Annonce
Erhverv

Elcon vil være grønnere: 25 nye el-varevogne er bare begyndelsen

- Hvis det bare handlede om penge, så havde vi købt dieselbiler. Der er nogle, som spørger: ”Kan det betale sig?” Men man kunne også vende det om og sige: ”Har vi råd til at lade være?” siger Tim Pindstofte (t.h), regionsdirektør i Elcon, der her ses sammen med servicechef Jesper Godsk, der er daglig leder i Holstebro. Foto: Thomas Maxe
Hvis ikke vi skulle gå foran, hvem skulle så? spørger Tim Pindstofte, som er regionsdirektør for el-installatøren Elcon.

HOLSTEBRO: ”Den, der har evnen, har pligten”, lyder et gammelt ordsprog.

Sådan tænker de også hos en af Danmarks største installationsvirksomheder, Elcon, som blandt andet er kendt for at leve op til sit ansvar for at oprette ekstraordinært mange lærepladser til kommende elektrikere på uddannelsesaftaler, som gælder hele praktikperioden. Nu har virksomheden lagt en ny 2025-ambition, og den er malet i grønne farver.

- Vores strategi hedder ”#1”. Det betyder ganske enkelt, at vi vil være ”nummer ét” på alle de parametre, som vi har udvalgt. Og et af punkterne er, at vi vil gå foran på bæredygtighed og klima, fortæller Tim Pindstofte, som regionsdirektør for Elcon i Midt- og Vestjylland.

Det første meget synlige tegn er, at Elcon har indkøbt 25 nye el-drevne varebiler. Ikke bare hybrid, men ”100% el”, som der står skrevet på siden af bilen.

- Hvis det bare handlede om penge, så havde vi købt dieselbiler. Der er nogle, som spørger: ”Kan det betale sig?” Men man kunne også vende det om og sige: ”Har vi råd til at lade være?” Interessen for grøn omstilling eksploderede under den seneste valgkamp, og der er bred enighed om i samfundet, hvor vi skal hen, og så er spørgsmålet bare hvordan. Jeg er overbevist om, at vi de kommende år vil få glæde af teknologier, som slet ikke er opfundet endnu, men vi kan ikke blive ved med at vente på, at der kommer løsninger på alting. Der skal være nogen, som har modet til at gå foran, og det har vores direktion og bestyrelse heldigvis, siger Tim Pindstofte.

Annonce

For de unge er alt dét med affaldssortering, økologi, klima og bæredygtighed naturligt og selvfølgeligt, for de yngre generationer har aldrig kendt andet.

Tim Pindstofte, regionsdirektør i Elcon om de kommende generationers forventninger til virksomheders indsats for bæredygtighed.

Transport koster CO2

Han sidder ikke og pudser den grønne glorie. Tværtimod er han meget bevidst om, at de 25 nye el-varevogne blot er en begyndelse på noget, der gerne skulle vokse sig større i takt med den teknologiske udvikling, udbygget infrastruktur og skala som bedre understøtter økonomien i en omstilling.

- Elcon har over 500 servicebiler, men de 25 elbiler er jo en start. Det ville ikke være praktisk muligt for os at udskifte alle biler på én gang, og der er også nogle udfordringer forbundet med opladning og rækkevidde, som gør, at el-varevognene er bedst egnet til at løse opgaver i bynære områder, forklarer han og fortsætter:

– Det er på transportområdet, vi har den største og hurtigste CO2 gevinst at hente, så her har vi et særligt stort fokus.

Unge forventer mere

Elcon, sammen med deres kunde Clever, løser selv opgaver for el-bilbrugere med opstilling af ladestandere til elbiler, både i private hjem, på arbejdspladser og ved offentlige bygninger. Firmaets egne erfaringer med daglig brug af elbiler vil være værdifulde, vurderer servicechef Jesper Godsk, som er daglig leder af afdelingen i Holstebro.

- Når du køber en elbil, indgår du normalt samtidig aftale om opstilling af en ladestander. Men bilsælgeren er jo ikke ekspert i, hvor og hvordan ladestanderen skal installeres – og det kan man heller ikke forlange af ham, synes jeg. Så der kan vi rådgive den nye bilejer og hjælpe ham med at få laderen placeret på et godt og praktisk sted - og jo, der kan vi selvfølgelig bruge vores egne erfaringer. De af vores montører som kører el-varebil har nemlig også en ladestander derhjemme privat, så forstår de bedre kunderne, siger Jesper Godsk.

Tim Pindstofte og kollegerne glæder sig til at høste erfaringer med de nye elbiler. Og så kommer der helt sikkert flere grønne tiltag, både på kort og langt sigt.

- For nogle årtier siden, da CSR (Corporate Social Responsibility eller på dansk: ”virksomheders sociale ansvar”, red.) var nyt, var der nogle virksomheder, der bare skrev lidt om det på hjemmesiden, og så skete der ikke så meget. Men både CSR og især grøn omstilling fylder rigtig meget nu, og der bliver virkelig arbejdet seriøst med det, siger Tim Pindstofte og fortsætter:

- Jeg er ikke i tvivl om, at både kunder og vores egne medarbejdere vil forvente mere og mere af vores adfærd på det grønne område i fremtiden. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi har så mange unge i Elcon, både lærlinge og andre medarbejdere, som vi kan lytte til og få input fra. Vi andre har skullet omstille os og lære nye vaner, men for de unge er alt dét med affaldssortering, økologi, klima og bæredygtighed naturligt og selvfølgeligt, for de yngre generationer har aldrig kendt andet.

Bæredygtigt byggeri

Foruden de nye el-varevogne har Elcon også besluttet at reducere CO2-udledningen (og spare tid) ved at afvikle flere interne møder over Skype i stedet for at køre i bil til fælles destinationer. Og mere lavpraktisk så bliver for eksempel kildevand i plastikflasker erstattet af postevand.

Endelig er Elcon undervejs med at opføre nyt regionskontor i Fredericia og nyt hovedkontor i Aarhus. Ud over, at bygningerne skal have et lavt vand- og energiforbrug og godt indeklima, skal selve opførelsen foregå efter DGNB-certificering for bæredygtigt byggeri.

Certificeringen er meget omfattende og vil blandt andet betyde, at der ikke må fragtes flere materialer hen til byggepladsen, end der bliver brug for (så man sparer transport og spild). Byggematerialerne skal vurderes med udgangspunkt i livscyklus og deraf følgende miljøbelastning/gevinst, og der skal ligge en detaljeret plan for håndtering af byggeaffald med fokus på genbrug i videst muligt omfang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Øjenåbner: Håndtryk var så vigtigt

Landet over er kommunerne ved at gennemføre de Grundlovsceremonier, man nu skal, for at udlændinge kan blive danske statsborgere. En del af ceremonien er det meget omtalte håndtryk, som har fyldt rigtigt meget. Ikke mindst det jo synliggør, at nogle gerne vil være danskere, men de alligevel ikke er så meget danske, at de vil give håndtryk til en person af det modsatte køn. Undertegnede har derfor hidtil opfattet denne ceremoni som noget symbol-politik, som vi egentlig godt kunne være foruden, da det kun er med til at tydeliggøre de kulturelle og religiøse forskelle, der også er i vort eget samfund. Det var så derfor noget af en øjenåbner at være med til den første Grundlovceremoni på rådhuset i Lemvig, hvor en ukrainsk statsborger ville være dansker efter 16 år i et land, som han vil bo i resten af sine dage og gerne vil være en rigtig del af. Der blev givet håndtryk. Et fast et af slagsen. Og under den efterfølgende hyggesnak med et glas mellem de officielle deltagere og ukraineren og hans fraskilte hustru, så lagde de to ukrainere megen vægt på, at det var en stor oplevelse for dem at være med til denne ceremoni, og ikke mindst håndtrykket var vigtigt for dem. - Det gør, at vi føler, vi bliver personligt modtaget i Danmark, og vi ikke blot får et stykke upersonligt papir. Det her gør, at vi føler os rigtigt velkomne. Det var så noget helt andet end det skriveri, der hidtil har været om det håndtryk. Det blev altså opfattet som noget rigtigt godt og var et vigtigt symbol. Ikke på forskelle, men på ligeværdighed og en velkomst. Og hvorfor blev den fraskilte hustru så ikke også dansker, selv om hun talte stort set perfekt dansk? Hun havde holdninger til blandt andet de goder, det danske demokrati giver. Hun kunne udtrykke, at demokrati er så naturligt for danskerne, at mange slet ikke opfatter, at det er noget, man skal kæmpe for andre steder i verden - også i hendes hjemland. Ændring af regler har gjort, at da hun var under uddannelse for at være en del af det danske samfund, kunne hun ikke leve op til kravene om fuldtidsarbejde i en ubrudt årrække. Så nu må hun vente i mindst tre år yderligere, før hun kan blive dansker. Regler er somme tider for firkantede.

Holstebro

Unge bakker op om Bronxparty

Annonce