For biler omkring 350.000 kroner svinger de mellem 4,34 og 4,88 kroner pr. kilometer.

Vil have ro på elafgift

Hvis man drager en direkte sammenligning med en plug-in-hybrid til samme pris, er det stadig elbilen, som er billigst at holde kørende - men forskellen er ikke stor. Det skyldes blandt andet, at efterspørgslen på de populære plug-in-hybrider betyder, at værditabet endnu er en smule mindre end på elbiler. Det kan dog ændre sig de kommende år.

Der er nemlig en joker. Det er således uklart, om elbiler også de kommende år vil være billigere end benzin- og dieselbiler Det afhænger helt af, om de vil blive pålagt afgifter, og hvor høje disse bliver.

- Fra politisk side ønsker man, at flere skal vælge elbiler til for at fremme den grønne omstilling. Som vores bilbudget viser, kan det økonomisk også være en god idé. Det kan dog hurtigt ændre sig. Allerede fra næste år står afgifterne til at stige markant, og fra 2022 udløber elbilernes nuværende fritagelse fra elafgiften. Begge dele vil gøre det meget dyrere at køre elbil. Derfor efterlyser FDM en langsigtet løsning på afgiftsspørgsmålet, hvis ikke salget af elbiler skal gå i stå, siger Søren W. Rasmussen.

Vælg de nyeste elbiler

Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, er enig i betragtningerne fra FDM.

- Hvis du køber en elbil fra 2019, 2020 eller 2021, så har du en afskrivning 25 procent mindre end en tilsvarende benzinbil. Det, som kan tippe balancen, er, hvis tilskuddet til el forsvinder, og omkostningerne stiger markant, og så koster den det samme at have kørende som en tilsvarende benzinbil, siger Jan Lang, der peger på, at ældre elbiler, som typisk har mindre batteri og kortere rækkevidde, er dyrere at holde kørende.

Han er også enig i, at plug-in-hybrider har en lav afskrivning.

- De dufter lidt af elbil, siger han.

Også for ejere af benzin- og dieselbiler er FDM’s bilbudget for det kommende år godt nyt. Især lave renter og faldende brændstofpriser gør det nemlig samlet en smule billigere at være bilejer i 2020 i forhold til året før.

Konkret falder udgifterne to til fire procent svarende til op til 4500 kroner. Største besparelse har de dyreste biler.

En plug-in hybrid holder prisen godt og kan således være ganske billig at køre i. Foto: Kia
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce