Annonce
Erhverv

Erhvervslivet: Lufthavnen er ingen livsnerve for os

Formanden for ErhvervsForum Holstebro og Holstebro Industri- og Håndværkerforening, Bjarne Sørensen, mener, at Holstebro Kommune kraftigt skal overveje, om man i fremtiden skal støtte lufthavnen i Karup med nye millioner af kroner. Foto: Johan Gadegaard
Formanden for Erhvervsforum Holstebro, Bjarne Sørensen, mener, at Holstebro Kommune meget kraftigt skal overveje om, det fortsat er værd skyde penge i Midtjyllands Lufthavn i Karup.

Holstebro: Midtjyllands Lufthavn i Karup lider igen under dårlig økonomi.

De otte ejerkommuner skal igen til lommerne i 2020 og 2021. Der skal findes seks millioner kroner mere i begge år.

- 90 procent af brugerne er erhvervsfolk, og for dem er ruten en livsnerve.

Sådan lød det fra Holstebro-borgmester H.C. Østerby (S), da han kommenterede SF-politikeren Karsten Filsøs melding om, at lufthavnen i Karup er et bundløst hul. Borgmesteren havde en stor del af byrådet med på sin side.

Men nu er der overraskende støtte til Karsten Filsøs synspunkt fra erhvervslivet i Holstebro.

Formanden for det nystiftede Erhvervsforum Holstebro, Bjarne Sørensen, der også er formand for Holstebro Industri- og Håndværkerforening, er uenig med borgmesteren.

- Jeg kan ikke se, at lufthavnen er en livsnerve for erhvervslivet, når det ikke kan løbe rundt. Jeg tror, at afgangene er faldet for erhvervslivets andel. Livsnerven er nok nærmere for det politiske liv. Man skal ind i datarummet og finde ud af, hvad der sker i fremtiden, siger Bjarne Sørensen og fortsætter.

- Vi skal kigge kritisk på udviklingen. Hvis det nu ikke er bæredygtigt, som det ikke har været i mange år, hvor kommunerne bliver ved med at pøse penge i lufthavnen. Man skal kigge på, om det er det rigtige setup, man har. Jeg er 100 procent sikker på, at der er nogle af de store virksomheder, der har flyttet deres kontorer østpå, og det betyder, at de ikke længere har brug for lufthavnen. Den nye motorvej har også gjort det lettere at komme til København. Derfor skal man virkelig overveje, hvad det skal udvikle sig til, siger formanden.

Han ser gerne en større analyse af behovene for den lokale lufthavn.

- Det kan godt være, at beløbet til lufthavnen er en dråbe i havet, men i den økonomiske situation er det værd at overveje sammen med de andre kommuner, om lufthavnen skal opretholdes, eller om vi kan bruge pengene på noget andet. Tog og busser i vores landsdel er heller ikke noget at råbe hurra for, siger Bjarne Sørensen, der endnu ikke vil gå så langt, at det bedste helt er at lukke lufthavnen.

- Det er rart at have en lufthavn tæt på, men vi skal virkelig overveje, om pengene er brugt fornuftigt, siger Bjarne Sørensen.

Annonce

Overrasket borgmester

Meldingen om, at lufthavnen i Karup ikke er en livsnerve for det lokale erhvervsliv, kommer bag på borgmester H.C. Østerby, der også er formand for Midtjyllands Lufthavn.

- Bjarne Sørensens udmelding kommer noget bag på mig. Jeg kan ikke genkende det billede, han kommer med. Jeg taler med rigtig mange erhvervsfolk, der bruger lufthavnen flere gange om ugen. De kan ikke forestille sig at undvære den, siger Holstebro-borgmesteren, der fastholder, at lufthavnen i Karup er meget afgørende for infrastrukturen i Nordvestjylland.

- Det er kun med flyet, at det er muligt at være i København til møde klokken 10.00 og tilbage til et møde i Holstebro klokken 15. Det er umuligt med tog og bus, siger borgmesteren.

Han understreger, at opgørelserne fra lufthavnen viser, at det er 90 procent af brugerne kommer fra erhvervslivet og uddannelsessektoren. Desuden finder han det meget vigtigt, at det nyetablerede Erhvervsforum bliver et mødested, hvor kommune og erhvervsliv kan drøfte aktuelle sager i forbindelse med erhvervslivet.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det er bare kaos

Nu nærmer tiden sig, hvor de skal til at findes en afgørelse på Brexit i Storbritannien, og man kan jo kun konstatere, at der stort set er kaos i det politiske system i det britiske parlament. Sjældent har en parlamentarisk uoverskuelig situation været udstillet så tydeligt, som det sker i øjeblikket, og det kan godt være, at debatterne i Underhuset er særdeles underholdende. Men konstruktive er de under ingen omstændigheder, og der er tilsyneladende ingen, der føler et ansvar for at finde en demokratisk afgørelse. Det kunne hænge sammen med det valgsystem med kun én vinder i hver valgkreds, som man praktiserer i det britiske, og det gør, at der er kold luft mellem partier og kandidater. Det er i en en sådan situation, man priser sig lykkelig for det danske demokrati, hvor vi da kan komme ud for meget, der giver politiker-lede. Men der findes som regel altid en forhandling og en løsning. Her hjælper det, at der er en god tone mellem politikere og partier, så selv om tonen kan - og skal - være skarp, så er der respekt for hinandens synspunkter, og der er venskaber på tværs af partiskel. Ja, det siges jo, at de værste politiske fjender, man har, de kommer fra ens eget parti, fordi man kæmper om de interne positioner. Det har vi jo været vidner til her efter valget, når vi lige kigger på Venstre. Det vigtige for Danmark og EU er, at det britiske kaos ikke breder sig til kontinentet. Så længe briterne ikke kan blive enige, så er det vel ok at udskyde Brexit endnu en gang. Men det er ikke en sjov situation for danske virksomheder og ikke mindst fiskere, at vi stå i denne situation, hvor man nødvendigvis må forberede sig på noget, man ikke ved, hvor ender. Som du kunne læse i vores søndagsavis, så er den helt gal for fiskerne, da de om få uger kan være forment adgang til britiske farvande, hvor en stor del af fiskeriet foregår. Det giver kamp om de resterende fiskepladser og indtægtsnedgang.

Annonce