Annonce
Danmark

Dyretransport-chauffører stiller minister ultimatum: Henvend dig inden tirsdag, eller vi nægter at arbejde

Stort set alle chaufførerne for landets dyretransporter er parate til at indstille arbejdet fra onsdag, hvis ikke fødevareminister Mogens Jensen (S) indvilger i at tale med dem senest tirsdag. Her ses chaufførernes talsmand, Torben Grønhøj Jensen, der selv er ramt af bøder. Arkivfoto: Anne Myrup Pedersen
Hvis ikke fødevareminister Mogens Jensen (S) går i dialog med landets chauffører for dyretransporter inden tirsdag, indstiller de arbejdet fra onsdag. Chaufførerne er vrede over, at de bliver ramt af store bøder, hvis de utilsigtet kommer til at fragte et skadet dyr. Minister afviser at kommentere.
Annonce

Dyretransport: Fra onsdag risikerer stort set alle landets dyretransporter at holde stille. Det vil betyde, at der ikke fragtes grise og køer mellem landmænd og slagterier.

På et stormøde i Randers søndag har 120 chauffører, svarende til op mod 90 procent af landets dyretransport-chauffører, besluttet, at de forlader førerhusene, hvis ikke fødevareminister Mogens Jensen (S) har indvilliget i dialog senest tirsdag.

- Hvis ikke vi har Mogens Jensen i tale, så står bilerne stille fra onsdag morgen, og indtil han kommer i tale. Skal det vare 14 dage, må det vare 14 dage, siger chaufførernes talsmand, Torben Grønhøj Jensen.

Chaufførerne er vrede over, at de rammes af store bøder, hvis der slipper et skadet dyr med i transporten fra landmand til slagteri. Hvis en gris eksempelvis har en brækket ben, en byld eller en såret hale, klassificeres den som ikke-transportegnet, og så har chaufføren ansvar for at afvise den hos landmanden.

Men det er umuligt at spotte skaderne på de få minutter, det tager en stor flok dyr at gå fra stalden og ind i lastbilen, siger chaufførerne, der mener, at reglerne er dybt urimelige.

Annonce

Hensyn til slagterier

Det er anden gang inden for kort tid, at chaufførerne holder møde om sagen. Første gang var for cirka fem uger siden, men fordi Mogens Jensen ikke har reageret, følte de sig nødsaget til at samles igen. På mødet søndag var der lagt op til, at chaufførerne endeligt skulle beslutte, hvorvidt de vil indstille arbejdet eller ej.

Forstå sagen

  1. Hvis der slipper en gris eller ko med en skade - eksempelvis et brækket ben, sår på halen eller betændelse et sted i kroppen - ombord på en dyretransport, udløser det en bøde på mellem 5000 og 20.000 kroner til chaufføren.
  2. Har dyret en skade, betragtes det nemlig som ikke-transportegnet, og så har chaufføren pligt til at afvise det.
  3. Men det er umuligt at spotte skaderne på de få minutter, det tager en stor flok dyr at gå ind i lastbilerne, siger chaufførerne, der derfor mener, at reglerne er urimelige.
  4. Den 1. oktober blev der vedtaget en ny model for kontrol og sanktioner med det formål at nedbringe antallet af bøder. Men det er ikke nok, mener chaufførerne.

At de nu har valgt at give Mogens Jensen en sidste chance, skyldes ifølge Torben Grønhøj Jensen, at de vil skåne slagterierne.

- Slagterierne halter gevaldigt bagefter på grund af coronakrisen, så vi var valgt denne løsning for at tilgodese dem, siger han og peger ligeledes på dyrevelfærden.

- Hvis vi vælger at stå stille, bliver der mindre plads i staldene, og det er ikke sundt.

Annonce

Færre politianmeldelser

Fødevareminister Mogens Jensen afviser at stille op til interview. Han henviser til Socialdemokratiets fødevareordfører, Anders Kronborg.

Han understreger, at han tidligere har inviteret chaufførerne på kaffe for at drøfte problemstillingen, og at han i øvrigt har et møde med brancheorganisationen for det danske transporterhverv, DTL, i starten af november om emnet.

Ordføreren kritiserer chaufførernes fremgangsmåde, og han vil derfor ikke love, at han tager affære inden tirsdag.

- Jeg bryder mig ikke om pistolpolitik, hvor man får en pistol for panden. Det er ikke fordrende for en dialog, og jeg vil ikke give det ene eller det andet løfte, siger Kronborg.

Hen henviser til tal fra Fødevareministeriet, der viser, at antallet af sager, hvor dyretransport-chauffører er blevet politianmeldt af Fødevarestyrelsen, er faldet fra 72 i 2018 til 27 i 2019.

-  Tallet er faldet betragteligt, og det viser, at problemstillingen er blevet mindre, siger Anders Kronborg.

Ifølge ham forhindrer EU-regler, at chaufførernes ansvar indskrænkes.

Forman Advokater, der har specialiseret sig i transportbranchen og været forsvarsadvokat for flere dyretransport-chauffører anslår, at 100 sager om bøder lige nu er ved at blive behandlet, og at yderligere 300 er på vej. Det svarer samlet til bøder for mellem fire og otte millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Ekstra julegave som tak for indsatsen

Indland

Nu kan du få dit kørekort på mobilen

Annonce