Annonce
Navne

Efter en krig: De døde er mere virkelige end de levende, man nu skal begå sig iblandt

- I en krig kæmper man enten for en sag eller for sin frihed, siger instruktør Søs Banke, der også har siddet med manuskriptet, som ikke handler om en bestemt krig, men om krigens væsen - og især hvad der sker med de involverede bagefter. Foto: Morten Stricker
Det har været en kæmpe opgave med forhindringer i form af blandt andet corona, og det har ført til både stress og sygdom undervejs. Men nu er de klar, de to instruktører og deres hold. Der er snigpremiere 4. og 5. december på det dansk-sydkoreanske projekt "After War" på Odin Teatret.

Holstebro: Den ene siger, at det er det vildeste, mest vanvittige og udfordrende projekt, hun nogensinde har været involveret i. Den anden siger, at det har været så hårdt og fyldt med misforståelser, at han ind imellem blev fysisk syg af det.

To instruktører, to sprog, to kulturer, to livserfaringer - ét skuespil.

Hverken den sydkoreanske instruktør Dongil Lee eller den danske dramaturg og instruktør Søs Banke var helt klar over, hvad de bevægede sig ud i, da de for cirka to år siden blev involveret i et dansk-sydkoreansk teaterprojekt, der på grund af corona skulle gå hen og udvikle sig til et maraton-arbejde.

Annonce
En del af instruktørernes opgave har været at forene de koreanske skuespilleres patos og vilje til at vise store følelser på scenen med det danske holds distance og ønske om at bruge ironi og humor. Foto: Morten Stricker

- Vi har kæmpet med både de ydre omstændigheder så som bureaukrati og corona, og med de indre, nemlig to helt forskellige kulturer både nationalt og teatermæssigt. Jeg vant til at have ansatte, der tager sig af en masse ting, men her på teatret har vi boet tæt sammen, vi har lavet mad sammen, vi har gjort rent sammen og levet som en familie. Når du er træt, kommer irritationerne op til overfladen, forklarer Dongil Lee, men tilføjer så med et lille smil:

- Men det har været meget givende, fordi du indser, at du ingen ret har til at kaste den første sten. Vi er en familie nu, og det har været en stor rejse for os alle. Mange gange har jeg været syg, fordi det har været så intenst og stressfyldt, men der kommer et tidspunkt, hvor du opdager, at du kan skabe et rum inde i dig selv og smide det uvedkommende væk. Jeg føler mig fredfyldt nu, og det er jeg taknemmelig for.

Et smertefuldt ekko

Stykket "After War" er et samarbejde mellem Nordisk Teaterlaboratorium-Odin Teatret og Asian Culture Center i den sydkoreanske by Gwangju. Stykket handler ikke om én bestemt krig, men om tiden efter en krig er ovre - og til den næste starter. Om de sår, som de overlevende må leve med, og om det skete, der som et ekko (for)følger kommende generationer.

Sydkoreanerne har selv haft en del trommer med, mens NTIL-Odin Teatret har lejet resten af trommerne i Danmark. Blandt de sydkoreanske medvirkende er en kvindelig percussionist såvel som en mandlig skuespiller, der også håndterer trommer eminent. Foto: Morten Stricker

- Alle har mistet i en krig. Alle har tabt - og man har stadig det med videre i livet, som man har mistet. Er det forståeligt? Altså, efter en krig er de, der døde, ofte mere levende for de overlevende end dem, de nu skal leve iblandt. Lige som soldater, der vender hjem fra en krig, og har svært ved at komme tilbage til "det almindelige liv", fordi de, der døde, er mere virkelige/"levende" for dem, forklarer Søs Banke.

Der er indtil flere nationaliteter på scenen. Her er det dansk-spanske Abraham Rademacher. Foto: Morten Stricker

"After War" er formet som en drøm, man går ind i - og som udvikler sig til et slags mareridt, der springer i tid og sted. De i alt ni medvirkende taler koreansk, dansk, engelsk, fransk, spansk og slovakisk - og har inddraget dele af deres egen kulturelle baggrund i de roller, de spiller.

Annonce

Han var der selv

- Vi arbejder med spørgsmålene: Hvad er nationer og individer - hvem er vi som mennesker? Hvad er et trauma, og hvordan healer man det? Hvad er krig? Hvordan kan vi i krigens efterdønninger med vores sår, traumer og frygt nå frem til en forløsning og en healing?, siger Dongil Lee.

After War/Efter krig

Skuespil, dansk-sydkoreansk samarbejde mellem Nordisk Teaterlaboratorium-Odin Teatret og Asian Culture Center i Gwangju.

Inspireret af to romaner, dels "The Sorrow of War" skrevet af vietnamesiske Bao Nibh, og dels "Human Acts" skrevet af sydkoreanske Kang Han.

De første ideer til at skabe et dansk-sydkoreansk stykke er baseret på en workshop-performance, “Gwangju Banquet” i 2019, samt en showcase, “Sorrow and Seeds” i 2020, instrueret af Kai Bredholt på Nordisk Teaterlaboratorium-Odin Teatret.

Medvirkende: Abraham Rademacher, Dong Hyuk Choi, Edward Trouiller, Karoline Leonora Seidelin Banke, Keun Ou Choi, Juraj Benko, Petra Felicia Seidelin Banke, Signild Elisabeth Thygesen, Sori Choi, Sung Hawn Shin, Young Lan Lee.

Manus og instruktion: Dongil Lee og Søs Banke.

