Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hvem kan finde rundt i rodebutikken TDC?

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg

Det er snart 20 år siden, at Tele Danmark skiftede navn til TDC. Det kom bag på mange. Ikke mindst hos Thy Data Center, der ejede internetdomænet Tdc.dk og siden tjente en pæn sum på at sælge navnet til Danmarks store telefonselskab.

TDC har levet en omtumlet tilværelse. Virksomheden har både været ejet af et amerikansk teleselskab, af kapitalfonde og været børsnoteret. Sidste år blev TDC overtaget af de tre danske pensionskasser PKA, PFA og ATP samt den australske kapitalfond Macquarie.

Undervejs er TDC - og hele telemarkedet - blevet en ekstremt kompleks størrelse, som det er svært at finde rundt i. Ikke desto mindre er TDC stadig danskernes foretrukne leverandør af alt fra mobiltelefoni til tv-pakker, internetforbindelser og gammeldags fastnettelefoni, så virksomheden er absolut værd at beskæftige sig med.

For at skabe en smule overblik har TDC sat gang i en gigantisk opsplitning af selskabet og dets 7000 ansatte. Den langstrakte proces er foreløbig endt med skabelsen af to nye virksomheder: Den ene hedder Nuuday og indeholder alle TDC’s velkendte varemærker som Yousee, Telmore og TDC Erhverv.

Den anden hedder TDC Netco og skal drive og udvikle TDC’s infrastruktur. Det er en langhåret opgave, der både handler om at opgradere mobilnettet til det langt hurtigere 5G og investere milliarder i et hurtigt fibernet rundt i Danmark.

Den slags lykkes ikke uden benspænd, men TDC har været ekstra hårdt ramt. På et kritisk tidspunkt i hele denne transformation sagde TDC’s øverste topchef, skotske Allison Kirkby, pludselig op i oktober. Hun havde blot siddet på posten i 11 måneder og var dermed langtfra i mål med den opgave, hun havde påtaget sig. Men tilbuddet om et topchefjob hos konkurrenten Telia i Sverige var for fristende.

Nu må TDC leve med en overgangsfigur på toppen - den britiske it-veteran Mike Parton - indtil det lykkes at finde en ny topchef, der tør at bide skeer med de monumentale udfordringer i milliardkoncernen.

Og ikke nok med det. Så sent som i denne uge meddelte direktøren for det vigtige Nuuday-selskab, hollandske Jaap Postma, sin afgang. Han vil gerne flytte hjem til sin familie i Holland.

Hans afløser blev hurtigt fundet internt, og det var ugens positive nyhed. Nuuday-direktøren har nemlig ansvaret for de omstridte forretningsområder Yousee og Fullrate, som i disse tider bringer sindene i kog i tusindvis af danske hjem.

Yousee og Fullrate leverer nemlig tv-pakker til 1,2 million danskere, men befinder sig midt i et slagsmål med tv-selskabet Discovery Networks, der bl.a. ejer Kanal 5, 6’eren og Eurosport. Rutinemæssige forhandlinger er pludselig gået i hårdknude, og sagen kulminerede, da det stod klart, at Yousee- og Fullrate-kunder fra nytår ikke længere har adgang til Discovery-kanalerne, der blandt andet er stærke på de store sportsbegivenheder.

Kernen i problemet er, at danskerne i stigende grad skærer ned på - eller helt opsiger - deres tv-pakker. 60.000 danskere har opsagt deres tv-pakker hos Yousee og Fullrate siden nytår, så tendensen er ret tydelig. Mønsteret er i øvrigt det samme med bredbåndskunder, der vælger TDC fra. Nogle kan få hurtigere fiberforbindelser hos elselskaberne, og det har udløst et milliarddyrt investeringsprogram i TDC, der nu graver kilometervis af fiberkabler ned i den danske muld.

Går det godt i TDC? Ikke rigtigt. Det gamle teleselskab er under angreb, og kaptajnen på broen er rejst til Sverige. Det store spørgsmål er, hvem der kan løfte den komplekse opgave som topchef i TDC og gøre pensionskasser, den australske kapitalfond og ikke mindst tv-seere og bredbåndskunder glade.

Annonce

TDC har været ekstra hårdt ramt. På et kritisk tidspunkt i hele denne transformation sagde TDC’s øverste topchef, skotske Allison Kirkby, pludselig op i oktober. Hun havde blot siddet på posten i 11 måneder.

Allison Kirkby nåede kun 11 måneder som topchef i TDC, inden hun sagde op for at rykke til Telia i Sverige. Der venter hendes afløser en stribe opgaver i Danmarks gamle televirksomhed. Foto: Janerik Henriksson/Reuters/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.

Annonce