Annonce
Erhverv

Dilling har bæredygtighed tæt inde på kroppen

Villy Bertelsen var langt forud for sin tid, da han i 1985 satte gang i udvikling af nye og mindre miljøskadelige metoder til tekstilfarvning. Sønnen Morten Dilling overtog for 10 år siden ledelsen i familievirksomheden, men Villy Bertelsen har ikke glemt, hvordan symaskinen virker - her fotograferet under et besøg i Litauen. Foto: Dilling
Fars passion for kvalitet i produktionen, sønnens passion for salg og service og Birthes allergi skabte grundlag for succes med bæredygtigt undertøj.
Annonce

HERNING: Den bæredygtige bølge, som er skyllet ind i forbrugernes bevidsthed de senere år, er kommet som sendt fra himlen for undertøjsmærket Dilling.

Efter nogle svære år er den midtjyske tekstilvirksomhed vendt til en bragende succes med to-cifrede millionoverskud de senere år på basis af salg af dét, som forbrugerne efterspørger allermest lige nu: Bæredygtigt producerede varer af høj kvalitet, leveret lige til døren.

Miljømærkning Danmark har certificeret Dilling med Svanemærket for undertøjet, der er produceret af økologisk uld og bomuld og uden brug af farlige kemikalier i den efterfølgende proces. Og virksomheden har samtidig fået flere priser for sin forretningsmæssige succes.

Så godt har det ikke været hele tiden, og den kendte iværksætter og Jubii.dk-stifter Martin Thorborg var da også skeptisk, da Morten Dilling engang præsenterede ham for ideen med internetsalg af økologisk undertøj direkte til forbrugerne: ”

- Jeg forstår ikke konceptet. Hvorfor skulle jeg vælge dit produkt? spurgte han.

Dilling Underwear

Tekstilvirksomheden Anky mellem Herning og Sunds producerer bæredygtigt undertøj af økologisk uld og bomuld og er efterhånden mest kendt som tøjmærket ”Dilling”. Foruden undertøj omfatter sortimentet også trøjer og jakker – sidstnævnte i genanvendt polyester foret med øko-uld.

Dilling er også navnet på fjerde generation i den 103 år gamle familieejede virksomhed, Morten Dilling, som i 2009 gik ind i sin fars firma og satte gang i en helt ny strategi med onlinesalg direkte til forbrugerne.

Dilling-undertøjet er produceret af økologisk uld fra argentinske får og af økologisk bomuld. I modsætning til mange andre tøjmærker foretager Dilling ikke nogen klorbehandling (såkaldt ”super wash”) af ulden. Farvningen i Danmark foregår uden brug af formaldehyd og tungmetaller, og både miljø og arbejdsforhold bliver nøje overvåget på både strikkeri, opskæring og systuerne for at sikre bæredygtighed i hele værdikæden.

Dilling har modtaget Børsens Gazellepris for imponerende vækst, og i efteråret 2019 kårede revisionsfirmaet BDO og Spar Nord tekstilvirksomheden som Region Midtjyllands ”mest succesfulde 2019” med udgangspunkt i flotte tal for både salg og indtjening.

Cirka 30 medarbejdere arbejder i administration og lager mellem Herning og Sunds, hvor man i øvrigt er ved at udvide med ekstra 3400 kvadratmeter. Otte mand arbejder på Dillings eget farveri i Bredsten, og yderligere 270 er beskæftiget på to systuer i Litauen.

Dilling (Anky Production A/S) havde i 2018 et overskud før skat på 17,2 millioner kroner og en robust egenkapital på 22,5 millioner kroner. Foruden den lokale handel, de mange rare arbejdspladser og den medfølgende indkomstskat kan Herning Kommune også glæde sig over, at Dilling har bidraget med knap fire millioner kroner i selskabsskat. Staten gafler det meste af selskabsskatten, mens kommunen får 15,24 procent af pengene, så den lokale andel af Dillings selskabsskat svarer omtrent til, hvad en nyuddannet pædagog får i årsløn.

Annonce

Af navn eller gavn?

Morten Dilling gør ellers meget ud af at forklare omverdenen, hvorfor tøjet er alle pengene værd. Der er nemlig forskel på dem, der kalder sig bæredygtig, og så dem, der er det hele vejen gennem værdikæden.

- Jeg har selv besøgt vores leverandør og sikret mig, at dyrevelfærden er i orden. Men økologisk uld er ikke alene garanti for, at dit tøj er bæredygtigt. Mange giver ulden en ”super wash” med klorholdige produkter, der lægger en hinde omkring ulden. Det er også almindeligt at bruge tungmetaller ved farvning af tøjet. Vi bruger ikke ”super wash” og bruger heller ikke farlige kemikalier ved farvning. Og vi sørger i øvrigt også for, at der er gode arbejdsforhold på vores egne systuer for eksempel ved, at de sidder i lyse lokaler, hvor man kan kigge ud og føle sig bedre tilpas, forklarer Morten Dilling og tilføjer:

- Der er nogle, som køber økologisk uld eller bomuld, og så sender de den til Bangladesh for at få ulden farvet og behandlet. Og så ender kemikalierne i spildevandet herhjemme, når folk vasker tøjet. For så vidt angår tungmetaller, så er vores spildevand renere end drikkevandet.

Annonce

Allergi blev vendepunkt

Inde på sit beskedne kontor fortæller Morten Dilling med glød i stemmen og ild i øjnene om den virksomhed, som hans oldefar etablerede for 103 år siden, og hvor han nu som fjerde generation står i spidsen, efter han i 2009 vendte hjem fra København for at hjælpe sin far, Villy Bertelsen, med at puste nyt liv i tekstilvirksomheden Anky – i dag bedst kendt som tøjmærket Dilling Underwear.

