x
Annonce
Biler

En af Audis mest populære bliver lidt frækkere

Den største forskel udvendigt er en ny og mere aggressiv front på den nye Audi A3. Foto: Audi
Det er Audis næstmest populære model herhjemme, og nu er en helt ny udgave på trapperne.

Den nye Audi A3 skulle være præsenteret på biludstillingen i Genève, men da den er aflyst, er det i stedet blevet til en digital visning på internettet.

I alt kører der næsten 20.000 A3'er rundt i Danmark, og de nuværende ejere vil næppe blive chokeret over den nye model.

Designmæssigt er der ikke de store overraskelser, og grundformen er der ikke ændret væsentligt på. Dog er der blevet plads til en lidt mere markant front og i det hele taget en mere muskuløs fremtræden, bl.a. fordi vognen er bredere end før.

Audi A3 er vokset en lille smule, men det er kun de udvendige mål, for akselafstanden er der ikke ændret på. Dermed har ingeniørerne hos Audi valgt samme fremgangsmåde som hos Volkswagen, og de to biler deler da også den grundlæggende arkitektur, i øvrigt sammen med Seat Leon og Skoda Octavia.

Modellen vil kunne fås som femdørs Sportback og senere som sedan, mens det er slut med den tredørs version og cabriolet-versionerne.

Annonce
Set bagfra ligner den nye Audi A3 næsten forgængeren, selv om karrosseriet er gjort lidt længere og bredere. Foto: Audi

Avanceret instrumentering

Indvendigt er der flere nyheder, især et digitalt instrumentbord, der er på 10,1 tommer som standard og kan udvides til en større model på 12,3 tommer, mod merpris. En berøringsfølsom skærm på 10,25 tommer er altid med. Den digitale radiomodtagelse DAB+ er ligeledes med i pakken.

I modsætning til den nye VW Golf, der stort set ikke har klassiske betjeningsknapper, er der fortsat almindelig betjening af f.eks. klimaanlæg, selv om en lang række andre funktioner skal betjenes digitalt.

Audi lover også højere komfort og køreegenskaber, der bliver mere sportslige, især hvis man vælger et avanceret progressivt styretøj og variabel justerbar undervogn, lyder det.

I begyndelsen vil motorprogrammet bestå af en 1,5 benzinmotor med 150 hk, der kommer med mild hybrid-teknik kort tid efter lanceringen og en dieselvariant på 2,0 liter og 150 hk. Man kan tilvælge en automatgearkasse med dobbelt kobling og syv trin. Modellen med mild hybrid har altid automatgear.

Plug-in-hybrid

Kort efter lanceringen udvider Audi udvalget af motorvarianter, ”der også kommer til at omfatte elektrificerede drivlinjer og versioner med quattro-firehjulstræk”, som det lyder i pressematerialet.

Når der kommer mindre motorvarianter, som sandsynligvis er med tre cylindre og 110 hk, ser vi også en lidt mere primitiv bagaksel end varianten med fireleddet bagaksel, der leveres til biler med mindst 150 hk.

Det ligger også fast, at der kommer en plug-in-hybrid i slutningen af året, mens også en hårdtpumpet S3 med omkring 330 hk er på vej.

Den nye Audi A3 Sportback introduceres i Danmark inden sommeren 2020. Der foreligger endnu ikke danske forbrugsangivelser og priser.

Indvendigt er instrumenteringen komplet fornyet, med digitale instrumenter og en integreret skærm i midten. Foto: Audi
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce