Annonce
Alarm 112

Liveblog: Følg den sidste del af Britta-sagen

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Anklagere og forsvarer skal mandag argumentere for, hvordan byretten skal vurdere sagen mod Britta Nielsen. Følg retsmødet i livebloggen i bunden af artiklen.

Mere end to måneder efter seneste retsmøde i sagen mod Britta Nielsen tager Københavns Byret mandag hul på den sidste del af retssagen om millionsvindel i Socialstyrelsen.

Mandag er der procedure i sagen, hvor anklagerne, Kia Reumert og Lisbeth Jørgensen, samt forsvarer Nima Nabipour argumentere for, hvordan de mener, at retten skal se på sagen.

Britta Nielsen står i sagen anklaget for at have svindlet for cirka 117 millioner kroner fra de offentlige kasser, mens hun arbejdede i Socialstyrelsen.

Hun har erkendt, at hun overførte pengene til sig selv. Men hun husker ikke de præcise beløb eller de forskellige datoer for overførslerne, og derfor er der kun tale om en delvis erkendelse.

Anklagemyndigheden har rejst anklagen for særlig groft bedrageri efter paragraf 88, som kan hæve straffen i særligt grove sager. I sagen mod Britta Nielsen betyder det, at strafferammen kan stige fra 8 år til 12 års fængsel.

Forsvarsadvokat Nima Nabipour protesterer dog imod, at paragraffen bruges.

Striden om paragraffen bunder i den frivillige udleveringsaftale, som blev indgået, da Britta Nielsen blev udleveret til Danmark efter sin anholdelse i Sydafrika i efteråret 2018.

Det underliggende spørgsmål er, hvorvidt Nima Nabipour kunne have forhindret, at paragraffen blev brugt, hvis der var blevet indgået en formel udleveringsaftale i stedet for den frivillige aftale.

I aftalen frasagde Britta Nielsen sig nemlig den rettighed, som i en vanlig udleveringssag sikrer, at der kun må retsforfølges for det, der er baggrund for udleveringen.

Og paragraf 88 blev først føjet til anklagen imod hende, da hun var kommet til Danmark.

Egentlig skulle sagen være afsluttet i november. Men tidsplanen skred på grund af Britta Nielsens sygdom og lange juridiske diskussioner.

Efter planen skal dommen afsiges 18. februar.

Britta Nielsens tre børn og svigersøn er fortsat sigtet for groft hæleri.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce