Annonce
Erhverv

DFDS leverer fremgang trods brexit-nedtur

Denis Charlet/Ritzau Scanpix
Uroen omkring brexit påvirker rederiet DFDS, da der er færre passagerer at sejle med over Den Engelske Kanal.

Det danske rederi DFDS holder skindet på næsen, selv om usikkerheden om Storbritanniens vej ud af EU har betydet, at der er færre passagerer at sejle med.

DFDS' overskud endte i tredje kvartal på 631 millioner kroner. Det er en lille stigning i forhold til samme periode sidste år. Det viser DFDS' regnskab, der er offentliggjort tirsdag morgen.

Den Engelske Kanal er et vigtigt marked for DFDS. Brexit-uroen har betydet, at antallet af passagerer er dykket med ti procent det seneste år i det farvand.

Det er især passagerer fra Storbritannien og Østeuropa, der har holdt igen med at købe billetter til færgerne over Den Engelske Kanal.

- Opbremsningen i handlen mellem UK og det kontinentale Europa fortsatte i tredje kvartal, hvilket sænkede fragtmængderne i Nordsøen og antallet af passagerer på kanalen, skriver DFDS i sit regnskab.

Mens DFDS' overskud på at sejle med færger er faldet i Storbritannien, har rederiet til gengæld tjent flere penge på rederiets ruter i Baltikum og Middelhavet.

Samtidig har DFDS tjent flere penge på at stå for virksomheders logistik internt i Storbritannien og Irland.

Her har uroen om brexit ikke påvirket i samme grad som for færgerne over Den Engelske Kanal.

DFDS skriver i regnskabet, at der nu er mindre risiko for, at Storbritannien forlader EU uden en skilsmisseaftale.

Den vurdering hænger sammen med, at et flertal i det britiske parlament i oktober stemte for premierminister Boris Johnsons brexit-aftale. Den mangler endnu at blive vedtaget.

Inden den eventuelt kan falde på plads, skal briterne i stemmeboksene 12. december, hvor der er parlamentsvalg.

Brexit er nu udskudt til 31. januar. Briterne kan forlade EU før, hvis skilsmisseaftalen bliver før den dato.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskab fra DFDS
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.

Annonce