Annoncørbetalt indhold

Er casinoreklamer etisk forsvarlige?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Når du tænder for fjernsynet for at se dine yndlingsprogrammer, vil du op til flere gange skulle se op til flere reklamesekvenser. Og hvilke reklamer er det, man ser flest af? Casinoreklamer. De er overalt, og det virker som om, der hver dag er kommet et nyt casino på markedet.

Reklamerne påtager sig altid det narrativ, at gambling er sjovt, og at man kan komme ind og vinde store priser selv med små investeringer. Reklamerne inddrager ofte vidnesbyrd fra helt normale danskere, der alle fortæller om, hvor dejligt de har det, når de spiller, og om de lækre gevinster de har fået. Men spørgsmålet er, om det er etisk forsvarligt at reklamere for casinoer på den måde, som man gør eller overhovedet.

Annonce


Staten som moralsk vogter

Der er mange ting, som man i Danmark ikke må gøre reklame for. Et af de bedste eksempler er tobaksprodukter. Staten har påtaget sig en aktiv rolle som moralsk vogter, der vil eliminere rygning fra det danske samfund. Priserne sættes op, de bliver sværere at få fat i, og man kan ikke reklamere for dem. Så i landet er der allerede en præcedens for, at dette er muligt og acceptabelt for en stor del af befolkningen.

Men skal staten have den rolle? Hvis man synes det, så er man imod menneskers frie valg af, hvad de vil forbruge. Man afgiver derved også dette frie valg til statens varetægt, så det er staten, og ikke det individuelle menneske, der kan træffe disse valg. Og ønsker man virkelig det på sigt? Man giver direkte staten carte blanche til at forbyde, hvad de ønsker. Modargumenter her er dog, at nogle virksomheder og midler er så skadelige for samfundets velfærd, at det ville være uansvarligt, hvis staten ikke gjorde noget, sådan som tilfældet er med euforiserende stoffer.


Personligt ansvar som argument

Der er kun ét menneske på denne jord, der har ansvaret for, hvad du gør. Og det er dig selv. Begynder du at gamble, ryge eller drikke, så har du taget et valg. Valg har konsekvenser, og dem må man acceptere.

Så når folk misbruger disse nydelser, er det deres eget ansvar, og ikke en grund til at forbyde reklamer for disse produkter, hvis de ikke er direkte farlige for statens velfærd.

Sådan ville et liberalt argument udforme sig. Men modsat kan man også stille spørgsmålet, om vi ikke alle også har et ansvar for hinanden? Vi lever i et samfund, vi har en stat, der binder os sammen. Så det er i vores alles interesse at eliminere elementer, der skader os. Er man imod reklamering af bestemte produkter eller ydelser, så er det ikke nødvendigvis fordi, man er helt imod folks frie vilje, men fordi man påtager sig et ansvar for sine medmenneskers vel og ve. Derfor har vi kontanthjælp, SU og andet velfærd.


Udnytter casinoer spils afhængighedsfaktor?

Når man søger på ”casino online dk” på Google får man et hav af resultater. Klikker man på en af dem, mødes man af en fantastisk opsat hjemmeside, der lover dig en masse gratis forsøg til forskellige spil samt en velkomstgave på nogle hundrede kroner, du kan spille for.

Så bliver man hurtigt sat i gang, man får smag og følelse for det, det bliver hyggeligt og spændende. Og det er spændingen vi bliver afhængige af. Lad os være ærlige: ja, de udnytter det. Men det gør alle produkter og brancher i forvejen. Det er ikke noget nyt.

Så er det etisk at reklamere for det? Ja, mennesket har ret til at vælge frit. Det er vores demokrati bygget på. Men måden det reklameres på? Det er en helt anden sag.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.