Holstebro

Dropper at lukke øjenafdeling om aftenen og natten

Vi frygter, at vi bliver en svingdørsafdeling med stor udskiftning af personale, og at forslaget om at neddrosle afdelingen vil medføre opsigelser fra afdelingslæger, skriver medarbejderne på øjenafdelingen på Holstebro Sygehus i et høringssvar. Arkivfoto.
Regionen dropper nu deres plan om at lukke for akutte patienter på øjenafdelingen i Holstebro efter klokken 18. Patienter skulle være kørt til Aarhus.

Holstebro: Det kunne have haft store konsekvenser for patienterne på øjenafdelingen på Holstebro Sygehus, hvis regionen havde haft held til at komme igennem med en ny struktur på øjenområdet.

Planen var at lukke for indtaget af akutte patienter efter klokken 18 og frem til næste morgen klokken 08.

- Såfremt patienter fra vest skal køre til Aarhus kan den lange afstand medføre, at patienterne venter med at kontakte en øjenlæge, til praktiserende øjenlæge åbner, og så kan en eventuel skade være blevet væsentligt forværret, siger regionsrådsmedlem Susanne Buch fra SF.

Hun er glad for, at et flertal i Hospitalsudvalget har pillet spareforslaget af bordet:

- Det handler ikke kun om antallet af patienter, der bliver berørt, det handler også om, at der skal være et godt tilbud til patienterne i den vestlige del af regionen, siger Susanne Buch.

Også personalet på øjenafdelingen har haft svært ved at se meningen med at lukke for indtaget af patienter om aftenen og natten.

"Vi frygter, at en sådan besparelse vil medføre en forringelse af det faglige miljø, herunder uddannelse af øjenlæger. Vi frygter, at det kan blive svært at fastholde og rekruttere kompetente læger, sygeplejersker og øvrigt personale. Vi frygter, at vi bliver en svingdørsafdeling med stor udskiftning af personale, og at forslaget om at neddrosle afdelingen vil medføre opsigelser fra afdelingslæger. Dette kan indirekte sætte en proces i gang, der på sigt vil medføre lukning af afdelingen og i den grad forringe behandlingstilbuddet for vestjyske borgere med øjensygdomme af enhver art," skriver de i et høringssvar.

Venstres Ib Bjerregaard, der er næstformand i Hospitalsudvalget, er tilfreds med, at man droppet besparelsen.

- Vi finder det vigtig i vores ønske om en region i balance, også selv om det koster lidt. Vi vil derfor gerne give et klart signal til den vestlige del af regionen, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Rock i Holstebro er gået konkurs

Leder For abonnenter

Grøn alliance mellem regeringen og Dansk Industri giver håb

På torsdag fremlægger bestyrelsen i foreningen, som arbejder på at få rejst en folkeskov på et lidt over otte hektar stort areal umiddelbart syd for bygrænsen i Struer, et konkret forslag for medlemmerne, når der under en generalforsamling også skal vælges ny formand. Efter cirka halvandet års dødvande, er foreningen med opbakning fra et snævert flertal i byrådet klar til at få realiseret planerne, som blev lanceret af Alternativet i forbindelse med valgkampen op til kommunalvalget i 2017. Struer kommer dermed med på kortet, hvor man kan se, hvordan de danske folkeskove tager form, og under en landsindsamling, som var arrangeret i et samarbejde med TV2 blev der i lørdags samlet penge nok ind til næsten en million træer, som vil blive plantet på dansk jord inden for den nærmeste fremtid. En symbolsk handling, når regnskovene i både Brasilien og Indonesien står i flammer, og de tyske skove sygner hen under klimapres med både stigende temperaturer og lange perioder med tørke. Men en vigtig handling, som da også vækker opsigt på den internationale scene. Nu skal de store tandhjul så også bare falde i hak, og med de seneste udmeldinger fra både regereringen og Dansk Industri er der håb om, at vi endelig ser handling bare de mange ord om at ville gøre en indsats for at reducere CO2-udslippet og sende Danmark i front, når det gælder klimavenlige løsninger og bæredygtig teknologi. DI er således klar med en 2030-plan og godt 150 konkrete forslag, som kan bringe Danmark i front på den grønne omstilling - samtidig med, at der bliver skabt 120.000 nye job og dansk velstand bliver øget med mindst 110 milliarder kroner. Nu skal landbruget bare med, og politikerne skal finde løsninger i en transportsektor, hvor vi stadigvæk savner konkrete forslag fra en regeringen, som fortjener ros for de høje ambitioner og den seneste udmelding om at ville afsætte en milliard ekstra til forskning i klimavenlig teknologi i 2020. Samtidig giver det håb om at kunne samle et bredt flertal omkring klimaindsatsen i Folketinget, når selv Dansk Folkeparti meldte sig klar med en klimapolitik under weekendens landsmøde.

Annonce