Annonce
Navne

Emilie og Humberto har opfundet et corona-sikkert scenerum - nu bliver det bygget i Holstebro

Det er arkitekt MAA Humberto Baeza, Mexico, og danser og koreograf Emilie Lund, der har udtænkt det smittefri scenerum. - Det giver selvfølgelig nogle udfordringer for scenekunstnerne, der skal arbejde med publikum 360 grader rundt om sig, siger Emilie Lund. Foto: Morten Stricker
Danseren Emilie Lund og hendes kæreste, arkitekten Humberto Beaza, opfandt i påsken 2020 et teaterrum, hvor publikum sidder corona-sikkert i plexiglas-rum. At det så lige blev publikum i Holstebro, der skal teste det nye teater, er en længere historie.

Holstebro: I disse dage hamres og bankes der på livet løs på Odin Teatret.

På en ledig plads på teatrets grund opføres et cirkulært "corona-smittefrit scenerum", hvor det er meningen, at publikum kan opleve live-koncerter og scenekunst fra plexiglasrum, der afsprittes mellem hver forestilling.

Det runde teater, der minder om et miks mellem et cirkustelt, et shelter og Shakespeare-teaterbygningen The Globe i London, skal efter planen stå klar om en god uges tid. Men først den 6. maj tages det i brug til i alt 50 publikummer.

Annonce
Black Circle set fra oven. Hver publikumsboks har sin egen indgang. Der i alt 16 bokse til to, tre eller fem personer, der sidder med plexiglasvægge ind til naboboksene og ind til den cirkulære scene. Foto: Morten Stricker

Det er den 32-årige danser og koreograf, Emilie Lund, der stammer fra Aarhus, som sammen med sin mexikanske kæreste, den 38-årige MAA arkitekt Humberto Beaza, har fundet på scenerummet, der bærer navnet Black Circle.

Lockdown-tanker

Emilie og Humberto er næsten lige vendt "hjem" - de bor nu på skift i Hamborg og Holstebro - efter at have boet otte år i Guadalajara i Mexico, hvor Emilie også grundlagde sit dansekompagni, Eluda Dance Co.

- Sidste år i påsken gik alt jo i lockdown - også i Mexico, hvor vi boede. og jeg var som scenekunstner lige så ramt som alle andre. Men jeg syntes ikke, jeg bare kunne sidde på hænderne og gøre ingenting, så Humberto og jeg begyndte at snakke om, hvad man kunne gøre, for at holde scenekunsten levende, så alle ikke skulle leve uden kulturelle oplevelser, fortæller Emilie Lund.


Danmark åbnede igen til sommeren 2020. Derefter var Aarhus, Odense og København ikke længere interesseret. Der var nogle, der nærmest grinede af mig i telefonen, for "nu er corona jo snart ovre", som de sagde.


Parret blev enige om, at man burde prøve at tilpasse selve scenerummet til pandemien, og begyndte at tegne skitser for, hvordan en coronafri-scene kunne se ud.

- Vi havde nogle grundprincipper: Publikum skulle være adskilt i smittekæder - de skulle med andre ord sidde afskærmet sammen med dem, de var til hverdag var i boble med - men man skulle alligevel kunne se hinanden for at få den kollektive oplevelse. Det var også vigtigt, at publikum ikke blev snævret sammen i en stor gruppe på vej ind til scenen, men at hver boks havde sin egen indgang. Og så skulle der være god ventilation, fortæller Emilie.

Humberto tegnede et cirkulært scenerum, hvor de optrædende og teknikerne har samme indgang, mens i alt 50 publikummer, fordelt på bokse til to, tre eller fem personer, kommer ind ad hver sin boks-dør.

- Med tiden er der kommet andre ting til. Vi har for eksempel fået vurderet, at en forestilling ikke bør vare mere end 40 minutter. Og vi har købt os til et særligt bakteriefrit gulv, udviklet af firmaet Harlequin Floor under corona-pandemien, fortæller den lattermilde og charmerende Emilie Lund, der i øjeblikket har sin daglige gang i Holstebro.

- Jeg går ingen steder, før vi har testet scenerummet grundigt, siger hun.

Annonce

Holstebro grinede ikke

At det lige blev Holstebro, som blev byen, der tester teaterprojektet, er en længere historie.

Da tegningerne var klar, ringede Emilie til teatre i Aarhus, København og Odense og til teaterleder Per Kap Bech Jensen, Holstebro, for at høre, om der var interesse for projektet. Det var der set, men alle sagde "lad os lige høre de politiske udmeldinger først", inden de ville beslutte sig.

- Og så blev den politiske beslutning jo, at Danmark åbnede igen til sommeren 2020. Derefter var Aarhus, Odense og København ikke længere interesseret. Der var nogle, der nærmest grinede af mig i telefonen, for "nu er corona jo snart ovre", som de sagde, fortæller Emilie Lund.

Black Circle

Scenerum, hvor man kan opleve live-koncerter og scenekunst uden smitterisiko.

Opføres ved siden af Odin Teatret i Særkærparken med plads til 50 publikummer i plexiglasboxe med egen indgang - boxene er til to, tre eller fem personer.

Ejes af Netværkskonsortiet Black Circle, som består af initiativtager Eluda Dance Co.,Nordisk Teater Laboratorium, Black Box Dance Company, Operaen i Midten, Dansk Talentakademi, Teater Fluks i Aarhus og Hakkehuset i Silkeborg.

Scenen er desuden støttet af Slagteriet Holstebro, Ensemble MidtVest, scenekunstneren Jon Stage og poeten Daniel Boysen.

Økonomisk støttet af Statens Kunstfond, Region Midtjylland, Dreyersfond og Nationalbankens jubilæumsfond.

Første forestilling bliver formentlig den 6. maj 2021.

Men Per Kap Bech Jensen, som Emilie kendte en smule til, fordi hun tidligere havde været på en workshop på Odin Teatret, grinede ikke. Odin Teatret/Nordisk Teaterlaboratorium var stadig med, sagde han, fordi et coronasikkert teaterrum desværre fortsat kunne komme til at give mening.

Per Kap Bach Jensen kontaktede leder af Black Box Dance Company, Marie Brolin-Tani, der var hurtig til at sige, at hun og kompagniet også var interesseret - og så fulgte de øvrige projektmedvirkende hurtigt.

Annonce

Måske flere i fremtiden

Økonomisk er Region Midtjylland den store sponsor, men også Statens Kunstfond, Dreyersfond og Nationalbankens Jubilæumsfond har spyttet i kassen. I alt 1,2 millioner kroner er projektet støttet med, og selve scenen koster lige under en million kroner at bygge.

Håndværkerne begyndte for godt to uger siden, og der er arbejde til dem cirka en uge endnu. Imidlertid tages Black Circle først i brug den 6. maj. Foto: Morten Stricker

Det bliver Odin Teatret, der kommer til at indvie scenen - forhåbentlig den 6. maj klokken 13.

- Vi er jo udfordret af forsamlingsforbuddet, for når folk sidder under samme tag og ser på det samme, så er de "forsamlede", uagtet at de sidder i separate rum. Derfor kommer vi nok til at vente, indtil forsamlingsloftet hæves, forklarer Emilie Lund, der håber at scenen på længere sigt kan blive vurderet af myndighederne som et coronasikkert rum - også under en eventuel lockdown.

- Vi er interesseret i at få en vurdering af, om scenen ville kunne køre under en eventuel tredje lockdown - eller under en partiel lockdown i fremtiden. Eller om man eventuelt kunne tilbyde kulturelle oplevelser udsatte brugergrupper på den måde, fortæller Emilie Lund.

Scenen er bygget til at kunne skilles ad. Først skal den anvendes i Holstebro frem til slutningen af juli, og derefter skal den flyttes til et andet sted. Hvor ved man ikke endnu.

- Tanken er, at der kan bygges flere sådanne scener rundt om i landet, hvis altså deltagerne i projektet - både udøvende kunstnere og publikum - vurderer, at det fungerer godt, siger Emilie Lund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce