Annonce
Holstebro

- Det er er superfedt at have med, når vi skal ud at sælge os selv

Vinderholdet i årets Boomerang-konkurrence har udviklet et nyt produkt for Bang & Olufsen. Foto: Lene Falk Christensen
De er ikke nok at få en god idé, den skal også kunne sælges, og netop det har unge fra to forskellige gymnasier i Holstebro knoklet med frem til finaledagen torsdag.

Holstebro: Det var ikke nogen let opgave at kåre årets Boomerang-vindere - en konkurrence i entreprenørskab, som Uddannelsescenter Holstebro (UCH) har praktiseret i flere år.

Dommerpanelet måtte bede om ekstra tid, inden vinderholdet og checken på 20.000 kroner kunne overrækkes til gruppen, der havde udviklet en trådløs opladerstation til headset og mobil, i sparring med Struer-virksomheden Bang & Olufsen.

- Æren over at vinde - den har vi indeni - og det er super fedt at have med på vores CV. Det har været en mega fed oplevelse at omsætte undervisningen til noget helt konkret og prøve, hvordan det er at være en del af erhvervslivet, synes de tre piger i gruppen, Sandie Vendelbo Brandi Nielsen, Lærke Damgaard og Charlotte Hvam Mathiasen.

De var enige med gruppens tre unge mænd, Andreas Thue Elbæk, Simon Stjernholm og Gustav Langmaack, om, at den store pengepræmie skal gå til opsparing og husleje.

Annonce

Boomerang-vindere

Fem grupper var kommet videre til finalen i Boomerang. Deres produkter var: multimøbel til målgruppen 18-35 årige med fokus på pris og materialer (Actona), trådløs opladerstation til headset og mobil (B & O), beskyttelsesglas/briller der kan sættes på sikkerhedshjelmen med magneter (Kaj Bech), vippebræt – tilpasses den enkeltes behov og kan lejes (Officefit) og en genbrugsvogn til opsamling af skrald på stranden (VisitHolstebro).

De tre vindende hold:

1. pladsen og 20.000 kroner gik til B & O-gruppen: Andreas Thue Elbæk, Simon Stjernholm, Gustav Langmaack, Sandie Vendelbo Brandi Nielsen, Lærke Damgaard og Charlotte Hvam Mathiasen.

2. pladsen og 10.000 kroner gik til Actona-gruppen: Sofie Steffensen, Amalie Pedersen, Frederik Frandsen, Peter Lindholt Nielsen og Kaj Jensen.

3. pladsen og 4.000 kroner gik til Officefit-gruppen med Officefit: Emma Laumann, Celina Byskov Bertelsen, Line Christensen, Oliver Bach-Andersen, Thomas Sundgrav Gade.

Gavechecks var sponsoreret af Nupark, Actona Company, Kaj Bech og Officefit.

Blander kommercielt og teknik

Det er første gang, at UCH blander elever fra teknisk gymnasium og handelsgymnasiet - som et led i at forberede de unge til det arbejdsmarked, der venter, hvor ingeniøren skal kunne arbejde tæt sammen med marketing- og salgsfolkene.

Projektet er støttet af Region Midtjylland, og til finaledagen var også to repræsentanter fra Aarhus Universitet mødt op.

- Vi ville gerne se, hvad de arbejder med, og hvordan de bringer de to fagligheder sammen. Det er et spændende projekt, idet det meget ofte er de tekniske videnskaber, der finder nye løsninger, men hvis de skal udbredes, skal de også kunne sælges, ellers løser de ingen problemer, siger Per Andersen, prodecan for Aarhus BSS, der de seneste par år har haft fokus på at udbygge samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne.

Finanaledagen blev holdt på Nupark, hvor 2.g'ere fra HTX og 3.g'ere fra HHX var samlet for at overvære de fem finalisters præsentation. I dommerpanelet sad direktør for Nupark, Allan Hedegaard, viceborgmester Torben Gudiksen, vicerektor for HTX, Paw Hedegaard Jensen samt repræsentanter for de fem deltagende virksomheder: Actona Company, Bang & Olufsen, Kaj Bech, Officefit og Visit Holstebro.

Alle grupper havde fremstillet et produkt, en videopræsentation og en økonomisk beregning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Verdensmesterskabet får ikke lov at smuldre i Struer

Hvis bokseren Dina Thorslund skal miste sit verdensmesterskabsbælte, så lad os håbe, at det kommer til at ske i bokseringen mod en dygtigere modstander, og ikke fordi økonomi og teknikaliteter spænder ben for hende. Da hun for nylig brød med sin hidtidige promotor, det tyske Team Sauerland, stod hun alene tilbage med opgaven at arrangere og finansiere en mesterskabskamp. Det er en stor opgave, som rækker et godt stykke ud over de færdigheder, man slider sig til i et træningslokale, og derfor har bokseren brug for hjælp. Verdensmestre i individuelle publikumssportsgrene findes der ikke mange af i Danmark. Derfor er det en præstation, som har skabt opmærksomhed. Og Struer Kommune har været både dygtig og flittig til at udnytte den potentielle profilering, der ligger i at have en verdensmester i byen. Derfor har kommunen naturligvis også en interesse i, at det fortsat er tilfældet. Og netop derfor ser kommunen også velvilligt på mulighed for et samarbejde - eller en støtte. Detaljerne er endnu ikke klare, men borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) giver i dagens avis udtryk for, at der skal findes en løsning. Nok så vigtigt er det signal, som erhvervsmanden Peter K. Kristensen sender i et læserbrev i dagens avis. Han opfordrer til at støtte projektet og melder sig samtidig klar til selv at gøre det. Det er vigtigt, at dem, der har mulighed for at ændre noget, ikke bare støtter økonomisk med et sponsorat, men også råber lidt og op fortæller om, hvor vigtigt det er at have noget at være fælles om og stolte over. En opbakning som den, erhvervsmandens sender i sit læserbrev, er derfor uendeligt meget værd. Det er uholdbart, hvis bokser og træner selv skal stå for det administrative. Det kan måske lykkes en enkelt gang, men hvis Dina Thorslund skal have mulighed for at koncentrere sig om sporten, må hun finde en ny promotor. Og den opgave er langt nemmere, hvis hun kan demonstrere solid opbakning i baglandet. For selvfølgelig skal verdensmesterskabet forsvares. Og selvfølgelig skal det foregå i Struer denne gang.

Annonce