Læserbrev

Erhverv. Der er brug for de korte lærlingeaftaler

Niels Hansen. Pressefoto

Debat: Det bekymrer mig, at vi i flere medier skal læse, at både en minister og 3F beskylder virksomhederne for ikke at uddanne nok lærlinge, opfinde kreative regnemetoder og bruge korte lærlingeaftaler med det formål at løbe fra deres uddannelsesansvar. Det er ganske enkelt ikke rigtigt!

Her i Midt- og Vestjylland uddanner bygge- og anlægsvirksomhederne massevis af lærlinge. I perioder er der endda udsolgt af lærlinge, og så må virksomhederne pænt vente i kø for at få en lærling. Faktisk uddanner bygge- og anlægsvirksomhederne 22 procent af alle lærlinge i Danmark, og det på trods af at de kun beskæftiger seks til syv procent af arbejdsstyrken. Det er en del af kulturen i vores virksomheder, at vi har lærlinge og uddanner næste generation. Derfor bør vi ikke mødes af beskyldninger om det modsatte, når vi hver dag bruger tid og kræfter på at tage en eller flere lærlinge under vores vinger.

Det fælles mål bør i stedet være at skabe så mange lærepladser som muligt ved at gøre det attraktivt og overkommeligt at tage lærlinge for både store og små virksomheder. I Midt- og Vestjylland har vi rigtig mange små og mellemstore virksomheder, og for dem er det umuligt at vide, om de har nok opgaver til at beskæftige en lærling de næste tre til fire år. Netop derfor er korte lærlingeaftaler guld værd, fordi de giver mindre virksomheder mulighed for at tage en lærling, selvom de ikke kender tykkelsen på ordrebogen flere år ud i fremtiden. Korte aftaler bruges ikke for at snyde, tværtimod. Alternativet er, at virksomheden ikke tør binde sig for de næste tre til fire år og af den grund siger nej tak til en lærling. Derfor vil det være en katastrofe for både de unge og virksomhederne, hvis muligheden for at indgå korte aftaler begrænses.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Håndbold

Pytlick fik imponerende debut i forlænget pokaldrama

Holstebro

Efter tilbageslag: Motorvejsgruppe vil besøge ny transportminister

TTH Damer For abonnenter

Genlæs liveblog: TTH sled sig i kvartfinalen efter pokaldrama

112

Udrykning gik galt: Brandbil torpederede personbil

TTH Damer For abonnenter

Karakterer: Træfsikker debutant og hårdtkæmpende streg var blandt de bedste

Leder For abonnenter

Hjulene på bussen

Madicken og Silas bor i nærmest hver ende af kommunen. Men de har samme alder og samme problem. Busforbindelserne mellem deres hjem og deres respektive folkeskole passer elendigt, med det resultat at deres skoledage risikerer at blive forlænget. De er desværre også begge ramt af det, der må betegnes som dårlig kommunikation mellem skolen og kommunen, der skal sikre, at der trods alt er muligheder for at komme frem og tilbage mellem skolen. I Silas’ tilfælde skal han være opmærksom på hvilke dage, han kan hoppe på bussen, hvis han ikke vil sættes af langt fra sit hjem. Alternativet er at vente ekstra tid på skolen i Staby. For Madicken fra Sevel-området betyder busplanerne, at det tager hende op mod en time og tyve minutter at komme hjem, selv om hjem blot ligger fire kilometer i luftlinje fra skolen. Det siger sig selv, at det ikke er optimalt eller bare tæt på for to syvårige. Begge børn er ramt af, at deres respektive skoler har benyttet sig af muligheden for at forkorte i skoledagene for indskolningseleverne - men det er bare ikke blevet koordineret med dem, der planlægger buskørslen. Naturligvis er det umuligt at sikre, at alle busser passer til alle elever. Bor man i en afstand fra skolen, hvor man er afhængig af offentlig transport, kan det have nogle konsekvenser, hvad forældrene til de to børn ved og accepterer. Men der er selvfølgelig også grænser, og i tilfældet Madicken er det en urimelig tur, man mener, at en syv-årig pige skal ud på hver dag for at komme hjem. Ikke mindst set i lyset af, at samme tur sidste år kunne klares på omkring 15 minutter. Det må kunne gøres bedre - og det må kunne skrues bedre sammen, så Madickens mor ikke er nødt til at gå hjemme for at kunne hente sine børn i skolen. Der kan sikkert være mange gode grunde til, at der er gået koks i planlægningen, men ønsker man en kommune, hvor folk også kan bo uden for de byer, hvor kommunen allerede har lukket den lokale folkeskole, må man også sikre sig, at børnene har en realistisk måde at komme frem og tilbage på.

Holstebro

Der er ikke plads til to i Holstebro: Solgt butik lukker ned

Mærkedage For abonnenter

Snedkermesteren får stadigvæk gode ideer

Holstebro

Trods dødsulykke: Ny usikkerhed om lukning af livsfarlige motorvejs-huller

Holstebro

Superdirektør-stilling splittes op: Henter ny social- og sundhedsdirektør

Annonce