x
Annonce
Biler

Din elbil får sin helt egen lyd

Den nye VW ID.3 får en skræddersyet elbils-lyd, som skal signalere, at det er en Volkswagen. Foto: VW
Lyd-designere hos bl.a. VW, BMW, Volvo og Jaguar arbejder med at skabe den helt unikke ”sound” for netop deres elbiler.

Elbiler handler om meget mere end rækkevidder og ladetider. Mange får også deres helt egen lyd, som skal matche mærket.

Nye EU-krav betyder, at elbilerne skal have en akustisk advarsel, som virker op til 20 km/t og kan advare de bløde trafikanter. Ud over lydniveauet er der ingen krav til udformningen af selve signalet, og det har fået bilproducenterne til at alliere sig med kreative lydsnedkere, som skal skabe en helt unik advarsels-lyd for netop det pågældende mærke eller den specifikke model.

Det engelske blad, Autocar, har talt med flere biltopfolk, der perspektiverer udviklingen.

F.eks. er der klare krav til lyden på den nye ID.3 fra VW. Her har komponisten Leslie Mándoki skabt en lyd, som skal gå igen på VW’s kommende elektriske biler, og som vi på redaktionen har lagt øre til på VW’s presse-site, hvor oplevelsen minder om en slags elektrisk skinnebus.

Klaus Bischoff, som er designchef hos Volkswagen, uddyber:

- Alle skal med det samme tænke, Wauvv, det her er en elbil, og derefter sige: Yes! Det er en Volkswagen, forklarer han til magasinet.

Annonce

Det betyder lyd-reglerne

AVAS (Acustic Vehicle Alert System) har været lovkrav for alle nye el-biler og plug-in-hybrider, der kom på markedet siden 1. juli 2019. Fra 1. juli 2021 er det lovkrav for alle el-biler og plug-in-hybrider som sælges.

Bilerne skal udsendte et signal ved hastigheder på 0-20 km/t. Det skal kunne høres to meter væk og være i et niveau på 40-60 dB. Det skal gå op i frekvens i takt med, at bilen accelererer.

Lyden skal også virke ved bakmanøvrer.

Taler til følelserne

Hos BMW, som har en anden tilgang, er den store Hollywood-komponist Hans Zimmer hyret.

- Vi vil skabe noget uventet. Det tekniske er ikke vores tilgang, men derimod at pege på nye muligheder, lyder det fra Hans Zimmer i samme forbindelse.

Renzo Vitale, som er komponist og group sound-designer hos BMW, uddyber:

- Lyden er meget musikalsk og aktiveres af føreren, som er en performer, der udtrykker sig selv, siger Renzo Vitale, der pointerer, at lyden til den nye elektriske Mini SE, er lidt anderledes. Den har en mere menneskelig tilgang og beskrives som ”venlig” med et strejf af gokart.

Det kan dog være svært at indkredse lydsignaturen. Således havde folkene bag Jaguar i-Pace oprindeligt tanker om, at bilen skulle lyde lidt som et rumskib. Men den blev droppet, da det viste sig, at fodgængerne kiggede op mod himlen frem for mod vejen, når elbilen nærmede sig.

Naturligt lydtapet

Hos Volvo har Fredrik Hagman, der er interaktiv lyd-designer, satset på en lyd, som er mere neutral. Her er skabt en lyd, der er udviklet på baggrund af havbølger, og som nærmest brummer.

- Vi vil skabe opmærksomhed, uden at folk kigger. Målet har ikke været at skabe en ”head turner”, siger Fredrik Hagman, som peger på, at det måske skal være signaturlyden for Volvo de næste 30 år.

- Det stod klart for os, at bare fordi der ikke er en forbrændingsmotor, så betyder det ikke, at en elbil er lydløs. Der er stadig masser af støj som for eks. dækkene på vejen. Så vores udgangspunkt har været at beholde den naturlige støj og forbedre den, frem for at skabe en ny lyd, siger han.

Lyden skal dog i alle tilfælde forene flere ting. Den skal være så markant, at du ikke overhører den, men på den samme tid ikke virke kunstig. Det er dog den største udfordring for lyd-designerne, pointerer den svenske lyd-boss.

BMW’s nye elektriske modeller, som den kommende i4, får en lyd, der skal tale til følelserne frem for ren teknik. Foto: BMW
Volvo går efter en mere naturligt brummende elbils-lyd. Det gælder bl.a. i den nye elektriske version af XC40, der er på vej. Foto: Volvo
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Lad os nu høre om vejen ud

En af corona-krisens store frustrationer for mange er usikkerheden om, hvor lang tid denne alternative virkelighed kommer til at herske. Prisen for at begrænse belastningen på sundhedsområdet er enorm. Erhvervslivet er lammet, mange virksomheder risikerer at lukke - også selv om skatteborgernes store pengekasse er åbnet på vid gab med diverse støtteordninger. Uanset hvor mange skattekroner, Folketinget besluttet at sende ud til de ramte brancher, kommer nedlukningen til at koste arbejdspladser. Den kommer til at ødelægge grundlaget for et utal af virksomheder. Økonomien bliver påvirket langt frem i tiden. For at kunne håndtere de barske realiteter, har vi behov for at kende planerne for, hvordan landet igen kan åbnes. Vi har behov for at vide, hvad myndighederne forestiller sig muligt - og hvornår. Ingen forlanger, at Mette Frederiksen, Nikolai Wammen eller Søren Brostrøm skal kunne svare på, hvornår smittefaren er drevet over, men vi må kunne få svar på, hvilke planer der er for rækkefølgen af genetableringen af samfundet. De fleste kan nok forestille sig, at rejsebranchen og teater- og koncertarrangører vil være ramt af begrænsninger længere ind i fremtiden end frisørerne. Eller genbrugspladserne. Eller skolerne. Indtil nu har Danmark ageret trofast og fulgt retningslinjerne. Men hvis vi skal blive ved med at have tillid til myndighederne, må vi sammen kunne se en vej ud af det hele. Ingen tror på en snarlig vaccine eller kur, hvorfor vi må forvente begrænsninger eller risici i en periode, der strækker sig noget længere end til den 13. april, som lige nu er den eneste kendte dato i planerne. Det gik fint med at vise os forskellige scenarier for, hvad der ville ske, hvis vi ikke lukkede landet. Med pædagogiske plancher og grafer, blev vi alle overbevist om nødvendigheden. Vis os nu de forskellige scenarier for, hvordan vi igen får landet på fode. Også selv om de er skræmmende. Vi kan tåle det meste, men hemmeligheder og uvished hører ingen steder hjemme.

Annonce