Annonce
Debat

Der er bare et problem...

Lederfoto af Holstebro redaktør Jesper Markussen.

Næste år vil de syv kilometer motortrafikvej blive en evig påmindelse til politikerne om, at man aldrig har fået gjort motorvejen helt færdig.

Annonce

Vejrudsigten taler om temperaturer over de 20 grader. Talerne er sandsynligvis på plads, Vejdirektoratet giver kagen og musikken leveres af et orkester ved navn El Rico Mambo. Der er lagt op til en festlig dag, når de første ti kilometer af det, der i 2018 bliver til Holstebro-motorvejen, bliver indviet på søndag. Men det også en god anledning til at minde om, at selv når motorvejen står klar, er den alligevel ikke helt færdig.

Der mangler stadig de syv kilometer motortrafikvej nordøst om Herning, der ikke er fundet en løsning på, selv om politikerne fra begge sider af Folketinget erkender, at der er et problem - om ikke andet så i forhold til trafiksikkerheden. Alene det argument burde jo være nok til at få lavet motorvejen helt færdig, så Holstebro og Nordvestjylland kan blive koblet endeligt på motorvejsnettet. Problemet med de sidste kilometer har været velkendt og diskuteret, siden motorvejen og linjeføringen blev præsenteret. Men nu er man så tæt på motorvejens slutdatoen, at det ikke længere er teoretisk fremtidsproblem, man kan skyde frem for sig. Næste år vil de syv kilometer motortrafikvej blive en evig påmindelse til politikerne om, at man aldrig har fået gjort motorvejen helt færdig.

Skal man tro trafikministeren, er der ikke penge i kassen til gøre arbejdet helt færdig. Et eventuelt mindre-forbrug på den nuværende strækning skal tilbage til Infrastrukturfonden, hvor de trafikpolitiske ønsker over det ganske land står i kø for at blive realiseret. Det udsagn skal man dog ikke lægge særlig meget i. Hvem husker ikke den daværende finansminister Bjarne Corydon (S), der pludselig ikke havde penge til Holstebromotorvejen, da han blev finansminister. Pengene endte alligevel, efter længere tids tovtrækkeri, med at blive fundet. Og det er netop det fine ved politik. Politikerne kan beslutte at afsætte midler til lige akkurat de projekter, de ønsker at fremme, og som der er flertal for. Det er derfor vigtigt, at både erhvervslivet og de politiske baglande bliver ved med at presse på for at få det sidste stykke motorvej.

Mon ikke også at Holstebros borgmester H.C. Østerby (S) vil tage netop det op, når han også skal tale til søndagens motorvejsåbning. Mangler han den sidste inspiration til talen, kan han jo eventuelt vælge at genbruge Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen argument, da han i sin tid forsvarede Venstres ønske om at bygge motorvejen, som trafikforskere kaldte spild af penge: "Som kineserne siger: Vil du være rig, så byg en vej," lød det fra Pihl Lorentzen i 2010.

Motorvejen skulle jo netop være med til både at øge adgangen til det kommende supersygehus i Gødstrup men også til at sikre bedre vækst i Vestjylland landet og bedre forhold for erhvervslivet, der netop peger på de sidste syv kilometer som afgørende. Lyt nu til dem. Og til kineserne.

Næste år vil de syv kilometer motortrafikvej blive en evig påmindelse til politikerne om, at man aldrig har fået gjort motorvejen helt færdig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Magiske koncerter på plænen

Struer

Sol og varme til finalen på havnetræf

Sport

Skive gafler HB-topscorer

Annonce