Annonce
Biler

Diesel giver en afslappet kørestil i den nye folkevogn

Alt kan fås til T-Cross, men skal bilen udstyres med det hele, ja, så bliver den kostbar. Soltag kan dog ikke leveres til T-Cross. Foto: Jens Høy
De fleste bestiller nok en Volkswagen T-Cross med trecylindret benzinmotor. Du skulle dog unde dig selv en klassisk firecylindret diesel i VW's fine T-Cross.

De fleste vælger automatisk en diesel fra, når de kigger på biler i klassen for modebiler. Her tænker vi på biler som Renault Captur, Seat Arona og så selvfølgelig VW's nyeste skud i vrimlen af modeller: T-Cross.

Vi har kørt langt i en T-Cross med rigtig firecylindret diesel, 95 stærke dieselheste og automatgear. Det er en kombination, der er svært vanedannende. Bilen er både letkørt, støjsvag, og efter nogen tid glemmer man, at interiøret er lidt billigt visse steder.

Annonce

VW T-CROSS 1,6 TDI DSG STYLE

5 stjernerT-Cross 1,6 TDI DSG Style: 289.994 kroner.

Testbilen inklusive ekstraudstyr: 336.474 kroner.

Motor: 1,6-liter turbodiesel.

Effekt: 95 hk.

Moment: 250 Nm v. 1500-2500 o/min.

0-100 km/t.: 12,5 sekunder.

Topfart: 180 km/t.

Forbrug: 17,9 km/l.

CO2-emission: 145 g/km.

Helt jomfruelig

Traditionelt set skal en diesel gerne have 2000-3000 kilometer på tælleren, før den går helt optimalt i forhold til støj og vibrationer. Så jeg er noget skeptisk, da pressebilen blot har kørt 18 kilometer, da jeg henter den hos importøren.

Mine reflektoriske fordomme viser sig at blive gjort til skamme allerede i det sekund, jeg trykker på startknappen, og den firecylindrede maskine på 1,6 liter springer i gang.

Selvfølgelig kan jeg høre, at det er diesel, men lyden er diskret, og vibrationerne er godt isolerede fra kabinen. I tomgang fornemmes kun en smule dieselsound, og undervejs i testen havde jeg flere passagerer, der ikke skænkede det en tanke, at drivmidlet var diesel.

En benzinmotor er lettere end en tilsvarende diesel, og det kan mærkes i en i forvejen let og høj bil som T-Cross. Dieselmotorisering passer fint til bilen, og gearkassen med syv trin skifter umærkeligt og lynhurtigt.

Økonomisk

Med 95 hk er bilen bestemt ikke hurtig, men den følger fint trafikken, uden at motoren giver meget lyd fra sig. Ved normal speeder skifter gearkassen op lige under 2000 omdrejninger, og det giver et flot resultat på brændstoføkonomien. Ved landevejskørsel/motorvej opnåede vi et resultat på lige over 20 km/l.

Bilens adaptive fartpilot virker godt, omend VW har valgt en lidt særlig funktion, der optræder i det øjeblik, bilen af sig selv har bremset ned og holder stille: Efter cirka to sekunder lyder et bip, og bilen begynder at trille fremad.

Bagagerummet er pænt stort og let at komme til. Foto: Jens Høy

Fartpilot er lidt speciel

Det skal man lige vænne sig til, for i sekunderne inden har man jo netop nydt, at bilen, uden at du har foden på pedalerne, bremser ned i takt med trafikken foran. Nu skal du som chauffør altså træde på bremsen, for ellers triller bilen.

Det er svært at finde noget negativt at sige om T-Cross, men priserne på bilen kravler hurtigt op, hvis man udstyrer den, som den fortjener.

Testbilen koster 289.994 kroner og løber op i 337.000 kroner med alskens ekstraudstyr, og på det niveau begynder der at være mange andre spændende biler.

Kan man undvære topudstyret er der 20.000 kroner at spare ved at køre efter en Lifemodel.

Ellers er T-Cross, som vi kender den, altså med forbløffende meget plads i den forholdsvis lille bil, både på bagsædet og i bagagerummet, sikker og komfortabel og særdeles letkørt. Men også med en meget billig plastickvalitet i kabinen. Og er man helt ligeglad med udstyr, leverer Volkswagen basisudgaven til 200.000 kroner.

Interiøret er her peppet op med spændende farver. Alting fungerer let og intuitivt, men plastickvaliteten er trist. Foto: Jens Høy

Konklusion

Kører man meget pendlerkørsel eller lange ferieture, er det værd at overveje, om man ikke skal gå lidt mod strømmen og kigge nærmere på en dieselmotor, hvis man har kig på den nye Volkswagen T-Cross.

Den lille 1,6-dieselmaskine er nemlig effektiv og ikke mindst yderst behagelig at køre rundt med. Merprisen er 15.000 kroner i forhold til benzinvarianten på 115 hk, som er eneste mulighed, hvis man vil have automatgear.

Meget høj. Med T-Cross har Volkswagen en af klassens højeste biler. Vi tester den med dieselmotor og automatgear, hvilket viser sig at være en god kombination. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Elever tog et DM med hjem

Læserbrev

Meninger om Storå oversvømmer Dagbladets artikler

Debat: Dagbladet Holstebro-Struer har i ugerne op mod jul og umiddelbart her efter nytår haft en række artikler angående klimatilpasningsprojektet for Storå. Artiklerne har baseret sig på forskellige borgere og interessenters meninger om projektet, og hvordan det kan og bør løses. Det er klart – og godt - at der er interesse om et projekt af en sådan størrelse og også, at der er utålmodighed om, at det snart kommer – ikke mindst set i lyset af det meget våde forår og efterår. Og det har taget tid. Det gør den slags, for som det fremgår af artiklerne, så er der mange hensyn som lovgivningen kræver, der skal varetages ift natur, vandløbskvalitet, kulturarv og ikke mindst, hvordan man opnår den bedste beskyttelse af byen. Alt dette er undersøgt. Grundigt. For vi gør det ikke for sjov. EU har udpeget Holstebro Kommune og stillet krav om, at kommunen skal komme med en plan for håndteringen af de hyppige oversvømmelser op til og med en 100 års hændelse. Der ér truffet beslutning om, hvordan problematikkerne skal løses. Den løsning, som man er nået frem til, er én, som kan realiseres og den løsning, som samlet set tager bedst hensyn til alle de interesser, der er på spil, når én enkelt smal interesse ikke kan tilgodeses på bekostning af andre. Når der nu er så mange meninger om projektet, som er delt via artiklerne, så finder Holstebro Kommune, at der er nogle påstande og meninger om mulige løsninger, som ikke kan stå uimodsagt. Det drejer sig særligt om følgende: Påstand: Kommunen vil placere en altødelæggende dæmning i ådalen Fakta: I Holstebro Kommune er der mange kilometer ådal langs Storå, og dæmningen placeres netop ved siden af, hvor motorvejen skær Storådalen, sådan at der ikke påvirkes nye dele af ådalen. Dæmningen indpasses i landskabet med samme hældninger som ådalens sider og begrønnes som ådalen i øvrigt. Samtidig er det sikret, at både de vandlevende og landlevende dyr kan passere. Selve dæmningens ”fodaftryk” er 4-5 ha, men der er kun 0,5 ha særlig natur omfattet af §3 i naturbeskyttelsesloven, der hvor dæmningen placeres. Påstand: Man behøver ikke den ekstra dæmning, for Vandkraftsøen kan let tilbageholde over 2 mio. m3 Vand. Fakta: Der er behov for at opbevare 4,5 mio m3 vand, hvis byen skal beskyttes mod en 100 års hændelse. Dette er beregnet og modelleret med baggrund i Storås faktiske profil, vandføringsmålinger igennem mange år, officielle klimascenarier og kalibreret ift. de niveauer, oversvømmelserne har nået ved tidligere hændelser. Beregningen er foretaget i et avanceret og anerkendt modelleringsprogram. Selve vandkraftsøen kan ikke bringes til at opbevare 2 mio m3, uden det introducerer en væsentlig risiko for, at bundslammet ledes ud i Storå og risikerer at slå livet ihjel pga iltsvind. Den risiko vil vi ikke tage. Påstand: Der føres for lidt vand igennem Storå, og det er billigere at uddybe Storå fra vandkraftsøen til Storebro. Fakta: En uddybning af Storå fra Vandkraftsøen til Storebro vil væsentligt påvirke Storås miljøtilstand på det pågældende stræk og medføre en generel sænkning af grundvandsspejlet, som kan give sætningsskader på de ejendomme, som søges beskyttet med projektet. Desuden vil brinkerne langs Storå skulle sikres ved en uddybning. Nyligt indhentede priser på brinksikring andre steder i Storå indikerer, at de samlede omkostninger bare til dette vil være 25-30 mio kr og ikke 5-10 mio kr som påstået. Endeligt påstås det, at vandføringen er fastsat af hensyn til kolonihaverne, og at dette kan løses ved en dæmning langs åen. Hertil skal siges, at den fastsatte vandføring ikke er sket af hensyn til kolonihaverne, men af hensyn til boligområderne øst for Østerbrogade. Påstand: Regulering af åen vest for byen bidrager til at løse problemet Fakta:Det er undersøgt og dokumenteret, at åen skal graves en halv meter dybere i sin fulde bredde på en strækning på 3 kilometer fra Storebro og helt ud til, hvor Frøjk Bæk løber til Storå neden for Vald. Birn A/S for at opnå samme effekt som det vedtagne klimaprojekt. Det er lige som strækningen mellem Vandkraftsøen og Storebro et indgreb, som vil have betydelige konsekvenser for vandløbets opfyldelse af miljømålene og vil bestemt ikke være billigere at gennemføre eller vedligeholde efterfølgende. Desuden vil en permanent sænkning af grundvandsspejlet med væsentlig risiko for sætningsskader på ejendomme langs åen i midtbyen også være gældende her. Reguleringer eller oprensninger endnu længere mod vest end de 3 km, som er undersøgt, vil ud over alle de miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med dette, have minimal betydning for vandføringsevnen i Holstebro by, der hvor oversvømmelserne rent faktisk er et problem. Endelig har det fra tid til anden indgået i debatten om projektet, hvorfor man ikke bare fjerner cykelstier, træer, der stikker ud i åen, og slår grøden oftere m.v. Hertil er svaret, at vi skal finde en løsning, som løser problemet op til en hundrede års hændelse, og derfor er det ikke de småting, som kan bidrage enkelte eller få centimeter, som er fokus her og nu. Men bare rolig. Niveauet, som Holstebro Kommune skal løse klimaudfordringen for, er hævet til at skulle omfatte op til 1000 års hændelser. Så i fremtiden skal der også kigges på alle de yderligere tiltag, som kan understøtte en klimasikring af byen. Alle fremtidige indgreb i relation til Storå vil derfor skulle tænkes ift. at sikre bedre vandføring, når det er muligt. Også det brinksikringsprojekt i midtbyen og vest for Nørrebrogade, som Byrådet har afsat midler til i 2022 til 2024. Se billeder og læs mere om projektet på www.holstebro.dk/slutmedvandkaos

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];