Annonce
Mærkedage

Fødselsdag: Nysgerrigheden driver kunstværket

Charlotte Munck kan for tiden opleves i biograferne i filmen "Kollision". Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Charlotte Munck, der oprindeligt er fra Djursland, breder sig i dag over skuespil, sang og arbejde bag kulisserne på både de skrå brædder og den store og lille skærm. Mandag den 2. december fylder hun 50 år.

50 Det var som Anna Pihl, at Charlotte Munck blev et kendt ansigt. Fra 2006 til 2008 fulgte over en million danskere uge efter uge med i politibetjentens brogede arbejds- og privatliv i TV 2-serien af samme navn.

Mandag 2. december runder Charlotte Munck 50 år, og i årtiet siden har hun ikke ligget på den lade side. Flere serier, utallige teateroptrædener og film i ind- og udland har hun medvirket i. Og ud over skuespillet har hun indspillet plader og optrådt som jazzsanger.

Et alsidigt cv, der drives af Charlotte Muncks lyst til at udforske verden.

- Hvis jeg kigger tilbage på mit liv, har der været nogle få ting, der peger i samme retning. Mønstre, der gentager sig. Én ting er, at jeg altid spørger mig selv og min omverden: "Jamen, hvad hvis man så det på en anden måde?". Det har været en konstant indtil nu. Og min nysgerrighed. Den er der hele tiden, har hun fortalt til Berlingske.

Lægedatteren fra Ørsted på Djursland er uddannet fra skuespillerskolen ved Odense Teater i 1998. Det første store gennembrud kom i 2001 i Hella Joofs film "En kort - en lang", hvor Charlotte Munck spiller en kvinde, der forelsker sig i den homoseksuelle Jacob. Hun blev nomineret til både en Robert og en Bodil som bedste kvindelige hovedrolle.

Charlotte Munck har også spillet med i film som "Den eneste ene" og "Kongekabale", og i de senere år har man blandt andet kunne opleve hende i Avaz-brødrenes "Mens vi lever" og "Kollision". Hun spillede desuden hovedrollen i den tyske film "Meeres Stille" i 2013.

I fjernsynet har hun ud over "Anna Pihl" haft bærende roller i "Rita" og "Bedrag".

På Det Kongelige Teater, Betty Nansen, Østre Gasværk og flere andre teatre har hun medvirket i stykker og musicals som "Festen", "Ivanhoe", "Cabaret", "Brokenhagen" og "My Fair Lady". Hun er tilmed begyndt at arbejde som dramaturg.

I 2007 begyndte Charlotte Munck også at gøre sig bemærket på musikscenen. Sammen med to gamle venner udgav hun det stille, alvorlige album "Instruktioner til Gud" og var på en mindre turné rundt i landet, og hun har siden optrådt i andre konstellationer.

Annonce
Charlotte Munck voksede op på Djursland, men flyttede til København som 18-årig. Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom efter dem. Hårdt

Bedst som man troede, at man havde set det meste, så dukker der endnu en sag op om misbrug af offentlige midler. Denne gang i Forsvaret, hvor anklagemyndigheden mener at kunne bevise, at civile erhvervsdrivende har kunnet bestikke sig til lukrative vedligeholdelseskontrakter betalt af skatteyderne. Sagen - sammen med andre lignende sager - sætter desværre et stort spørgsmålstegn ved, hvor godt det offentlige egentlig har styr på de penge, som borgerne har betroet dem. I Socialstyrelsen kunne Britta Nielsen gennem mange år berige sig selv - og det har udvalgte medarbejdere i Forsvarets Ejendomsstyrelse sandsynligvis også kunnet. To medarbejdere i Forsvaret er allerede tiltalt i en sag, der ligger tre år tilbage. Og yderligere sigtelser kan være på vej i en ny sag, der begyndte med, at en økonomimedarbejder ved et installationsfirma i Holstebro råbte vagt i gevær over for Rigsrevisionen. Midt det mørke og rod som er ved at blive afdækket, kan den tidligere økonomimedarbejder holde hovedet og fanen højt. Det er sandsynligvis takket være ham, at sagerne kommer frem i lyset, så det forhåbentligt bliver muligt også at stille de ansvarlige til ansvar. Desværre ryster sådanne sager ikke bare den enkelte afdeling, hvor svindlen er begået. Den rammer i det her tilfælde hele Forsvaret og alle de mennesker, der er ansat. Det er naturligvis bunduretfærdigt - men mistanken om urent spil er svær at viske bort igen, og derfor er der også kun en løsning, og det er at komme juridisk efter de ansvarlige - og komme efter dem hårdt. Vores samfundsmodel bygger på en høj grad af tillid. Både til hinanden men også til de myndigheder, der forvalter en af verdens højeste skatteprocenter. Forsvinder tilliden, så bliver det både vanskeligere at være borger og myndighed. Heldigvis var det moralske kompas rigtigt indstillet hos den unge mand, der gik til Rigsrevisionen og politiet med sin bekymring. Det kan alle, der læser bare lidt i Rigsrevisionens beretning om sagen, konstatere ved selvsyn.

Annonce