Annonce
Mærkedage

En verdensdame i ligestillingens tjeneste

Katja Iversen bor i New York, hvor hun er admnistrerende direktør for organisationen Women Deliver. (Arkivfoto) Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Som direktør for organisationen Women Deliver færdes Katja Iversen fra Sørvad blandt nogle af verdens mest magtfulde personer i arbejdet for at sikre kvinders rettigheder.

50 år: Der er store kontraster mellem det liv, Katja Iversen levede som barn og teenager, og den tilværelse, hun har skabt sig som voksen.

Hun voksede op i en kernefamilie med lærerforældre i den lille by Sørvad i Vestjylland. I dag bor hun i New York, leder den internationale organisation Women Deliver og begår sig blandt verdens statsoverhoveder.

Mandag den 9. september fylder Katja Iversen 50 år.

Sidste år blev Katja Iversen af Berlingske kåret som "Årets Dansker" for sin indsats for piger og kvinders rettigheder i udviklingslandene gennem sit hverv som administrerende direktør for Women Deliver.

Arbejdet har bragt hende tæt på verdens magthavere, og hun har siddet til bords med Donald Trump, Emmanuel Macron og Theresa May, ligesom kronprinsesse Mary herhjemme er blevet engageret i organisationen.

Senest deltog Katja Iversen i G7-topmødet i Biarritz i Frankrig som medlem af Ligestillingsrådet, hvor hun holdt præsentation for regeringscheferne fra blandt andet USA, Frankrig og Storbritannien.

Da hun sidste år blev kåret som "Årets Dansker" foran kandidater som tennisspiller Caroline Wozniacki, iværksætter Jesper Buch og klimaforsker Sebastian Mernild, sagde Katja Iversen:

- Jeg prøver at komme ind, hvor verdens ledere er, for at tale piger og kvinders sag. Den her pris er ikke bare til mig. Den er til Women Deliver og piger og kvinder i hele verden.

Arbejdet i den internationale organisation sender Katja Iversen vidt omkring, og i 2018 havde hun intet mindre end 320 rejsedage.

Katja Iversen har blandt andet været kommunikationschef i Sex og Samfund, haft en lederstilling hos Unicef i New York, der er FN's børneorganisation, og stået i spidsen for sit eget kommunikationsbureau.

Hun er uddannet cand.comm. fra Roskilde Universitet og har en lederuddannelse fra Columbia University i New York.

Annonce
Katja Iversen har - foruden New York - blandt andet boet i Rom. Hun kommer oprindeligt fra Sørvad i Vestjylland. (Arkivfoto) Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
I december 2018 blev Katja Iversen kåret af Berlingske som Årets Dansker for sit arbejde for piger og kvinders rettigheder. Kåringen fandt sted på baggrund af læser- og jurystemmer. (Arkivfoto) Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Meninger om Storå oversvømmer Dagbladets artikler

