Annonce
Erhverv

DLG-formand: Det er en helt anden verden i dag

DLG er ejet af de danske landmænd og håndterer blandt andet den høst, der kommer i hus. Samtidig har koncernen i årevis opkøbt virksomheder, der passede ind i strategien. Foto: Morten Pedersen

Konkurrencesagen fra Tyskland, der er endt med at koste ejerne op mod en kvart milliard kroner, har naturligt vakt opsigt i DLG-koncernens bestyrelse. Det understreger bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen.

- Vi har fra bestyrelsens side kigget dybt ind i den sag. Det er vigtigt, at vi undgår den slags i fremtiden. Men hvis man ser på de procedurer, som vi har i dag sammenlignet med dengang, så er det en helt anden verden, vi kigger ind i, siger Niels Dengsø Jensen.

I december 2019 indgik BSL, et datterselskab til DLG’s store tyske grovvarevirksomhed Hage, en aftale med de tyske konkurrencemyndigheder i en sag om koordinering af priser på pesticidmarkedet. Sagen stammer tilbage fra før Hages opkøb af BSL, der havde virkning fra januar 2009. Flere af de store spillere i den tyske grovvarebranche var i øvrigt involveret.

DLG har i årevis jævnligt opkøbt virksomheder, der passede ind i grovvarekoncernens strategi, men man er undervejs blevet dygtigere til at gennemgå opkøbsmulighederne for fejl og mangler.

- Vi får foretaget meget grundige advokatundersøgelser, og dem, vi handler med, skal skrive under på, at der ikke er nogen sager. De hæfter for det, hvis der alligevel har været noget. Vi er meget mere komplekse og sofistikerede i vores værdifastsættelse af de virksomheder, vi overtager, siger Niels Dengsø Jensen.

Annonce
- Vi underviser vores medarbejdere i, at de ikke må indgå i konkurrenceforvridende samarbejder med andre, siger DLG's bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen. Pr-foto

Underviser ansatte

Samtidig arbejder DLG internt på at vige uden om en adfærd, der kan kaste milliardkoncernen ind i konkurrencemyndighedernes søgelys.

- Vi underviser vores medarbejdere i, at de ikke må indgå i konkurrenceforvridende samarbejder med andre. Det gør vi meget detaljeret og helt ude ved sælgerne, siger Niels Dengsø Jensen.

Bøden i Tyskland var på 218 millioner kroner, og dertil kommer sagsomkostninger. For at betale bøden måtte Hage gennemføre en kapitalforhøjelse, hvor DLG måtte bidrage med 119 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce