Biler

Direktør-Audi i overhalingsbanen

Den nye Audi RS6 Avant med V8-motor på 600 hk lægger klar afstand til sine søskende. Fronten med en stor ”powerdome” som luftindtag er pågående. Foto: Audi
Den nye Audi RS6 Avant ser nærmest skulende ud og leverer nu hele 600 hk.

I en tid med stadig mere spotlys på elbiler og grøn transport virker det nærmest naturstridigt at lancere en ny muskel-stationcar i den helt tunge ende med en 4,0-liters V8-motor på 600 hk, som Audi netop har gjort med den nye RS6 Avant.

På den anden side er der en vis fornuft i at kunne transportere hele familien i en rummelig og hurtig stationcar frem for at skulle presse sig sammen i en lille sportsvogn. Især hvis man som nogle af køberne til den nye Audi RS 6 Avant, bor i det sydlige Tyskland med udsigt til mange autobahnkilometer med fri fart.

Den fjerde generation af Audis ikoniske og hurtige direktør-model har fået et mere aggressivt snit, og V8’eren med biturbo er steget i effekt.

Forgængeren lå nemlig på 560 hk, men den kom dog også i en performance-version på 605 hk. Uanset hvad hedder en af de klare konkurrenter Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC Plus, som dog byder på 612 hk, mens BMW M5 yder 600 hk eller 625 i en særlig Competition-udgave.

Audi RS6 Avant

Er udstyret med en 4,0-liters V8-biturbomotor på 600 hk. Momentet er 800 Nm, mens topfarten er 280 kilometer i timen, der kan hæves til 305 kilometer i timen.

0-100 kilometer i timen klares på 3,6 sekunder, mens 0-200 nås på 12 sekunder.

Forbruget er ikke oplyst.

Ingen forbrugstal

Momentet på 800 Nm i RS6’eren overføres fra motoren gennem en ottetrins Tiptronic-automatgearkasse. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 på 3,6 sekunder, mens topfarten er 280 kilometer i timen, som dog kan hæves til 305 kilometer i timen, hvis du opgraderer med en fartpakke.

Den store bil holdes på vejen i et setup, der omfatter Quattro-firehjulstræk og en luftundervogn, der samtidig her betyder, at bilen er sænket i forhold til en almindelig A6. Rent teknisk er motoren udviklet med den nye 48-volts milde hybridsystem, som vi ser andre steder i koncernen. Det betyder, at man kan ”coaste” en vis periode med slukket motor og på den måde spare benzin.

Audi har dog endnu ikke oplyst forbrugstal for bilen.

Den nye styling vil formentlig skræmme mange, når den dukker op i bakspejlet. Den buede kølergrill under motorhjelmen har en ”powerdome”, mens de smalle full LED-forlygter, som er hentet fra A7, spiller sammen med en forkofanger, der kommer fra sportsvognen R8. Det er lygter, som kan opgraderes til RS matrix-laserlys.

Store sideskørter, der gør bilen fire centimeter bredere, to store ovale udstødningsrør, fælge på 21 eller 22 tommer med keramisk bremse og en dybsort mat lakering på frontgrill og diffusor er med til at fuldende det dramatiske udseende.

Bestem motorlyden

Inden døre er der dømt sportsligt og fuldt digitaliseret interiør. Her er ikke alene haptiske berøringskontakter, der klikker som gammeldags kontakter og digitale instrumenter med RS-styling, men også sportssæder med integrerede nakkestøtter og sportsrat med perforeret læder og flad bund. Det byder på en RS-Mode genvejsknap, hvor man kan lege med parametre som motor, gearkasse, styretøj, Quattro-differentialet og motorlyd.

Den voldsomme Audi RS 6 Avant lander herhjemme til næste forår. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Spoilere hele vejen rundt er med til at gøre RS6-modellen fire centimeter bredere end de andre A6’ere. Foto: Audi
Modellen byder på en sportsligt stylet kabine med digitale RS-instrumenter og sportssæder med integrerede nakkestøtter. Foto: Audi
Annonce
Forsiden netop nu
HB

Se billederne: En frustrerende kamp for HB

Søndag ifølge

Søndag ifølge chefredaktøren: Jeg får nok aldrig den sofa

Jeg har fundet ud af, at der findes sofaer, som har en sektion, der kan ændres og lægges ned ved tryk på en knap. Sådan en klap-ud-sag, der giver en perfekt og yderst egoistisk position til afslapning foran et afsnit af den foretrukne tv-serie. Eller til en lur. Det er lidt i familie med hæve-sænke-borde og elevationssenge. Fuld fokus på komforten. Fordi teknologien tillader det. Og fordi vi gerne vil indrette os bekvemt. Sådan en sofa skal jeg da have. Skal jeg ikke? Det spørgsmål vender vi tilbage til. Denne søndag har vi fokus på boligmarkedet i Nordvestjylland. Blandt andet fordi teknologien har givet os muligheden for at bringe informationer om markedet - og fordi vi har bestemt at gøre det til en fast del af vores søndagsudgivelse. Men mest fordi boligområdet har stor interesse hos læserne. Boligområdet er fyldt med historier. Der er de helt nære og menneskelige, hvor vi interesserer os for, hvem der er flyttet ind i huset lidt længere nede ad gaden. Der er inspirationen til, hvordan man kan indrette sit hjem. Og der er hele spørgsmålet om konjunkturer, rentesatser, låneomlægning og liggetider. Og for mig altså også spørgsmålet om den ene eller den anden sofa. Boligmarkedet er som et termometer, der konstant måler et lokalområdes temperatur og viser, om helbredet er i orden. Hvis markedet lider, og det er svært at sælge en ejendom, er det et åbenlyst tegn på problemer. Og er priserne i hidsig himmelfart, har det helt sikkert også konsekvenser for lokalområdet. Positive som negative. Vi beskæftiger os med lokaljournalistik, fordi det nære er og bliver det mest vedkommende. Og det bliver ikke mere nært end vores hjem. Et godt og trygt hjem - og måske endda gode naboer - er fundamentet i de flestes tilværelse. Og beslutningen om at skifte hjemmet ud er en af de største, vi træffer i vores liv. Ikke mindst, hvis man bevæger sig ind på ejendomsmarkedet, hvor valget af et hjem også bliver en stor, økonomisk beslutning. Her i området har priserne udviklet sig både positivt og negativt, siden finanskrisen viste os alle sammen, at også fast ejendom kan blive mindre værd med tiden. Nogle steder er priserne steget ret markant, mens det i yderområderne ligefrem går nedad. Nogle steder så alvorligt, at kun få tør købe hus der, og slet ingen tør låne penge ud til det. Jeg købte mit første hus for ti år siden. Det ligger i Ulfborg. I mit kvarter er vi ikke just begunstiget af stigende friværdier. Til gengæld kan vi glæde os over at bo billigt. Og vigtigere endnu - vi kan glæde os over at bo tæt på noget af Danmarks mest tillokkende natur og i et fredeligt lokalsamfund. Og sådan er det jo, når man vælger, hvor man skal bo. Man må prioritere. Det afhænger selvfølgelig af de økonomiske muligheder, men også af præferencer. Hvad vægter vi højest? Lige nu er trenden på landsplan, at vi vægter storbyer højere end noget andet. Måske fordi vi gerne vil være med på vognen, når priserne drøner opad og friværdien giver næring til store drømme. Men nok endnu mere fordi vi er bange for det modsatte: At ende med et usælgeligt hus i den forkerte del af landet - eller byen. Jeg har svært ved at forstå dem, der gerne vil bo i København eller Aarhus. Men de har helt sikkert også svært ved at forstå mig. I disse dage flyder mit hus med flyttekasser. Min kæreste, Camilla, er nemlig lige flyttet ind. Som tilflytter fra Aarhus ovenikøbet. Og jeg er sikker på, at hun ligesom jeg lige så godt kan vænne sig til at svare på spørgsmålet: Hvorfor i alverden bor du i Ulfborg? Mit svar er komfort. Det er bekvemt, og det er rart. Ligesom den dér sofa med de smarte funktioner. Men det svar får Camilla svært ved at gøre til sit. For i den eviggyldige parforholds-diskussion om hjemmets indretning har hun valgt en anden side: Hun er til æstetik frem for komfort. Og derfor har min nye sofa dystre udsigter.

Annonce