Succesen er ikke kommet af sig selv.

- Det gik ikke særligt godt i 1980’erne. Egenkapitalen var nede på 1,2 millioner kroner, og der var tale om måske at sige stop. Det fik min far til at sige, at han ikke ville bruge tid på at sælge til detailhandlen længere. Han ville bruge sin tid på at blive den bedste i Europa til at producere, og så solgte han tøjet til store kæder i stedet, fortæller Morten Dilling.

Dengang fik Anky (som virksomheden bag Dilling-mærket teknisk set stadig hedder) farvet sit tøj hos L. P. Hansen Textilfarveri i Bredsten. Der skete i 1985 et vendepunkt, som skulle vise sig at få stor betydning.

- Birthe, som var farvemester, udviklede allergi over for formaldehyd, som var almindeligt brugt dengang. Min far tænkte, at ”hvis hun kan være allergisk, så er det nok heller ikke godt for kunderne”, så der blev sat gang i udvikling af nye metoder til farvning uden brug af de farlige kemikalier, siger Morten Dilling.

I 1991 gik farveriet i betalingsstandsning, hvor efter Anky overtog virksomheden for at fastholde den bæredygtige behandling af tekstilerne.

Morten Dilling har uddannet sig og gjort karriere inden for salg og service, inden han gik ind i familievirksomheden som fjerde generation. Hans satsning på online-salg direkte til forbrugerne har været en kæmpesucces. Foto: Dilling
Annonce

4. generation kom hjem

I mellemtiden voksede Morten Dilling op. Han fik sig en handelsuddannelse og havde en god karriere inden for salg og kundeservice, og han havde egentlig ikke gjort sig de store tanker om, at han skulle arbejde i familiefirmaet.

- I 2009 kan jeg se, at min fars virksomhed har det svært. Han laver det bedste og reneste undertøj, der findes, så han står med et stærkt produkt, men kan det også afsættes? Min far har altid haft passionen for produktion mere end forretningsudviklingen – min mor sagde, at det var en ”dyr hobby”, når virksomheden gav underskud. Jeg har omvendt passionen for kundeservice og en HD i afsætning, så jeg kom hjem. Og så lagde vi en ny strategi: Vi ville være e-handlere, fortæller Morten Dilling.

Startskuddet blev affyret i Tyskland, som Morten Dilling havde kendskab til fra sit forrige job. Tyskerne har været ”first movers” på bæredygtighed, og særligt Freiburg har været kendt som europæisk kraftcenter for miljøbevidsthed. Så det var her, at relanceringen af Anky under det nye brand ”Dilling Underwear” fandt sted.

- I starten var der én ordre om ugen. Så kom der to. Og tre. Det gik langsomt, men hver gang vi havde 10 kunder, var der mindst tre af dem, som delte deres oplevelse med andre, og så voksede det, siger Morten Dilling.

Birthe Jensen var i mange år farvemester på Danmarks eneste tilbageværende tekstilfarveri i Bredsten. Da hun i 1985 udviklede allergi, blev der udviklet nye, mere bæredygtige produktionsmetoder. Det blev et vendepunkt, som banede vej for Dillings brand. Birthe Jensen var med, da farveriet for et år siden fejrede ibrugtagning af en helt ny farvemaskine, der er endnu mere bæredygtig. Medarbejderne har navngivet den nye maskine "Alberte" efter Morten Dillings lille datter. Arkivfoto: Mette Mørk
Annonce

Et land ad gangen

I 2013 blev håndboldspiller og –træner Lars Christiansen undertøjsmodel og Dilling-ambassadør. Han havde netop vundet EM-guld for Danmark i 2012, og med sine år som spiller for Flensburg-Handewitt var (og er) et kendt og elsket navn i både Danmark og Tyskland. Det gav brand-kendskabet og salget et yderligere boost, nu også fra en dansk webshop.

- Vi har taget ét land ad gangen, i øvrigt ikke altid med succes. Det gik ikke så godt i Holland, men vi står stærkt i Tyskland og Danmark, og vi fulgte siden op med Sverige, Finland og senest England, fortæller Morten Dilling.

Det kunne måske være fristende at pudse glorien og blive lidt selvfed over, at man har et bæredygtigt produkt, som forbrugerne gerne vil betale for. Men det passer ikke til en jordbunden midtjyde, og Morten Dilling lægger da heller ikke skjul på, at ydmyghed er en del af nøglen til succes.

- Arrogance fungerer ikke rigtigt her hos os. Vi insisterer på at være gode ved hinanden og hjælpe hinanden, og vi lægger vægt på at være ærlige – også over for kunderne. Det er for eksempel ikke nogen hemmelighed, at transporten, som er en del af vores produktion, ikke er optimal i forhold til bæredygtigheden, erkender Morten Dilling, som derfor må gøre, hvad han kan på andre områder.

Annonce

Nyt forsamlingshus

Dilling gør en hel del for medarbejdernes trivsel – og naboernes. I forbindelse med en stor udvidelse af administration og lager i Sunds bliver der plads til en stor sal, som han håber vil skabe glæde for mange.

- Min far er en meget dygtig pianist, så han manglede et sted at spille, siger Morten Dilling og griner, inden han i et lidt mere alvorligt tonefald tilføjer:

- Det bliver et godt lokale vores egne arrangementer. Og forhåbentlig vil vi også kunne blive en slags forsamlingshus for området med gode foredrag og musikindslag, siger Morten Dilling.

Udvidelsen bliver på 3400 kvadratmeter. Arbejdet begynder her i det nye år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Holstebro

Høsten skydes i gang om få dage

Annonce