Annonce
Holstebro

Et år efter: Det går laaangsomt fremad med de nye kampvogne

Et år efter, de første Leopard-kampvogne vendte tilbage fra den tyske fabrik, har Jesper Møller Pedersen, chef for panserbataljonen, travlt med at få uddannet sine folk i det nye isenkram. Men alting tager længere tid, når en kampvogne skal køres i stilling i eskadronerne. Foto: Johan Gadegaard
Man må væbne sig med tålmodighed på kasernen i Holstebro, når det kommer til at implementere de nye kampvogne i hverdagen. For det er ikke hver dag, de soldater, der skal køre dem, har adgang til en vogn.

Holstebro: Begejstringen var enorm, da Jydske Dragonregiment den 5. februar sidste år fik fire af deres kampvogne hjem på kasernen. Vognene havde været sendt til den tyske producent, Krauss-Maffei Wegmann til over 200 små og store opgraderinger.

Men lige så stor gensynsglæden var, lige så stor en tålmodighed har soldaterne måttet væbne sig med - her i det første år.

- De store bilfabrikanter sender jo prototyper ud, før de producerer 100.000 styks. Men vi har fået kampvogn nummer 1 fra fabrikslinjen i Tyskland, og det er os, der skal være med til at teste dem løbende, siger Jesper Møller Pedersen, chef for panserbataljonen.


Vi bliver bare nødt til at have is i maven - lidt endnu. Ved udgangen af næste år er 44 kampvogne opgraderet og leveret på Dragonkasernen, og om ti måneder bliver de nuværende to eskadroner til tre, når personellet møder til uddannelse ved tredje kampvognseskadron.

Jesper Møller Pedersen, chef for panserbataljonen, Jydske Dragonregiment


Det kræver tålmodighed. Ikke fordi folkene på kasernen ikke løber hurtigt. Men fordi børnesygdommene er mange på en teknisk kompleks platform, som Leopard 2A7:

- Med en vogn, der er helt ny, og med rigtig mange komponenter, der skal fungere med hinanden, vil der hele tiden være ting, der skal ændres på, siger han og uddyber:

- Det kan blandt andet være komponenter, som ikke er af den rigtige kvalitet og som skal forbedres. Jeg kan ikke komme ind på, hvad udfordringerne præcist har omfattet, men der har været fejl på delsystemer og komponenter i både drivlinjen og i tårnet, siger han.

Annonce

Langsomt fremad

Leopard 2A7-kampvognene er i forbindelse med besøget i Tyskland blevet gearet om. Tophastigheden er sat ned - accelerationen sat op.

Men fart kendetegner ikke ligefrem det arbejde, det er, at få implementeret vognene og uddannet personellet heri.

Siden de fire første Leopard 2A7-kampvogne rullede ind på kasernen i februar2020er yderligere 14 kommet retur fra fabrikken. Og det er en stor opgave, man står overfor:

- Min mavefornemmelse siger, at det går den rigtige vej. Vi har fejlrettet i samarbejde med Forsvarets specialister og den tyske producent i knapt et år, og vi kan begynde at se en positiv effekt af anstrengelserne. Går det så hurtigt nok; jeg ville ønske det gik meget hurtigere - for vi er ambitiøse og vil utrolig gerne sætte fart i uddannelsen. Men vi må acceptere, at tingene tager tid, for det er vilkårene, og det har vi været bevidste om siden vi modtog de første kampvogne, siger Jesper Møller Pedersen.

Annonce

Ventetid

Udfordringen er blandt andet, at nogle af de reservedele, der skal anvendes enten ikke er produceret eller ikke er blevet fejlrettet.

- Det er jo med til at gøre, at tingene tager længere tid – og at kampvognene kan stå stille i peroder, siger Jesper Møller Pedersen.

De 18 kampvogne, kasernen på nuværende tidspunkt har til rådighed rækker da heller ikke optimalt til det antal soldater, der skal uddannes.

- Vi har to eskadroner, som skal deles om de 18 kampvogne, der er ankommet og taget i brug. Hver eskadron med godt 70 soldater har normalt 14 kampvogne til rådighed, så der er rift om dem for tiden. Men det er præmissen for projektet og en udfordring vi selv må håndtere gennem justering af uddannelsesplanerne, siger han.

- Det er ikke lige frem hver dag kampvognssoldaterne har adgang til at træne med en kampvogn. Det kræver tålmodighed fra vores soldater, som rigtig gerne vil i gang med at dygtiggøre sig på den nye kampvogn, siger Jesper Møller Pedersen.

Covid-19 har heller ikke gjort det nemmere for uddannelsen. Bataljonen har anvendt adskillige måneder på Covid-19 relateret støtte til Politiet i 2020, og kunne derfor ikke gennemføre uddannelse på kampvognene. I øjeblikket er soldaterne opdelt i mindre grupper og skal afspritte kampvognen indvendigt efter brug.

- Alting tager tid. Jeg tror, at når vi er et år længere fremme, så er vi for alvor blevet fortrolige med de nye kampvogne og systemerne i dem, siger han.

Annonce

Opgraderinger

Af sikkerhedsmæssige årsager kan han ikke uddybe præcist hvilke opgraderinger, der er blevet foretaget indvendigt i kampvognene.

- Kampvogn Leopard 2A7 er en sofistikeret våbenplatform. Det kræver omfattende uddannelse, hvis vi skal udnytte systemernes fulde potentiale. Så meget, kan jeg godt afsløre, siger han.

- Når de sidste justeringer er på plads, har vi fået stillet en af verdens bedste kampvogne til rådighed. Jeg er sikker på, at det lykkes os at komme i mål. Alle kræfter arbejder på at holde vognene operative, så der kan gennemføres uddannelse, siger Jesper Møller-Pedersen .

- Vi bliver bare nødt til at have is i maven lidt endnu. Ved udgangen af næste år er 44 kampvogne opgraderet og leveret på Dragonkasernen, og om ti måneder bliver de nuværende to eskadroner til tre, når personellet møder til uddannelse ved tredje kampvognseskadron, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce