Annonce
Udland

Facebook udskyder lancering af datingtjeneste i EU

Stephen Lam/Reuters
Facebooks datingtjeneste, der allerede er i luften i USA, skulle have været lanceret torsdag i EU.

Det sociale medie Facebook har udskudt lanceringen af en datingtjeneste i EU. Det oplyser datatilsynet i Irland i en pressemeddelelse.

Annonce

Tjenesten skulle være gået i luften torsdag.

Facebook har sit europæiske hovedsæde i Irland. Det irske datatilsyn er EU's hovedansvarlige tilsyn over for den amerikanske gigant.

Tjenesten blev lanceret i USA i september sidste år. Den minder blandt andet om datingappen Tinder, der er tilgængelig i Danmark.

Facebooks udgave integrerer blandt andet brugernes Instagram-konti i deres datingprofiler. Det er her muligt at tilføje de personer, der følger en, til en liste over "hemmelige forelskelser".

Det har skabt bekymring hos det irske datatilsyn, at det først 3. februar blev gjort bekendt med Facebooks planer om at lancere tjenesten 13. februar.

Det har heller ikke modtaget nogen form for dokumentation for, at brugernes data vil blive beskyttet tilstrækkeligt, lyder det.

10. februar besøgte datatilsynet Facebooks kontor i den irske hovedstad, Dublin. Her samlede det information om planerne.

- Facebook i Irland meddelte i aftes, at man udskyder lanceringen af tjenesten, skriver det irske datatilsyn torsdag.

I en udtalelse fra Facebook lyder det ifølge CNN:

- Det er rigtig vigtigt for os, at lanceringen af Facebook Dating bliver gjort på den rigtige måde. Derfor bruger vi lidt mere tid på at sikre os, at produktet er klar til det europæiske marked.

- Vi har arbejdet hårdt på at skabe stærk beskyttelse af privatlivet. Vi har delt informationen med det irske datatilsyn forud for lanceringen.

Facebook Dating adskiller sig fra andre lignende tjenester ved at integrere forskellige elementer fra Facebook. Det drejer sig blandt andet om "Grupper" og "Begivenheder". Det skriver det amerikanske techmedie The Verge.

/ritzau/Reuters

Pressemeddelelse om Facebooks udskydelse af datingtjeneste i EU
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce