Annonce
Struer

Farvel til tidstyranniet : Tillidsrepræsentanten er tilfreds - men den store stressfaktor er manglen på kolleger og vikarer

Tillidsrepræsentanten for de cirka 100 medarbejdere i den kommunale hjemmepleje i Struer Kommune, Nanna Humle Smed, får her registreret endnu en af dagens opgaver på sin mobiltelefon, inden turen går videre til næste besøg på ruten. Foto: Morten Stricker
Hjemmeplejen er hårdt ramt af langtidssygemeldinger på grund af stress og depressioner, og tillidsrepræsentanten gør opmærksom på, at det største problem er den konstante mangel på fastansatte og vikarer

Struer: Hjemmehjælpernes tillidsrepræsentant ved den kommunale hjemmepleje i Struer, Nanna Humle Smed, ser frem til at slippe for at skulle registrere og dokumentere hvert eneste stop på ruten.

Formanden for social-, sundheds- og arbejdsmarkedsudvalget, Anne Kirstine Bøge Pedersen (SF) vil nemlig lette presset på de cirka 100 hjemmehjælpere, der kører for den kommunale hjemmepleje i Struer Kommune.

- Det er rigtig fint, mener Nanna Humle Smed.

Annonce

- Nogle gange kan det knibe med at få forbindelse, og så står man der, fortæller hun, mens hun er på vej op ad trappen til 89-årige Reinert Bach med mobiltelefonen i hånden.

- Det er ikke verdens hurtigste model, vi har fået. Men nu ved de inde på kontoret, hvor jeg er, fortæller hun, efter at have tastet sine oplysninger ind på telefonen. Det samme er tilfældet, da hun kort tid efter kan melde sig klar til at køre videre til næste opgave på dagens rute.

Alt sammen efter en tidsplan, som har delt hendes arbejdsdag op i minutter til både transport og de enkelte opgaver.

- Sjovt nok, blev der så kortere mellem mange af besøgene, da Struer Kommune i 2018 fik BDO til at vurdere, hvordan der kunne findes besparelser i hjemmehjælpen. Sådan er det jo med de der "fancy" konsulentrapporter,  konstaterer hun.

Mangler folk

Fra officiel side blev det afvist, at der var tale om besparelser, og hele øvelsen blev fremlagt som en effektivisering, der ikke ville påvirke det generelle serviceniveau eller den oprindelige normering på hverken plejehjem eller i den kommunale hjemmepleje.


Det er rigtig fint, og vi er som medarbejdere glade for at blive hørt. Men der er også en vis bekymring for, om tingene nu også bliver fulgt til dørs, eller om det bliver ved snakken.

Nanna Humle Smed, tillidsrepræsentant, hjemmeplejen, Struer Kommune


Men konsekvensen blev et galopperende sygefravær, som ligger langt over, hvad der bliver registreret i nabokommunerne. Struer Kommune gør derfor en indsats for at forbedre et arbejdsmiljø, som har sat medarbejderne under pres.

I december 2020 blev der lavet en ny strategi for en forbedret hjemmepleje, og Indenrigsministeriets Rejsehold er inddraget for at få sat skub i en proces som gerne skulle medføre, at medarbejderne får langt større indflydelse på deres dagligdag på jobbet.

- Det er rigtig fint, og vi er som medarbejdere glade for at blive hørt. Men der er også en vis bekymring for, om tingene nu også bliver fulgt til dørs, eller om det bliver ved snakken, fortæller Nanna Humle Smed.

Hun opfordrer politikerne i Struer Kommune til at anerkende, hvad der er det grundlæggende problem.

- Den største stressfaktor er, at vi mangler folk, og at Struer Kommune besluttede at nedlægge Flyverkorpset, så vi ikke længere kan få vikarer, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Struer For abonnenter

Kristian efterlod sig millionformue efter langt og nøjsomt liv - nu får plejehjemmets venner de sidste 720.000 kroner af arven

Holstebro

Se video: Sygeplejersker på gaden for at forklare sig - derfor strejker vi nu

Annonce