Annonce
Lemvig

Fantastisk vi får lov at teste batteritog

Midtjyske Jernbaner er allerede lagt i forundersøgelserne omkring batteritog, og her er direktør Martha Vrist og formand Arne Lægaard i Berlin for at se på dem. Nu får de mulighed for at teste batteritogene på hjemmebane - på Lemvigbanen. Foto: Lars Kamstrup
Lemvigbanen bliver først i Danmark med at få testet batteritog - det rykker permanent løsning med batteritog i Vestjylland meget nærmere

Lemvig: Glæden er stor i bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner, som nu er kommet et meget stort skridt nærmere drømmen om batteritog på Lemvigbanen og siden på strækningen Holstebro-Skjern, som man overtager driften af sidst i 2020.

I først omgang har transportminister Benny Engelbrecht nu indgået et samarbejde med Region Midtjylland om, at der skal indsættes batteritog på Lemvigbanen som forsøg allerede næste år - og der skal også ske forsøg på en strækning i Nordsjælland.

- Aftalen blev underskrevet sent i aftes, og det er fantastisk for os, at vi nu bliver de første til at få testet batteritogene i Danmark, siger bestyrelsesformand Arne Lægaard, Midtjyske Jernbaner.

Han mener, det er vigtigt også for leveradørerne af batteritogene, at Lemvigbanen bliver test-område.

- Der er nogle specielle forhold her i Vestjylland blandt andet med en stærk vind. Det skal testet, hvordan vinden influerer på batteritog, hvor specielt en kraftig sidevind tænkes at kunne blive en udfordring. Men det skal forsøgene vise, siger formanden.

Midtjyske Jernbaner er i forvejen langt med forundersøgelserne til, at der skal indføres batteritog både på Lemvigbanen og på Holstebro-Skjern. Hele bestyrelsen har været på besøg hos den schweiziske producent Stadler, og siden har direktør Martha Vrist besøgt flere producenter.

- Vi fortsætter med arbejdet på at lave et udbud, så vi kan indkøbe de tog og det materiel, der skal afløse de nuværende tog, og hvor vi jo satser på, det bliver batteritog. Nu bliver vi mange erfaringer rigere, fordi vi kan få testet togene på vore strækninger på Lemvigbanen. Vi håber, vi kommer i gang meget hurtigt - allerede næste år, og det betyder jo, at det i første omgang kun er på Lemvigbanen, vi kan teste, fordi vi ikke har overtaget strækningen mellem Holstebro og Skjern endnu, siger Arne Lægaard.

Det er staten, der putter penge i forsøgene, hvor det forventes, at producenterne vil komme med tog for at få dem testet. Hvor mange producenter, der vil det, vides der endnu ikke noget om.

- Lemvigbanen skal også investere i lokoførere og elstandere for eksempel, men så får vi også testet det af, og det er rigtig godt, mener Arne Lægaard.

Annonce

Optimistisk minister

Transportminister Benny Engelbrech (S) ser store muligheder i batteritogene. Her påpeger han det, som også bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner hele tiden har argumenteret med, at det er en fordel for klimaet med batteritog frem for dieseltog. Og togene kan her i Vestjylland køre på den grønne energi, der først og fremmest kommer fra vindmøllerne.

- Batteritog indeholder spændende perspektiver for togdriften i Danmark. Ikke nok med at batteritog kan reducere Danmarks udledning af CO2, det skaber også grundlaget for en bedre trafikbetjening. Samlet set tyder meget derfor på, at batteritog kan være en vigtig brik for fremtidens togdrift i Danmark, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Batteritog er i dag indsat i prøvedrift med passagerer i Østrig, ligesom det bliver afprøvet i Tyskland, hvor der også er afgivet ordre på batteritog. Det næste skridt i retning af indførelsen af batteritog vil være at afprøve teknologien i Danmark.

- En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne vil se batteritog i daglig drift i Danmark, udtaler transportminister Benny Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Annonce