Annonce
Debat

Er det nu den rigtige cykelsti, der er prioriteret?

Arkivfoto: Johan Gadegaard

Læserbrev: De ikke-eksisterende cykelforbindelser til og fra Bækmarksbro taler sit tydelige sprog - der er brug for bedre forhold for cyklisterne i den sydlige del af kommunen, ingen tvivl om det.

Men noget kunne desværre tyde på, at en usaglig plan tilbage fra 2011 peger på, at en cykelsti mellem Bækmarksbro og Bøvlingbjerg skulle have højeste prioritet. Er det nu også fornuftigt?

Hvorfor er det den mindre tværgående vej mellem Bækmarksbro og Bøvlingbjerg, man fokuserer på? Og hvorfor er der ikke fokus på den centrale strækning, som binder nord og syd sammen fra Rom, gennem Bækmarksbro og videre til Vemb?

Annonce

Det må understreges, at nu, hvor ”turen er kommet til os”, kan vi ikke risikere, at der bliver taget en beslutning hen over hovedet på os, uden at vi bliver hørt. Uden at en tilsyneladende uigennemtænkt og forældet plan bliver revurderet - uden at de tungtvejende argumenter, der findes for at opprioritere strækningen fra nord til syd, bliver taget i betragtning.

At en borgerforening for snart 11 år svarede ja til, at det ville være dejligt med en cykelsti mellem Bækmarksbro og Bøvlingbjerg er vel ikke det samme som, at dette projekt er det bedste valg?


Det må da være ganske rimeligt, at de sparsomme midler, der afsættes til cykelstiprojekter, prioriteres efter en sagligt velfunderet og opdateret plan.


Hvad end man kender området, eller man må besvære sig med at finde et kort frem, bør der ikke være nogen tvivl om, at størrelsen på oplandet og antallet af stikveje omkring Ringkøbingvej, Brogade og Damhusvej peger på, at en cykelsti på denne strækning ville komme til glæde for langt flere borgere - ikke bare i den sydlige del af kommunen, men med videre cykelforbindelse i begge ender potentielt for mange flere.

En anden meget nærliggende tanke er at afprøve sikkerheden på de to strækninger med en praktisk test, men det vil jeg af sikkerhedsmæssige hensyn ikke anbefale. Vover man sig alligevel afsted vil det stå soleklart, at strækningen mellem Bækmarksbro og Bøvlingbjerg er både bredere og mere let trafikeret end den meget smalle og tungt trafikeret rute mellem nord og syd.

Det må da være ganske rimeligt, at de sparsomme midler, der afsættes til cykelstiprojekter, prioriteres efter en sagligt velfunderet og opdateret plan.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Få overblikket her: Politikerne blev enige i nat - Danmark genåbner næsten 21. maj

Annonce