Annonce
Debat

Det midt- og vestjyske skal også have gode grønne togforbindelser

Signe Munk (SF). Pressefoto: Steen Brogaard

Læserbrev: Regeringen har fremlagt en plan for dansk infrastruktur frem mod 2035. Planen lægger op til et løft af den kollektive trafik, men desværre vil Regeringen ikke give vestjyderne samme løsning som resten af Danmark ved at sikre eltog helt Struer. Det bekymrer os. Vi er bange for at regeringen nu endeligt lukker muligheden for direkte tog med høj hastighed på grøn strøm fra Vestjylland til resten af Danmark

Vi ønsker, at flere danskere og jyder skal opleve, at det er godt at rejse med toget eller anden kollektiv trafik. Og det kræver et løft af den kollektive trafik. Det skal ikke være en straf eller en ulempe at bo eller drive virksomhed i Vestdanmark. Den kollektive trafik skal ikke dele Danmark op i to, men derimod samle alle hjørnerne.


Annonce

Det er helt afgørende, at togbanen fra Struer til Vejle ikke kobles af det danske hovedbanenet, og derfor er vores førstevalg en ordentlig elektrificeret togbane helt til Struer.



Derfor vil vi i de kommende forhandlinger kæmpe for, at midt- og vestjyderne også får hurtige grønne tog helt til Struer, som sikrer en direkte forbindelse til resten af landet. Det ser vi bedst sker med en elektrificering af togbanen fra Vejle til Struer, præcis som resten af Danmark. Desuden vil vi kæmpe for at regionaltogene kører på grøn strøm og kommer op i hastighed.

Der er brug for gode togforbindelser særligt mellem Struer og Vejle til resten af landet. Den nye driftsaftale mellem Folketinget og Arriva, har resulteret i en langt mere besværlig rejse for togpassagerer fra blandt andet Struer og Herning, fordi der skal skiftes i Vejle, hvis turen går mod Fyn eller Sjælland. Det er totalt uholdbart og må ikke gøres permanent. Det er helt afgørende, at togbanen fra Struer til Vejle ikke kobles af det danske hovedbanenet, og derfor er vores førstevalg en ordentlig elektrificeret togbane helt til Struer.

Vores partier er alle en del af infrastrukturforhandlingerne, og vi kommer til at kæmpe for gode grønne togforbindelser til hele Midt- og Vestjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Få overblikket her: Politikerne blev enige i nat - Danmark genåbner næsten 21. maj

Annonce