Stykket varer en time og 20 minutter.

After War har snigpremiere den 4. og 5. december på Nordisk Teaterlaboratorium-Odin Teatret og verdenspremiere den 28.-30. januar 2022 i Asian Culture Center in Gwangju.

Han vil gerne forklare, nå frem til en slags løsning, vise håbet. Det er én af de ting, der undervejs har skilt ham og Søs Banke.

- Jeg er egentlig ikke interesseret i at give utvetydige svar. Jeg vil gerne have publikum til at reflektere over det, de ser, og selv lade dem svare. Der er vores teaterkulturer meget forskellige. Men fordi jeg har lært Dongil Lee at kende, og fordi jeg har researchet, både på Koreakrigen, Vietnamkrigen og massakren i Gwangju, forstår jeg måske mere nu, hvad han ønsker, at teatret skal. Han er en instruktør, der er meget passioneret omkring det her emne. Han var i Gwangju under massakren, og han kendte nogle af dem, der blev skudt, fortæller Søs Banke.

Annonce

Massakren i 1980

Asian Culture Center i Gwangju, hvor stykket får premiere (efter en snigpremiere i Holstebro) i slutningen af januar, er bygget lige ved siden af den plads med et springvand, hvor Gwangju-massakren fandt sted i maj 1980. Det er ikke tilfældigt, at centret ligger der. Filosofien er, man skal forsones med fortiden gennem kultur.

- For kort tid siden døde den diktator, der fik alle disse mennesker skudt. Og det gik op for mig, at tiden vinder - naturen vil altid gå sin gang, siger Dongil Lee.

Karoline Leonora Seidelin Banke komponerer musik og skriver sangtekster. Noget af hendes musik er med i stykket. Til venstre for hende ses den slovakiske skuespiller Juraj Benko. Foto: Morten Stricker

Gwangju-massakren startede med at studerende fra universitetet demonstrerede - og blev skudt på og tæsket af regeringsstyrker. Bevæbnede borgere valgte at støtte studenterne i kampen for demokrati og fik kontrol over store dele af byen, inden soldaterne vendte styrket tilbage og slog oprøret ned. Myndighederne vurderede, at der blev dræbt 170 mennesker. Senere er det kommet frem, at tallet var mindst 600 - og nogle nævner helt op til 2300 dræbte.

Han er en instruktør, der er meget passioneret omkring det her emne. Han var i Gwangju under massakren, og han kendte nogle af dem, der blev skudt.

- I stykket bruger vi blandt andet nogle stofdukker, der er fyldt med havregryn, og som agerer lig. Vi slæbte rundt med dem og slængte dem, hvor de skulle være, indtil Dongil Lee ikke kunne holde det ud mere. "Kan I ikke vise lidt respekt?" spurgte han. For ham var det en følsom erindring - mens vi, der aldrig har oplevet krig, arbejdede med den typiske danske distance og ironi, forklarer Søs Banke.

Annonce

Livet går videre

"After war" begynder med at stille spørgsmålet "hvornår starter en krig?". Og lancerer et bud på et svar, nemlig at det gør den, når nogen sætter et flag ned og siger: "Det her er mit land". I stykket er "landet" en enorm mængde solsikkefrø, som skuespillerne rager til sig, indtil én af dem vil have noget, én af de andre allerede har. Og så har vi balladen. Eller krigen.

Her er hele det danske hold - der omfatter en slovak, en franskmand og en dansk-spansk skuespiller. Kvinden med den blå turban kommer fra ny-cirkus miljøet og har en imponerende fysik. Hun hedder Signild Elisabeth Thygesen. Foto: Morten Stricker

Indledningen til stykket er i øvrigt fundet i Biblen, Prædikerens Bog 1:4-5.

"Generationer kommer og går,

men verden kører videre og består.

Solen står op, og solen går ned

dag efter dag i uendelighed.


Annonce
Holstebro

Ejer melder sig klar til at genopbygge kro - og kommer med appel til nysgerrige sjæle

Danmark

Onsdagens coronatal: Rekord i smittetal - for første gang over 5.000 smittede på ét døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro

Voldsomt snevejr lammer trafikken: - Skal du ikke noget meget vigtigt, så bliv hjemme

Erhverv For abonnenter

50 procent af medarbejderne blev fyret: Halvandet år efter er det ualmindeligt svært at få nye folk

Holstebro

Det meste af det, du skal bruge til juledekorationen, finder du i haven og i naturen

Erhverv

Dykkerfamilie henter overskud på 58 millioner: På havets bund finder de 200 kilo dybvandsbombe

Forsvaret har fundet PFAS-giftstoffer på størstedelen af sine  brandøvelsespladser: Få det fulde overblik her

Leder For abonnenter

Men hvem skal passe farmor?

Navne

Ny leder: Hun skal være med til at løse børns mistrivsel

Erhverv

'KUMO-Henrik' har solgt KUMO: - Det er en kæmpe beslutning

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Kultur

Forslag til lokalplan klar: Frivillige håber på at begynde nybyggeri i efteråret 2022 - to år senere end planlagt

Erhverv For abonnenter

Tre brud på tre år: - Jeg tror, det er vigtigt, at man nyder at leve livet, når man er her. Det lyder så fint, men jeg mener det faktisk alvorligt

Holstebro

For seks år siden blev planerne om ny helårsbane sat i gang, men først har coronasmitte, og nu sneen udskudt indvielsen: - Det er lidt ligesom at blive slået hjem i ludo

Annonce