Annonce
Indland

Elbus-flåde i København skal sætte skub i grøn omstilling

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Busselskabet Movia indsætter 48 elbusser i København søndag. Det er et led i stort skridt mod CO2-reducering.

Fra søndag vil betydeligt færre busser i København larme og udlede store mængder CO2, når blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S) søndag er med til at indvie 48 nye elbusser i hovedstadsområdet.

Flåden af elbusser erstatter dieselbusserne, og ifølge busselskabet Movia, der står for driften, mindsker det den årlige CO2-udledning fra busserne i København og Frederiksberg med 4300 tons. Det svarer til 22 procent af det nuværende.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser det som et godt skridt mod, at buskørslen i Danmark i løbet af de næste år bliver helt grøn.

- Det er et rigtig godt skridt. 11 procent af busserne i landet vil køre på andet end diesel inden udgangen af 2019, siger Benny Engelbrecht.

Flere busselskaber har dog kontrakter på 10-12 års varighed og er dermed bundet til dieselbusserne. Blandt andet er Fynbus først klar til at udskifte busserne på Fyn i 2023, når de kan lave et nyt udbud.

I øjeblikket kører der 205 dieselbiler rundt på Fyn ifølge Fyens Stiftstidende.

Det problem anerkender Benny Engelbrecht, selv om hans vision er, at alle busser kører klimavenligt. Men han vil ikke sætte et bestemt mål.

- Det er klart, jeg har et mål om, at alle danske busser kommer til at køre klimavenligt og CO2-neutralt: El, biogas eller brint for den sags skyld. En helt præcis målsætning er naturlig at tænke ind i klimahandlingsplanen.

- Jeg synes det skal gå så hurtigt, som det er muligt. Men det er uklogt at opsige løbende kontrakter. Så må man tænke grønt ved næste udbud, siger han.

I den netop færdigforhandlede finanslov for 2020 blev partierne enige om at afsætte 75 millioner kroner til blandt andet grønnere buskørsel.

Man ved endnu ikke, hvad pengene præcist skal gå til, men det kunne blandt andet være til ladestationer, så omstillingen til elbusser bliver nemmere for busselskaberne, forklarer ministeren.

- En del kommuner er langt i omstillingen. Men vi vil gerne endnu længere, og derfor vil vi gerne understøtte, at endnu flere busser bliver grønne, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Også hos Københavns overborgmester er glæden stor over den nye flåde af elbusser i byen.

- Det er et afgørende skridt mod et grønnere København med ren luft – og jeg er utroligt glad for, at regeringen nu prioriterer den grønne omstilling til elbusser, siger Frank Jensen i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
TTH Herrer

Skjern snupper bagspiller i TTH

Leder For abonnenter

Den bedste vaccination

75 år er lang tid. Det er en menneskealder - og mere skal der måske ikke til, for at glemslen om Holocausts rædsler slår igennem. I går var det 75 år siden, at russiske soldater befriede Auschwitz, og ingen længere kunne benægte det vanvid og massemord, som tyskerne havde sat i system på Europas jøder. I dag ser vi over hele Europa desværre nye angreb på jøder. Vi har set det senest i Danmark, hvor en jødisk kirkegård i Randers er blevet vandaliseret, og hvor jødiske medborgere har fået sat gule stjerner på deres postkasser. Der er naturligvis langt fra manglende respekt og hærværk fra historieløse højreradikale til nye koncentrationslejre. Men den antisemitisme, som man skulle tro, verden for evigt var blevet vaccineret mod med Anden Verdenskrig, trives desværre stadig. Det gør den i Danmark, og det gør den ude i verden. I et indlæg i nyhedsmagasinet Der Spiegel advarer den tyske udenrigsminister, Heiko Maas, ligefrem om, at fornærmelser og angreb på jøder er blevet dagligdags forekommende, og at næsten hver anden jøde i Tyskland har overvejet at forlade landet. Truslen mod den jødiske befolkning kommer mange steder fra. Den kommer fra højreradikale, den kommer fra muslimer, og den er sågar tidligere også set komme fra venstrefløjen, hvor man har sympatiseret med og økonomisk støttet grupperinger, der mest af alt ønskede staten Israel opløst. I alt seks millioner jøder blev myrdet under Anden Verdenskrig. Langt de fleste i udryddelseslejre som Auschwitz, der lå i det sydlige Polen. Og når antisemitismen viser sit grimme ansigt igen, så er det ikke kun et problem for den jødiske befolkning. Den er vores alles problem. Den viser, at vi ikke lært en dyt af historien, at vi stadig er nødt til at minde om rædslerne fra koncentrationslejrene, og hvad galoperende vanvid kan føre til. 75-året for befrielsen af Auschwitz og enden på Holocaust er en glimrende lejlighed til at genfortælle historien - og minde hinanden om, at den bedste vaccination mod gentagelse af fortidens dumheder og den stigende antisemitisme er at huske fortiden.

Annonce