Annonce
Biler

Det globale salg af elbiler stiger markant

Tesla Model 3 er verdens mest solgte elbil. Foto: Christian Schacht
Salget af elbiler steg til næsten det dobbelte på bare et år, men udgør fortsat en forsvindende lille del af de samlede indregistreringer i verden.

92 pct. Så mange flere elbiler blev der solgt i årets første seks måneder end i samme periode sidste år. Det viser en analyse af det globale salg af rene elbiler, som Jato Dynamics, der overvåger det globale bilsalg nøje, har lavet.

Tallet er på 765.000 for i alt 41 lande, hvor salget er målbart. Året før var det på 397.000, og tilbage i 2010 udgjorde det samlede salg i samme periode kun 2.000.

Stigningen er således markant, men kigger man på det samlede salg af biler, udgør elbilerne kun 1,7 pct.

Årsagen er den samme de fleste steder: De er ret dyre (selv i Kina), infrastrukturen er ikke klar endnu, og der er stadig bekymring for rækkevidden, skriver Jato Dynamics i sin analyse. Dette forklarer, hvorfor de stadig er nichebiler.

Den alligevel stærke vækst, der blev registreret i 1. halvår 2019, skyldes to hovedfaktorer: Kinas forpligtelse til elektrificering og Teslas stigende salg, takket være Model 3.

Naturligvis har det bredere sortiment, der nu tilbydes, givet flere muligheder for forbrugere, ligesom flere lande har incitamenter og fordele ved at køre en bil med nul-emission.

Annonce

Top-10 i markedsandel af elbiler

1. Norge: 37,1 pct.

2. Holland: 6,5 pct.

3. Sverige: 4,8 pct.

4. Kina: 4,0 pct.

5. Schweiz: 3,4 pct.

6. Portugal: 2,7 pct.

7. Østrig: 2,4 pct.

8. Irland: 2,2 pct.

9. Korea: 2,1 pct.

10. Danmark: 1,7 pct.

Kilde: Jato Dynamics

Kina trækker salget op

Især Kina trækker således salget op, da der blev afsat 470.000 eldrevne personbiler i årets første seks måneder, en stigning på 111 pct. i et bilmarked, der ellers oplevede et fald på 12 pct.

Dermed er markedsandelen for rene elbiler nu oppe på fire pct. Kineserne vælger primært egne bilmærker, og det var mere end 90 pct. af salget, der var drevet af lokale producenter.

Kina tegner sig for 56 pct., af alle solgte elbiler i perioden, mens Europa har 23 pct. og USA-Canada er på 17 pct. De resterende fire pct. er fordelt på resten af verden.

Kigger man på de enkelte lande, er Norge på en tredjeplads efter Kia og USA, skarpt forfulgt af Tyskland og med et godt stykke ned til Frankrig og Holland. Kigger vi på elbilernes markedsandel, er Norge dog helt i særklasse, for her udgør de 37,1 pct. af det samlede salg af biler. Det kan sammenlignes med andelen herhjemme, der for tiden er på 1,7 pct. som lige akkurat svarer til det globale gennemsnit.

Tesla Model 3 er et godt eksempel på en elbil, der er populær på trods af sin pris. Tesla solgte omkring 134.300 enheder i 1. halvår 2019 og var langt den største producent.

Ellers er det især de kinesiske producenter, som dominerer listen over de 10 mest solgte elektriske biler: BYD E5 og BAIC EU er på anden- og tredjepladsen med Nissan Leaf og endnu en kineser, BYD Yuan, på femtepladsen. Derefter kommer Renault Zoe og Hyundai Kona, men igen fulgt af Chery, Geely og Roewe, alle fra Kina.

De europæiske registreringer udgjorde i alt 37.500 enheder, og Tesla Model 3 førte an foran Renault Zoe. Model 3 var Norges mest solgte bil og den tredjemest solgte vogn i Holland. I Kina viser data, at der blev solgt 16.300 Model 3 på de kanter, hvilket gjorde landet til det næststørste marked for det amerikanske firma og ind i det kinesiske top-10-liste.

Forbrugerne i Europa har også vist en stigende interesse for eldrevne biler. Samlet blev der indregistreret 173.200 nye enheder i 1. halvår 2019, 84 pct. højere end samme periode året før. Væksten skyldes flere nye modeller, som især Tesla Model 3, men også Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, men også generel modstand mod dieselmotorer.

Den positive dynamik i markedet vil fortsætte, mener Jato Dynamics, der endda regner med, at væksten vil stige endnu mere, især næste år. Volkswagen forbereder sig på at introducere ID 3, dets første elbil udviklet helt fra bunden, Mercedes EQC er allerede tilgængelig, mens Opel Corsa og Peugeot 208 kommer som rene elbiler i starten af næste år, for blot at nævne nogle af de kommende nyheder. Kinesiske producenter vil også tage teten og forsyne de elbilhungrende indbyggere med lydløs kørsel.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lige nu: Voldsom brand i halmlade

Leder For abonnenter

Det er utroligt...

Vi kunne læse her i bladet i lørdags, at fremtiden for et af de absolut allerstørste sportsarrangementer i hele landsdelen, Holstebro Cup, som afvikles hver påske, er i farezonen for ikke at kunne fortsætte. Ikke fordi der ikke er deltagere, som vil tage til Holstebro i påsken for at spille håndbold. Det vil de gerne, og det bidrager naturligvis til omsætning og markedsføring af byen, at der kommer så mange udøvere, ledere og forældre. Formanden for Holstebro Cup, Karsten Marcussen, har stået i spidsen for arrangementet i årevis, og han har i lige så mange år haft stor opbakning fra en række frivillige, der gør det af lyst og ikke fordi, de selv har børn eller anden personlig interesse i arrangementet. Selvfølgelig får de en personlig oplevelse ud af at være sammen med så mange glade mennesker, men man gør det også, fordi det er vigtigt for en by at have et stort arrangement som Holstebro Cup. Men formanden stopper, når denne udgave er klaret. Og han kan frygte, der er flere af de frivillige, der benytter lejligheden til det samme. Begrundelsen er, at det er blevet et bøvl med samarbejdet med kommunen, og formanden opfatter det som direkte benspænd, når det er særdeles vanskeligt at få praktiske ting til at gå op, og der ingen velvillighed er fra kommunens side. Det er fortrinsvis adgangen til skolerne, hvor der indkvarteres deltagere, der er problemet, og i modsætning til de kommunale skoler, så er der ingen problemer med professionskolerne, gymnasiet med videre. I samme avis beklager udvalgsformanden det, og nu skal tonen have en anden lyd. Det må vi så se, om den får. Men det kan jo ikke være rigtigt, at der skal en formands-afgang og en forsideartikel i det lokale dagblad til, før man opfatter alvoren hos kommunen. En kommune bør forkæle frivilliges initiativer og arbejdslyst, når det drejer sig om sådanne arrangementer, som helt klart er i kommunens store interesse, der bliver arrangeret. Det er ingen naturlov - slet ikke i dag, at der er frivillige, der vil gøre sådan et stort stykke uegennyttigt arbejde, så derfor kan det undre, at der skal så stort et brag til, før man vågner op og aflyser alle benspænd for at erstatte dem med skulderklap og "medvind på alle cykelstier". Hvis det altså sker...

Annonce