Annonce
Gear

Elektriske kæmpe-SUV’er kører i hjulsporet på Land Rover

Den kantede og elektriske Bollinger B1 er som snydt ud af næsen på en Land Rover Defender, men den er meget anderledes: Foto: Bollinger
De to store elektriske og terrængående Bollinger B1 og B2 er klar til at tage over, hvor de benzinslugende SUV’er stopper.

Fans af den kantede Land Rover Defender, de enorme Hummer-firehjulstrækkere eller den heftige Lamborghini Urus offroader behøver ikke begræde, at modellerne enten er væk eller trues af klimaaktivister og miljøkrav.

Nye spillere melder sig nemlig på banen med elektriske alternativer. Det gælder det amerikanske firma Bollinger, der med modellerne B1 og B2 har lanceret et lukket og åbent pickup-alternativ til Defenderen. Der måler henholdsvis 4,36 meter og 5,27 meter i længden.

Det er to kraftkarle, det byder på en batteripakke, der hedder 120 kWh og har en elmotor på hver trækaksel. Den samlede effekt er, hvad der svarer til 614 hk, mens momentet er 905 Nm og 0-100 kilometer i timen klares på 4,5 sekunder. Topfarten er 160 kilometer i timen, mens rækkevidden er over 320 kilometer på en opladning. Men der kan opgraderes til en større batteripakke på 180 kWh, som giver en rækkevidde på 500 kilometer.

Med hurtigopladning kan de oplades på 75 minutter.

Bollinger lægger op til, at bilen skal kunne klare sig både i terræn og på motorvej. Vægten er fordelt med 45/55 foran og bag, og frihøjden er 38 centimeter, mens den i felten har indgangs- og udgangsvinkler på henholdsvis 52 grader og 43 grader. Med en kampvægt på 2,4-2,5 er der dog heller ikke tale om småbiler.

B1 og B2 er ret spartansk indrettede modeller, hvor der kan møbleres rundt på både forrude, tag og sæder. Men der er dog både 17-tommer alufælge, aircondition og bluetooth, mens der kan opgraderes med panoramaglastag og varme i sæderne.

De to modeller lanceres til næste år. Priserne kendes endnu ikke. Men de er ikke alene. I 2021 følger en anden virksomhed trop med de store elektriske firehjulstrækkere Rivian R1S og R1T, der er en lukket model og en pickup.

Annonce

Praktiske elbiler

De to modeller Bollinger B1 og B2 må have 2,5 ton ombord og 3,750 kg på anhængertrækket.

Vægten på modellerne er 2,4-2,5 ton.

Bollinger B2 med dobbeltkabine er over fem meter lang og er lige som B1 både skabt til kørsel i terræn og på vej. Foto: Bollinger
Interiøret er minimalistisk. Der kan møbleres rundt på forude, sæder og tag. Foto: Bollinger
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce