Annonce
Kultur

Elever laver musik på iPads: - Det har virkelig bare fungeret godt

Eleverne på Humlum Skole har siddet med projektet mandag og tirsdag i fire timer og onsdag i seks timer. Foto: Morten Stricker
Spil Dansk-ugen er i fuld gang, og for 6.A på Humlum Skole har det været nogle intensive dage, hvor de har lært at skabe elektronisk musik på iPads.

Struer: Der er ingen snak. Ingen sedler, der bliver skrevet på og sendt rundt til kammeraterne i et forsøg på at holde opmærksomheden væk fra tavlen og underviseren oppe ved den. Ingen mobiler, der bliver brugt under bordet. Ingen frustreret lærer, der siger "Schhhhh!" ud over klassen. Der er bare en hel klasse med hovedtelefoner om ørerne. Dybt begravet i hver deres iPad.

Normalt ikke et syn, der giver de fleste forældre ro i maven, men denne gang er det faktisk meningen. Mandag, tirsdag og onsdag har 6.A på Humlum Skole nemlig arbejdet intensivt med at skabe deres egne musikstykker på hver deres iPad. Som professionelle kunstnere.

- Eleverne har fået så meget ud af det. Det har virkelig bare fungeret godt, siger musiklærer på Humlum Skole, Rikke Pedersen Feraru.

Annonce

I det her projekt er iPad'en deres instrument, men det er dem, der laver musikken.

Jeanette Frederiksen, projektleder, Strøm til børn

iPad som instrument

Uge 44 i Struer Kommune er helliget Spil Dansk-konceptet i institutioner og koncertsale, og på Humlum Skole har 6.A været en del af projektet "Strøm til børn". Organisationen Strøm har til formål at fremme elektronisk musik i Danmark, og "Strøm til børn" er blot et af deres koncepter. Det går ud på at undervise børn og give dem mulighed for at skabe deres egen musik på iPad.

- Der er langt færre børn i folkeskolerne i dag, der kan spille et instrument, siger Jeanette Frederiksen.

Hun er projektleder på Strøm til børn-projektet og samtidig en af underviserne på Humlum Skole i Spil Dansk-ugen. Inden da har hun arbejdet i flere år som musiklærer, musikskolelærer, sangskriver og sangleder. Sammen med Frederik Ebert, også fra Strøm, har hun taget børnene i hånden og ført dem ind i den elektroniske musiks verden og set dem skabe deres egne numre på iPad gennem et gratis musikprogram.

En af målsætningerne i folkeskolens musikundervisning er, at børnene skal skabe musik, men det kan være svært for musiklærere at få gang i den del af undervisningen, hvis ingen af børnene spiller et instrument eller kender en smule til noder. Med Strøm til børn skabes der grobund for at eleverne med hjælp fra iPad'en kan blive komponister uden at have lært at spille et instrument.

- I det her projekt er iPad'en deres instrument, men det er dem, der laver musikken, forklarer hun.

Mandag, tirsdag og onsdag har 6.A lært at bruge programmet på iPad'en, der indeholder diverse rytmer og lyde, som eleverne ved at sætte dem sammen kan forvandle til musik.

- Det er interessant at se, at eleverne har fået den samme undervisning, den samme viden og de samme redskaber, men der er kommet vidt forskellige musikstykker ud af det, siger Jeanette Frederiksen.

- Det understreger jo, at musik er et udtryk, og at børnenes valg og fravalg i programmet viser deres udtryk.

Redskaber

En af de elever, der har ladet sit eget udtryk komme frem i musikken er 12-årige Noah Gadberg. Hans musikstykke hører nok til i den del af den elektroniske musik, man kalder lounge - afslappende rytmemusik med et strejf af elektroniske toner. Han har arbejdet på det siden tirsdag.

- Jeg fandt de rytmer og toner, jeg bedst kunne lide, og så satte jeg dem sammen, forklarer han.

- Jeg synes, det er rigtig spændende at lave sin egen musik. Når vi har musikundervisning, er jeg som regel sanger, men jeg kunne godt finde på at blive ved med at lave sådan noget her derhjemme, siger han.

Noah Gadberg hører selv mest rock og mere stille musik, siger han selv. Og faktisk har han allerede siddet og leget med nogle musikprogrammer derhjemme, og nu har han fået mod på mere.

- Jeg er stolt af mit musikstykke, siger han.

Og det er netop den følelse Strøm til børn forsøger at nå frem til. At give dem lysten til selv at skabe, tage valg og finde deres eget udtryk.

- Samtidig lærer eleverne også andre ting i projektet, som de kan tage med videre, siger Jeanette Frederiksen.

De lærer blandt andet om at lytte til og give feedback og finde ud af, hvad deres egne meninger og holdninger er - og stå ved dem.

Ved siden af projektet med skoleklasserne, hvor alle involverede skoler får tre undervisningsdage med eleverne, så laver Strøm sideløbende også gerne et kursus for skolens andre lærere, hvilket de også har gjort for nogle af lærerne på Humlum Skole. Strøm til børn-redskaberne kan nemlig mere end bare lære børn musik på iPads.

- Vi bruger nogle redskaber i undervisningen, som de kan tage med videre i deres hverdag, for eksempel til morgensang, siger Jeanette Frederiksen.

Strøm-projektet for 6.A på Humlum Skole sluttede af onsdag med, at alle eleverne afspillede deres musik for deres kammerater i en slags minikoncert med højttaler på. Ligesom rigtige kunstnere.

Jeanette Frederiksen og Frederik Ebert tager Strøm til børn-projektet med rundt på skoler i hele landet. Foto: Morten Stricker
Programmet eleverne har lavet musikken i er gratis og kan bruges af alle. Foto: Morten Stricker
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce