Annonce
Ulfborg/Vemb

Første kunde lukker sig ind efter åbningstid: - Jeg synes simpelthen det er så fint

Kaare Schmidt er vældig begejstret for konceptet, som han regner med, at han kommer til at bruge en del. Her er han i gang med at skrive det op, han har købt. Foto: Jan Briks
Den første kunde har nu lukket sig ind efter åbningstiden hos købmanden i Staby.

Staby: Man åbner en app på sin telefon. Trykker på en knap ved siden af døren. Og "pling", så tænder lyset i købmandsbutikken i Staby.

Onsdag aften var 50-årige Trine Thomsen den første kunde, der lukkede sig ind i butikken efter åbningstid, og det var en begejstret kunde, der, da hun lukkede døren efter sig - og dermed slog alarmen til og låste, kunne vende tomlen opad for det nye koncept, hvor købmanden giver sine kunder adgang alle døgnets 24 timer.

- Jeg synes simpelthen det er så fint. Jeg tænkte, da hun først begyndte at snakke om det, at ej, det kunne ikke lade sig gøre. Men det er jo så simpelt, at det kan vi allesammen finde ud af, siger hun.

58-årige Kaare Schmidt er enig. Han har ligeledes lukket sig ind denne aften. Han bor lige ved siden af butikken og med to voksne og to børn handles der ofte ind flere gange om dagen.

- Og vi stiller her nogen gange klokken seks om morgenen, fordi vi ikke har mere mælk til havregrynene og beder Anita lukke os ind, så jeg ved, at jeg kommer til at bruge det, siger han.

Annonce
Trine Thomsen, der bor lidt uden for Staby, blev første kunde, der lukkede sig selv ind hos købmanden i Staby efter åbningstid. Foto: Jan Briks

Plus-status

Konceptet går ud på, at de knapt 50 kunder, der har "plus"-status i butikken, alle betaler ind forud for hver måned til en konto i butikken. Hver kan de nu få adgang efter lukketid ved at downloade en app og få en kode af butikkens købmand, Anita Sørensen.

Når kunden er kommet ind i butikken, kan der betales på to måder. Enten ved at tage billede af varerne og sende billedet per telefon til Anita med vedhæftet kundenummer eller ved at skrive på en seddel, hvad man har taget. Så tages beløbet blot fra det forud-indbetalte.

Der er få restriktioner på, hvad man kan købe efter lukketid. Men butikkens mange skæreoste må man ikke tage af. De er låst inde - ligesom tobakken.

- Og så må man ikke lade et barn gå herind alene. Man skal have en hvis alder og være ansvarlig nok til at få døren lukket ordentligt, når man går ud, siger Anita Sørensen.

Tilliden

Det er da heller ikke alle, der "sådan lige" kan få adgang efter lukketid.

- Det hele handler om hvem, jeg har tillid til. Man kan sagtens komme og blive plus-kunde, men hvis man er ny, så skal man bare sætte 1500 kroner ind om måneden på den her kundekonto, man får. Men der skal gå tre måneder, før man får adgang, for jeg skal lige vurdere ham eller hende først, forklarer hun.

Endnu har et fåtal af kunderne downloadet appen.

- Men vi er også lige kommet i gang. Så jeg regner med at en 40-stykker vil benytte sig af det, siger Anita Sørensen, der ikke tror på, at nogen vil snyde med betalingen.

- Nej, jeg har helt tillid, siger hun om sine plus-kunder.

En ny mulighed

Trine Thomsen er en af dem.

- Det tror jeg helt sikkert, jeg kommer til at bruge. Jeg går jo som regel op til købmanden i åbningstiden, men man kan jo godt få lyst til noget efter lukketid. Det kan jo også være den 25. december, hvis man lige skal over og hente en fløde eller noget til noget julehalløj, siger hun.

For Kaare Schmidt gør den nye mulighed noget ved følelsen af at bo i en lille by:

- Det gør noget, at vi bliver vist den tillid, at vi nu har den mulighed, siger han.

Da begge kunder forlader butikken, smækker døren bag dem. Nu går der kun få minutter, før lyset automatisk slukkes bag dem.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Struer

Kommunaldirektør sagde op på grund af sygdom: Nu er han sigtet for kreditkortsvindel

Annonce