Annonce
Lemvig

Dynamit-Åges historie lever videre i Thyborøn: Ubådsmodeller doneret til søkrigsmuseum

Billedet er fra den nyligt åbnede udstilling og viser nogle af ubådsmodellerne samt plancherne, der fortæller om Dynamit-Åge og hans liv. Foto: Gert Normann Andersen
Dynamit-Åge døde i december, og nu har hans tre børn doneret hans mange ubådsmodeller til Sea War Museum Jutland i Thyborøn, så samlingen kan forblive samlet i fremtiden.

Randers/Grenaa: Dynamit-Åge, med det borgerlige navn Åge Jensen, var kendt som en havets pioner og en dykkerlegende.

Han blev født i 1941 i Randers, men holdt de seneste mange år til i Grenaa, hvor han døde 12. december efter kort tids sygdom, 78 år gammel.

Historien om ham og hans mange eventyr bliver dog ikke glemt med hans død.

Hans mange ubådsmodeller er nemlig kommet op til Sea War Museum Jutland i Thyborøn, doneret af Dynamit-Åges tre børn.

- Vores far havde en helt unik samling, som vi gerne vil bevare, så derfor er den doneret til museet, siger Morten, der er søn af Dynamit-Åge.

Morten og hans søstre er ikke helt unge længere, og det er tanken om fremtiden, der har gjort, at de har doneret de mange ubådsmodeller væk.

- Når vi engang er væk, så vil vi gerne sikre os, at at det hele bliver holdt samlet, og det gør det på denne måde, siger Morten.

Samlingen af ubådsmodellerne, der tæller 22 styks, som Dynamit-Åge alle har dykket på, stod inden overdragelsen hjemme hos Dynamit-Åge i et stort lokale, som var ejet af Karsten Ree.

De to kendte hinanden tilbage fra 1993, da Dynamit-Åge og hans kammerat og kompagnon, Indianer-Stig, med økonomisk hjælp fra Karsten Ree, og under stor mediebevågenhed, fik bjærget ubåden U 534 nord for Anholt.

I 2017 blev Dynamit-Åge og Indianer-Stig for alvor landskendte og slog berømmelsen fast, da de blev fulgt af filminstruktør Lasse Spang Olsen og et tv-hold i jagten på havets skatte.

Annonce
Nogle af modellerne var i glasmontrer, og andre ikke, og størrelserne varierer også. De fleste modeller fik Dynamit-Åge bygget af en bekendt. Foto: Gert Normann Andersen

Netop åbnet udstilling

For museumsdirektør, Gert Normann Andersen, er det en enestående mulighed, at Dynamit-Åges børn har valgt at testamentere hans samling til museet.

- Vi er rigtig glade for, at vi har fået stillet Åges ubåds-modeller til rådighed på ubestemt tid. Det spiller rigtig godt sammen med de andre ting, vi har i samlingen, siger museumsdirektøren og tilføjer, at han godt kan forstå, at Åges børn ikke ønskede, at samlingen af modellerne skulle splittes ad.

- Det vil være synd og skam, hvis de blev spredt i øst og vest, siger han.

Udstillingen om vrag af ubåde i danske farvande åbnede 7. februar med en del af ubåds-modellerne.

Der er tale om tyske og britiske ubåde fra Første - og Anden Verdenskrig, inklusive modeller af de ubåde, som Dynamit-Åge selv har dykket på i Kattegat, herunder U 534, som efter hævningen endte på et museum i Birkenhead ved Liverpool.

Samtidig fortæller udstillingen om de 36 vrag af undervandsbåde, som museet har undersøgt i Nordsøen, indre farvande og Østersøen.

Selv om museumsdirektøren er glad for ubådsmodellerne, så indrømmer han, at det kniber med pladsen til at udstille dem ordentligt.

- Vi er 120 procent fyldt op, men vi arbejder på at få udvidet museet og bygget, så vi får den dobbelte plads, siger Gert Normann Andersen og fortæller, at der blandt andet er blevet ryddet torpedoer og pistoler væk for at give plads til ubåds-modellerne.

Gæster fra hele verden

Selv om Sea War Museum Jutland ligger en smule afsides i Thyborøn, så er det et velbesøgt museum.

- Vi har hvert år besøg af omkring 20.000 gæster, og ubådsmodellerne vil helt sikkert trække ekstra besøgende til, siger Gert Normann Andersen.

Hans forklaring på de mange besøgende er, at museet fortæller verdenshistorie, som mange er interesserede i, og villige til at rejse langt efter.

- Vi har mange danske og tyske gæster, men vi har også besøgende fra New Zealand, Australien og Canada, som alene rejser hertil for at opleve museet, siger museumsdirektøren og nævner to specielle besøg, hvor henholdsvis en englænder kom flyvende og en bil med to tyskere kom kørende fra München kun for at besøge Sea War Museum Jutland.

Og selv om det har navn af et krigsmuseum, så vil Gert Normann Andersen faktisk hellere kalde det for det modsatte.

- Det er faktisk mere et anti-krigsmuseum, for det forherliger ikke krigen, men fortæller om de menneskelige historier i forbindelse med krig, siger museumsdirektøren, og fortæller, at det måske netop derfor tiltaler begge køn.

Indianer-Stig (i midten) og Dynamit-Åge (th.) var venner og dykkede og udforskede gamle skibsvrag og ubåde sammen. Privatfoto
Sea War Museum Jutland regner med at kunne trække endnu flere besøgende til Thyborøn med den nye udstilling. Foto: Gert Normann Andersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce