Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Elbil-problemet som ingen gider at høre om

Komikeren Jan Gintberg har haft en række oplevelser med manglende, defekte eller ultrasløve ladestandere med forskellige stik og abonnementsordninger, der fik ham til at savne sin stabile dieselbil. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Elbilerne kommer. I december blev Tesla Model 3 den mest solgte bilmodel i Danmark. Samlet blev der solgt over 5500 elbiler sidste år. Det er 2,5 gange flere end i 2018.

Elbilerne kommer. Det var også titlen på en rapport, som interesseorganisationen Dansk Energi udsendte i maj sidste år. Rapporten tegnede et dommedagsscenarie over den danske el-infrastruktur. Hvis elbilrevolutionen kommer, så vil vi opleve strømudfald i de danske hjem, fordi kablerne slet ikke kan forsyne en elektrificeret bilpark med energi.

Det var et budskab, der vakte opsigt. I Danmark er vi ikke vant til strømafbrydelser, netop som frikadellerne skal steges på komfuret, imens såvel vaskemaskine som tørretumbler snurrer i bryggerset.

Men der er ingenting sket. Jo, vi har fået en ny regering med et historisk grønt mandat, og der er skabt flertal bag en klimalov, der forpligter politikerne til helt enestående CO2-reduktioner i de næste ti år.

Men energiselskaberne advarer stadig om, at nedgravning af kabler er et utroligt langsommeligt arbejde. Det skal planlægges, der skal indhentes tilladelser, og der skal frem for alt graves tusindvis af kilometer kabler i den danske undergrund. Ti år er kort tid i den sammenhæng, så 2030 venter lige om hjørnet.

Og nu er der gået næsten et år, hvor ingen har orket at høre om de investeringer på helt op mod 48 milliarder kroner, der er nødvendige, hvis kapaciteten i elnettet skal håndtere en masse elbiler. Det er politikerne, der regulerer elnettet, så energiselskaberne kan ikke på egen hånd kaste sig over de løsninger, som enhver kan se behovet for.

- Hvis vi ikke gør andet end bare at planlægge elbiler og varmepumper og elektrificering af togene, ja, så sker der én ting, den dag vi plugger det ind i stikkontakten. Så er der ikke noget strøm, for så bryder systemet sammen, sagde Dansk Folkepartis klimaordfører Morten Messerschmidt forleden under en debat i Folketinget.

Han ønskede, at emnet kunne spille en rolle i folketingsdebatten, men det skete ikke. I stedet endte han i en længere diskussion med Enhedslistens Mai Villadsen, der var bekymret over at have set et kirsebærtræ i Københavns nordvestkvarter, der var sprunget ud i januar, for ”det vidner jo om, at temperaturerne stiger”. Politikerne blev aldrig enige om hvilken sort kirsebærtræ, der var tale om, eller om man overhovedet kan bruge sine oplevelser fra cykelturen rundt i hovedstaden som bevis for, at klimaforandringerne og en usædvanligt lun januar hænger sammen.

Imens står elbilejerne med et praktisk problem. Der er endnu så få af dem, at de sjældent holder i kø ved de ladestandere, der er til rådighed i det danske landskab. Alligevel kan det åbenbart være en pine at køre i elbil i dag. I hvert fald hvis man lytter til komikeren Jan Gintberg, der for nylig skrev en meget lang kronik om sine elbiloplevelser i Politiken.

- Efter små 10.000 km på og i det danske vejnet er min afdæmpede analyse følgende: Vi kommer alle til at dø en pinefuld død, skrev komikeren. Han udfoldede en række oplevelser med manglende, defekte eller ultrasløve ladestandere med forskellige stik og abonnementsordninger, der fik ham til at savne sin stabile dieselbil.

Kronikken kunne sikkert få en del avislæsere til at overveje et elbilkøb en ekstra gang. Men det myldrer altså frem med nye elbiler lige nu. Volkswagen, verdens største bilproducent, er lige på nippet til at lancere et komplet modelprogram med elbiler.

Javel, elbilsalget slog rekord i 2019. Men salget udgjorde kun 2,5 procent af det samlede bilsalg. Gad vide om vi bliver klar til at absorbere hundredtusindvis af grønne elbiler i tide.

Annonce

Nu er der gået næsten et år, hvor ingen har orket at høre om de investeringer på helt op mod 48 milliarder kroner, der er nødvendige, hvis kapaciteten i elnettet skal håndtere en masse elbiler

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce