Annonce
Lemvig

Fantastisk vi får lov at teste batteritog

Midtjyske Jernbaner er allerede lagt i forundersøgelserne omkring batteritog, og her er direktør Martha Vrist og formand Arne Lægaard i Berlin for at se på dem. Nu får de mulighed for at teste batteritogene på hjemmebane - på Lemvigbanen. Foto: Lars Kamstrup
Lemvigbanen bliver først i Danmark med at få testet batteritog - det rykker permanent løsning med batteritog i Vestjylland meget nærmere

Lemvig: Glæden er stor i bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner, som nu er kommet et meget stort skridt nærmere drømmen om batteritog på Lemvigbanen og siden på strækningen Holstebro-Skjern, som man overtager driften af sidst i 2020.

I først omgang har transportminister Benny Engelbrecht nu indgået et samarbejde med Region Midtjylland om, at der skal indsættes batteritog på Lemvigbanen som forsøg allerede næste år - og der skal også ske forsøg på en strækning i Nordsjælland.

- Aftalen blev underskrevet sent i aftes, og det er fantastisk for os, at vi nu bliver de første til at få testet batteritogene i Danmark, siger bestyrelsesformand Arne Lægaard, Midtjyske Jernbaner.

Han mener, det er vigtigt også for leveradørerne af batteritogene, at Lemvigbanen bliver test-område.

- Der er nogle specielle forhold her i Vestjylland blandt andet med en stærk vind. Det skal testet, hvordan vinden influerer på batteritog, hvor specielt en kraftig sidevind tænkes at kunne blive en udfordring. Men det skal forsøgene vise, siger formanden.

Midtjyske Jernbaner er i forvejen langt med forundersøgelserne til, at der skal indføres batteritog både på Lemvigbanen og på Holstebro-Skjern. Hele bestyrelsen har været på besøg hos den schweiziske producent Stadler, og siden har direktør Martha Vrist besøgt flere producenter.

- Vi fortsætter med arbejdet på at lave et udbud, så vi kan indkøbe de tog og det materiel, der skal afløse de nuværende tog, og hvor vi jo satser på, det bliver batteritog. Nu bliver vi mange erfaringer rigere, fordi vi kan få testet togene på vore strækninger på Lemvigbanen. Vi håber, vi kommer i gang meget hurtigt - allerede næste år, og det betyder jo, at det i første omgang kun er på Lemvigbanen, vi kan teste, fordi vi ikke har overtaget strækningen mellem Holstebro og Skjern endnu, siger Arne Lægaard.

Det er staten, der putter penge i forsøgene, hvor det forventes, at producenterne vil komme med tog for at få dem testet. Hvor mange producenter, der vil det, vides der endnu ikke noget om.

- Lemvigbanen skal også investere i lokoførere og elstandere for eksempel, men så får vi også testet det af, og det er rigtig godt, mener Arne Lægaard.

Annonce

Optimistisk minister

Transportminister Benny Engelbrech (S) ser store muligheder i batteritogene. Her påpeger han det, som også bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner hele tiden har argumenteret med, at det er en fordel for klimaet med batteritog frem for dieseltog. Og togene kan her i Vestjylland køre på den grønne energi, der først og fremmest kommer fra vindmøllerne.

- Batteritog indeholder spændende perspektiver for togdriften i Danmark. Ikke nok med at batteritog kan reducere Danmarks udledning af CO2, det skaber også grundlaget for en bedre trafikbetjening. Samlet set tyder meget derfor på, at batteritog kan være en vigtig brik for fremtidens togdrift i Danmark, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Batteritog er i dag indsat i prøvedrift med passagerer i Østrig, ligesom det bliver afprøvet i Tyskland, hvor der også er afgivet ordre på batteritog. Det næste skridt i retning af indførelsen af batteritog vil være at afprøve teknologien i Danmark.

- En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne vil se batteritog i daglig drift i Danmark, udtaler transportminister Benny Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fra bølgedal til guldskvulp

Leder For abonnenter

Det var kun de pæne ord

I de seneste år har folketingspolitikerne fra mange partier nærmest stået i kø ved Høfde 42, hvor de har lovet, at der skulle ske noget, og de ville foreslå, der skulle mange penge af til oprensningen. På samtlige vælgermøder på Lemvigegnen op til det seneste folketingsvalg var der ikke et eneste parti, der ikke mente, der skulle sættes penge af, og det skulle være nu. Ikke mindst partier, som i dag er en del af regeringsgrundlaget, har været i offensiven for at fortælle, at her var de i front, og de ville arbejde for pengene til ikke blot Høfde 42, men alle generationsforureningerne i Danmark. Så kom finanslovforslaget. Og hvad indeholdt det? Ikke en krone til Høfde 42 endsige til andre af generationsforureningerne. Skuffende må man sige - ja, vel nærmest utroværdigt. Når man nu har fået magt til at gøre, som man har agt, så er det sølle, at man prioriterer anderledes, end hvad man har sagt, da det gjaldt om at skaffe stemmer til valget. Men det viser endnu en gang, at når det kommer til toppolitik på Christiansborg, så fylder det ikke meget, hvad der optager sindene i de dele af landet, der ligger langt væk fra Christiansborg. Derfor er man måske heller ikke så overrasket. Høfde 42-problematikken er flere gange tidligere sendt til hjørnespark, når der skulle findes penge - uanset de mange gyldne ord, der er blevet sagt på forhånd. Men måske troede man mere på det denne gang, fordi også Region Midtjylland havde taget teten og sat penge af til, at nu skal der ske noget, inden klimaudfordringerne gør, at depotet bliver oversvømmet med flere storme og stigende vandstand. Men heller ikke regionsrådsmedlemmerne kunne påvirke deres egne partiers topfolk til at prioritere det at få ryddet op. Og hvad lyder svaret så, når man spørger politikerne om, hvad der nu skal ske? Jo, de vil arbejde hårdt på, det kommer på næste års finanslov. Hvem er det lige, der vil tro på, at det så vil ske? Det kræver en ualmindelig stor optimisme.

Annonce