Debat: Dagbladet Holstebro-Struer har i ugerne op mod jul og umiddelbart her efter nytår haft en række artikler angående klimatilpasningsprojektet for Storå. Artiklerne har baseret sig på forskellige borgere og interessenters meninger om projektet, og hvordan det kan og bør løses. Det er klart – og godt - at der er interesse om et projekt af en sådan størrelse og også, at der er utålmodighed om, at det snart kommer – ikke mindst set i lyset af det meget våde forår og efterår. Og det har taget tid. Det gør den slags, for som det fremgår af artiklerne, så er der mange hensyn som lovgivningen kræver, der skal varetages ift natur, vandløbskvalitet, kulturarv og ikke mindst, hvordan man opnår den bedste beskyttelse af byen. Alt dette er undersøgt. Grundigt. For vi gør det ikke for sjov. EU har udpeget Holstebro Kommune og stillet krav om, at kommunen skal komme med en plan for håndteringen af de hyppige oversvømmelser op til og med en 100 års hændelse. Der ér truffet beslutning om, hvordan problematikkerne skal løses. Den løsning, som man er nået frem til, er én, som kan realiseres og den løsning, som samlet set tager bedst hensyn til alle de interesser, der er på spil, når én enkelt smal interesse ikke kan tilgodeses på bekostning af andre. Når der nu er så mange meninger om projektet, som er delt via artiklerne, så finder Holstebro Kommune, at der er nogle påstande og meninger om mulige løsninger, som ikke kan stå uimodsagt. Det drejer sig særligt om følgende: Påstand: Kommunen vil placere en altødelæggende dæmning i ådalen Fakta: I Holstebro Kommune er der mange kilometer ådal langs Storå, og dæmningen placeres netop ved siden af, hvor motorvejen skær Storådalen, sådan at der ikke påvirkes nye dele af ådalen. Dæmningen indpasses i landskabet med samme hældninger som ådalens sider og begrønnes som ådalen i øvrigt. Samtidig er det sikret, at både de vandlevende og landlevende dyr kan passere. Selve dæmningens ”fodaftryk” er 4-5 ha, men der er kun 0,5 ha særlig natur omfattet af §3 i naturbeskyttelsesloven, der hvor dæmningen placeres. Påstand: Man behøver ikke den ekstra dæmning, for Vandkraftsøen kan let tilbageholde over 2 mio. m3 Vand. Fakta: Der er behov for at opbevare 4,5 mio m3 vand, hvis byen skal beskyttes mod en 100 års hændelse. Dette er beregnet og modelleret med baggrund i Storås faktiske profil, vandføringsmålinger igennem mange år, officielle klimascenarier og kalibreret ift. de niveauer, oversvømmelserne har nået ved tidligere hændelser. Beregningen er foretaget i et avanceret og anerkendt modelleringsprogram. Selve vandkraftsøen kan ikke bringes til at opbevare 2 mio m3, uden det introducerer en væsentlig risiko for, at bundslammet ledes ud i Storå og risikerer at slå livet ihjel pga iltsvind. Den risiko vil vi ikke tage. Påstand: Der føres for lidt vand igennem Storå, og det er billigere at uddybe Storå fra vandkraftsøen til Storebro. Fakta: En uddybning af Storå fra Vandkraftsøen til Storebro vil væsentligt påvirke Storås miljøtilstand på det pågældende stræk og medføre en generel sænkning af grundvandsspejlet, som kan give sætningsskader på de ejendomme, som søges beskyttet med projektet. Desuden vil brinkerne langs Storå skulle sikres ved en uddybning. Nyligt indhentede priser på brinksikring andre steder i Storå indikerer, at de samlede omkostninger bare til dette vil være 25-30 mio kr og ikke 5-10 mio kr som påstået. Endeligt påstås det, at vandføringen er fastsat af hensyn til kolonihaverne, og at dette kan løses ved en dæmning langs åen. Hertil skal siges, at den fastsatte vandføring ikke er sket af hensyn til kolonihaverne, men af hensyn til boligområderne øst for Østerbrogade. Påstand: Regulering af åen vest for byen bidrager til at løse problemet Fakta:Det er undersøgt og dokumenteret, at åen skal graves en halv meter dybere i sin fulde bredde på en strækning på 3 kilometer fra Storebro og helt ud til, hvor Frøjk Bæk løber til Storå neden for Vald. Birn A/S for at opnå samme effekt som det vedtagne klimaprojekt. Det er lige som strækningen mellem Vandkraftsøen og Storebro et indgreb, som vil have betydelige konsekvenser for vandløbets opfyldelse af miljømålene og vil bestemt ikke være billigere at gennemføre eller vedligeholde efterfølgende. Desuden vil en permanent sænkning af grundvandsspejlet med væsentlig risiko for sætningsskader på ejendomme langs åen i midtbyen også være gældende her. Reguleringer eller oprensninger endnu længere mod vest end de 3 km, som er undersøgt, vil ud over alle de miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med dette, have minimal betydning for vandføringsevnen i Holstebro by, der hvor oversvømmelserne rent faktisk er et problem. Endelig har det fra tid til anden indgået i debatten om projektet, hvorfor man ikke bare fjerner cykelstier, træer, der stikker ud i åen, og slår grøden oftere m.v. Hertil er svaret, at vi skal finde en løsning, som løser problemet op til en hundrede års hændelse, og derfor er det ikke de småting, som kan bidrage enkelte eller få centimeter, som er fokus her og nu. Men bare rolig. Niveauet, som Holstebro Kommune skal løse klimaudfordringen for, er hævet til at skulle omfatte op til 1000 års hændelser. Så i fremtiden skal der også kigges på alle de yderligere tiltag, som kan understøtte en klimasikring af byen. Alle fremtidige indgreb i relation til Storå vil derfor skulle tænkes ift. at sikre bedre vandføring, når det er muligt. Også det brinksikringsprojekt i midtbyen og vest for Nørrebrogade, som Byrådet har afsat midler til i 2022 til 2024. Se billeder og læs mere om projektet på www.holstebro.dk/slutmedvandkaos

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];