Annonce
Holstebro

- Det er er superfedt at have med, når vi skal ud at sælge os selv

Vinderholdet i årets Boomerang-konkurrence har udviklet et nyt produkt for Bang & Olufsen. Foto: Lene Falk Christensen
De er ikke nok at få en god idé, den skal også kunne sælges, og netop det har unge fra to forskellige gymnasier i Holstebro knoklet med frem til finaledagen torsdag.
Annonce

Holstebro: Det var ikke nogen let opgave at kåre årets Boomerang-vindere - en konkurrence i entreprenørskab, som Uddannelsescenter Holstebro (UCH) har praktiseret i flere år.

Dommerpanelet måtte bede om ekstra tid, inden vinderholdet og checken på 20.000 kroner kunne overrækkes til gruppen, der havde udviklet en trådløs opladerstation til headset og mobil, i sparring med Struer-virksomheden Bang & Olufsen.

- Æren over at vinde - den har vi indeni - og det er super fedt at have med på vores CV. Det har været en mega fed oplevelse at omsætte undervisningen til noget helt konkret og prøve, hvordan det er at være en del af erhvervslivet, synes de tre piger i gruppen, Sandie Vendelbo Brandi Nielsen, Lærke Damgaard og Charlotte Hvam Mathiasen.

De var enige med gruppens tre unge mænd, Andreas Thue Elbæk, Simon Stjernholm og Gustav Langmaack, om, at den store pengepræmie skal gå til opsparing og husleje.

Boomerang-vindere

Fem grupper var kommet videre til finalen i Boomerang. Deres produkter var: multimøbel til målgruppen 18-35 årige med fokus på pris og materialer (Actona), trådløs opladerstation til headset og mobil (B & O), beskyttelsesglas/briller der kan sættes på sikkerhedshjelmen med magneter (Kaj Bech), vippebræt – tilpasses den enkeltes behov og kan lejes (Officefit) og en genbrugsvogn til opsamling af skrald på stranden (VisitHolstebro).

De tre vindende hold:

1. pladsen og 20.000 kroner gik til B & O-gruppen: Andreas Thue Elbæk, Simon Stjernholm, Gustav Langmaack, Sandie Vendelbo Brandi Nielsen, Lærke Damgaard og Charlotte Hvam Mathiasen.

2. pladsen og 10.000 kroner gik til Actona-gruppen: Sofie Steffensen, Amalie Pedersen, Frederik Frandsen, Peter Lindholt Nielsen og Kaj Jensen.

3. pladsen og 4.000 kroner gik til Officefit-gruppen med Officefit: Emma Laumann, Celina Byskov Bertelsen, Line Christensen, Oliver Bach-Andersen, Thomas Sundgrav Gade.

Gavechecks var sponsoreret af Nupark, Actona Company, Kaj Bech og Officefit.

Annonce

Blander kommercielt og teknik

Det er første gang, at UCH blander elever fra teknisk gymnasium og handelsgymnasiet - som et led i at forberede de unge til det arbejdsmarked, der venter, hvor ingeniøren skal kunne arbejde tæt sammen med marketing- og salgsfolkene.

Projektet er støttet af Region Midtjylland, og til finaledagen var også to repræsentanter fra Aarhus Universitet mødt op.

- Vi ville gerne se, hvad de arbejder med, og hvordan de bringer de to fagligheder sammen. Det er et spændende projekt, idet det meget ofte er de tekniske videnskaber, der finder nye løsninger, men hvis de skal udbredes, skal de også kunne sælges, ellers løser de ingen problemer, siger Per Andersen, prodecan for Aarhus BSS, der de seneste par år har haft fokus på at udbygge samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne.

Finanaledagen blev holdt på Nupark, hvor 2.g'ere fra HTX og 3.g'ere fra HHX var samlet for at overvære de fem finalisters præsentation. I dommerpanelet sad direktør for Nupark, Allan Hedegaard, viceborgmester Torben Gudiksen, vicerektor for HTX, Paw Hedegaard Jensen samt repræsentanter for de fem deltagende virksomheder: Actona Company, Bang & Olufsen, Kaj Bech, Officefit og Visit Holstebro.

Alle grupper havde fremstillet et produkt, en videopræsentation og en økonomisk beregning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Aktivist snød sig ind til corona-pressemøde: - Journalisterne er bare mikrofonholdere - de stiller jo ingen kritiske spørgsmål

CORONAVIRUS

Live: 2,2 millioner danskere får nu 1000 kroner hver

Annonce