Annonce
Biler

Facebook-grupper vinder frem med råd og dåd

Gruppen for VW Up og søstermodellerne Skoda Citigo og Seat Mii har over 5.800 medlemmer og er af de største grupper. Foto: VW
Mange bilmodeller har deres egne dedikerede facebooksider, hvor ejere og andre bilinteresserede udveksler erfaringer. Her er meget at hente, men du skal også kunne sortere i oplysningerne.

Få hjælp til at montere et midterarmlæn på en VW Up, tjek prisen på et serviceeftersyn, eller find de rigtige pærer til forlygterne på modellen.

Mulighederne for at få hjælp og vejledning på de mange facebookgrupper for bestemte mærker og modeller er nærmest uendelige. Det er en bevægelse, som har fået endnu mere vind i sejlene i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene, hvor teknologien nogle gange er så kompleks, at de mest dedikerede brugere ofte ved mere end mekanikeren på værkstederne. Her er der tit også spørgsmål om opladning og de nyeste opdateringer.

Det er noget, som der er mange opslag omkring hos Tesla Owners Club Denmark, der har 3.100 medlemmer, og som i den uge, vi kiggede, for eksempel også havde opslag om prisen på reparation af et styretøj og forslag til at ordne et airconditionanlæg, som ikke virker.

Men også de helt klassiske modeller har en stor dedikeret følgerskare. Det gælder netop for VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Den har over 5.800 medlemmer.

Annonce

Grupper spænder bredt

Der findes mange danske facebook-grupper for mærker og specielt modeller. Her er gruppen for VW Up/Skoda Citigo og Seat Mii en af de store.

Der er helt naturligt mange grupper for ejere af ældre bilmodeller. Men mange af de nyere har også fået deres egne. Det gælder for eksempel Ford Focus og den nye Opel Astra K. Der er selvfølgelig også en gruppe for VW’s Dieselgate Danmark.

En lang række af de nye elbiler har alle deres egne grupper. Her har Tesla-ejerne længe været nogle af de mest dedikerede. Tesla Owners Club Denmark tæller således over 3.100 medlemmer. Men også modeller som e-Golf, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro.

Svar på alle spørgsmål

Martin Ludvigsen Bredberg, der er administrator for gruppen med Up, Mii og Citigo, fortæller, at de fleste forespørgsler handler om reparation af ting, der er gået i stykker eller værkstedspriser, og at det ofte går ud på at blive afklaret.

- Folk får svar på deres spørgsmål, uanset, hvad det måtte være. Og de vender ofte tilbage med en tilbagemelding på, hvordan det er gået, siger han.

På den måde kommer erfaringerne de andre i gruppen til gode. Mange bruger også gruppen til at vende nogle tekniske spørgsmål før besøg hos værkstedet.

- Der kommer ofte spørgsmål, når folk er på vej til værkstedet. Eller måske endda sidder der. Det er ikke alle, som har tillid til værkstedet, og når man køber biler i denne prisklasse, betyder en regning på 1000 kr. mere, end hvis man har en større og dyrere bil, siger Martin Ludvigsen Bredberg, der fortæller, at gruppen også har undergrupper for styling og køb/salg.

Den findes en række grupper for VW-modeller. Her er der således grupper for både elbilen VW e-Golf og kombineret gruppe for e-Golf/Golf GTE, som er plug-in hybriden.

Facebook-grupperne har en funktion, hvor de kan medvirke til at få klarlagt forskellige ting, lyder det fra Thomas Hjortshøj, der er pressechef hos Volkswagen.

- Det er generelt positivt, at der er nogle steder, hvor man kan udveksle erfaringer og rådgive hinanden. Det gælder især elbiler, hvor man for eksempel kan diskutere omkring ladestruktur samt brugen af bilen, siger Thomas Hjortshøj.

Bedre forberedt

Især når vi taler om elbiler, er der meget at komme efter, vurderer Martin Messer Thomsen, der er pressetalsmand for Foreningen af Danske Elbilister (FDEL).

- Her er der simpelthen så meget at hente, og man kan få afsindigt mange informationer, siger Martin Messer Thomsen.

Han ser ofte, at folk, der har en bestemt elbil-model i tankerne, melder sig ind i god tid i forvejen, for at følge bilen.

- Så er de forberedt, når de køber bilen, siger Martin Messer Thomsen, der peger på, at det både handler om praktisk ting som den rigtige og billigste forsikring, men også teknik.

- En del af værkstederne kender ikke så meget til elbiler. Nogle gange ser vi, at der er nogle fejl, som et værksted ikke kan løse. Så kan man forhøre sig i facebook-gruppen og høre, hvordan det blev løst, og måske samtidig finde et værksted, som ved, hvordan man gør det, siger han.

Man skal dog også være opmærksom.

- Man hører sjældent fra de folk, som ikke har problemer med deres bil. Det er oftest kun dem, som har problemer, der reagerer, så det kan komme til at fylde uforholdsmæssigt meget, siger han.

Derfor skal man tage evt. kritik med et gran salt og undersøge sagen selv. En bil, som omtales negativt, kan godt være i orden alligevel. Martin Messer Thomsen peger på, at der også er en god selvjustits i grupperne, så gruppebestyreren fjerner opslag, som stikker af.

Tesla-ejerne er meget dedikerede. Tesla Owners Club Denmark har således over 3.100 medlemmer. Foto: Tesla
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det kan ikke blive 100 procent

Flere ældre overlever ikke det uheld, at de taber en cigaret, og så går der ild i tøjet eller sengen, og det får fatale konsekvenser i form af dødsfald. Senest skete det i denne uge i Holstebro i en plejebolig. Det får debatten til at køre på, om man skal forbyde denne rygning, så man undgår disse uheld. Selv en snarrådig indsats fra plejepersonalet var ikke nok til at forhindre dødsulykken i Holstebro. Der er sket mange begrænsninger af rygning de sidste år, og det er sket af hensyntagen til andre, der ikke skal udsættes for passiv rygning. Derfor er rygning forbudt flere og flere steder i det offentlige rum, og den udvikling stopper sandsynligvis ikke. Det vil sikkert ikke vare længe, før eget hjem er eneste sted, man må ryge. Det er dog fortsat op til ens eget ansvar, om man vil ødelægge sit eget helbred med rygningen, og det vil også være noget af en tærskel at overskride, da det så må følges op af, vi heller ikke må spise flødeskumskager og flæskesvær - endsige drikke alkohol. Alt sammen noget, der ikke er godt for helbredet - i hvert tilfælde i større mængder. Derfor er det ikke muligt at skride ind over for den ældres ret til selv at bestemme, at han/hun vil ryge i eget hjem. En plejebolig er eget hjem. På fællesarealerne må der naturligvis ikke ryges af hensyn til ansatte og andre beboere. Der er dog den diskussion i emnet, at en plejebolig også er arbejdsplads for en række ansatte, som nødvendigvis må komme der for at pleje beboeren. Her kan man så sige, at der ikke må ryges, mens de ansatte er der, og der skal luftes ud. Men når beboeren sidder alene, så er det svært med et forbud, da det vil være et opgør med den ældres selvbestemmelsesret. Så det er en vanskelig diskussion, fordi vi jo skal passe på, at beboeren ikke sætter ild til sig selv og kan forårsage, at branden også breder sig til at gå ud over andre. Det er ikke altid, rygeforklæder med mere er nok. Vi kan se, at alarmer heller ikke altid er det. Men man kan ikke gøre andet, end at disse sikkerhedsmæssige ting er 100 procent i orden, så man mindsker risikoen. Men den ældres selvbestemmelsesret gør, at det aldrig kan blive 100 procent sikkert, og det er så den risiko, den ældre har lov til selv at vælge ved at ryge.

Lemvig For abonnenter

Ældrerådet utilfreds med overflytning af plejehjemspladser fra Nørre Nissum til Harboøre.: - Det er helt uacceptabelt

Annonce