Annonce
Struer

- Det her vil føre til kvalitetsforringelser, hvis ikke vi får bremset op

Mads Brinkmann Pedersen, rektor på Struer Statsgymnasium. Arkivfoto: Johan Gadegaard

Der er nu sat konkrete tal på, hvor meget mindre eksempelvis Struer Statsgymnasium har til at drive skole for frem til 2022

Struer: Det er ikke nyt for rektor på Struer Statsgymnasium, Mads Brinkmann Pedersen, at den lokale uddannelsesinstitution hvert år skal levere undervisning for færre midler end året før.

Det nye i denne sammenhæng er, at der nu offentligt bliver sat beløb på, hvor meget mindre landets gymnasier og erhvervsskoler har og har haft at drive skole for i perioden fra 2016 og frem til 2022.

Tallene kommer fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), der har dem fra Undervisningsministeriet, og de viser ifølge erhvervsrådet konsekvenserne af regeringens besparelser på uddannelse.

På Struer Statsgymnasium havde man i 2016 1,4 millioner kroner mindre end i 2015 at drive skole for. I 2017 havde man 2,6 millioner mindre end i 2015. I år er det 3,9 millioner kroner mindre, i 2019 5,1 millioner mindre, i 2020 6,3 millioner mindre, i 2021 7,5 millioner mindre og i 2022 8,7 millioner mindre.

Annonce

Uholdbart

- Man skal læse det sådan, at vi skal have den samme aktivitet som i 2015, men for færre penge, forklarer Mads Brinkmann Pedersen:

- Vi har siden 2015 vidst, at vi skulle spare to procent om året, og det har betydet, at vi er særligt opmærksomme på, hvordan vi bruger vores penge. Det har vi hele tiden været. Nu er vi bare hysterisk opmærksomme på at få mere uddannelse for færre midler.

Konsekvensen er, at der nu kommer flere elever ind i klasserne, og at der optimeres på valgfagsholdene, så der også der er så mange elever som muligt.

- Vi leverer stadig undervisning af høj kvalitet, men det her kan ikke fortsætte, uden at det rammer kvaliteten. Det her vil føre til kvalitetsforringelser, hvis ikke vi får bremset op, lyder det fra rektoren.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

'Datainformeret' er måske nok et DJØF-ord - men det er godt

I gårsdagens avis kunne man læse ordet "datainformeret". Det har om noget en klang af DJØF og offentlig forvaltning over sig. Det stod da også at læse i et citat fra en offentligt ansat leder. Skoleleder Ole Priess brugte ordet, da han skulle forholde sig til en rapport om skolernes evne til at løfte eleverne på det faglige område. Men selv om ordet måske ikke er det mest sexede i forrådet, var det både velvalgt og relevant i sammenhængen. Tænketanken CEPOS har netop offentliggjort den årlige rangliste over skolernes effekt. Den siger noget om, hvor gode skolerne er til at få karaktermæssige resultater ud af børnene ved afgangsprøven i forhold til de forventninger, man kunne have til børnene ud fra deres baggrund. Og i den opgørelse er Ole Priess' skole, Rolf Krake Skolen i Holstebro, endt langt nede på listen. Som kommunens dårligste og på en plads som nummer 1145 ud af 1415 skoler på landsplan. Det er et alvorligt tegn på, at der er udfordringer på skolen. Og det er her, det fine ord kommer ind i billedet. Skolelederen kan ikke ignorere undersøgelsen, men han kan heller ikke stille sig op offentligt og give den ret i, at hans skole er elendig til at få stoppet viden ind i hovedet på børnene. Derfor svarer han, som han gør: " … i stedet for at været datastyret og have som mit mål, at skolen skal have den højeste undervisningseffekt, så handler det for om mig om at være datainformeret, forstået på den måde, at undervisningseffekten er ét blandt flere parametre, vi skal være opmærksomme på," siger han. Og det rammer hovedet på sømmet. Skolen bliver målt og vejet på mange måder. Der er nationale test, CEPOS-undersøgelsen, trivselsundersøgelser og karaktergennemsnit. Alt sammen noget, man kan stirre sig blind på og miste helheden, hvis man målrettet jagter et resultat. Men de er alle indikatorer, som ikke må ignoreres. Man skal ikke se en elendig placering i denne undersøgelse som et facit, men som et tegn på, at noget langt fra er optimalt. Og så handle derefter. Hvis resultatet kan (bort) forklares, kan man også gøre noget for at forbedre det.

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce