Annonce
Biler

Den store Skoda fås nu med kabler

Benzinmotoren er en 1,4' er med 156 hk, mens elmotoren er god for 85 kW (116 hk). Når el-og benzinmotor lægges sammen på en gang, når ydelsen op på 218 hk. Foto: Skoda
Skodas første opladningshydrid hedder Skoda Superb iV. Teknikken er gennemprøvet og stjæler kun en smule plads i den kæmpestore bil.

Er du ikke helt klar til at springe på en fuldt elektrisk bil, så er opladningshybriden lige noget for dig. Her får du alle forbrændingsmotorens fordele kombineret med elbilens tyste fremfærd.

Biltypen passer perfekt til en forbruger med et begrænset dagligt kilometer-forbrug, hvor man så oplader bilen hver dag og udnytter de 40-60 kilometer, der typisk er på bilens batteri, til kørsel på ren strøm.

Skodas første opladningshybrid benytter samme teknik, som VW har i sin Passat, hvilket vil sige 1,4-liters benzinmotor og et batteri samt en elmotor på 85 kW. Den samlede ydelse er 218 hk, og elmotoren er bygget sammen med gearkassen.

Alt i alt giver det en yderst kvik bil, der spurter til 100 kilometer i timen på 7,7 sekunder med begge motorer i brug. Man skal selvfølgelig huske, at på ren strøm er det kun elmotoren, der trækker, og dermed er der kun lige tilstrækkelig med kræfter.

Annonce

SKODA SUPERB iV

1,4-benzinmotor: 156 hk.

Elmotor: 116 hk.

Samlet: 218 hk/400 Nm.

Gear: Sekstrins DSG.

0-100 km/t.: 7,7 sekunder.

Topfart: 224 km/t.

Batteri: 13 KWh.

Rækkevidde på strøm: Op til 62 kilometer.

Opladning: En fuld opladning tager 3,5 timer med 3,6-kW ladeboks.

Glimrende rækkevidde

Den realistiske rækkevidde på strøm alene er opgivet til 62 kilometer, og på en dag med 12 grader og afslappet kørsel primært på motorveje ramte vi næsten 50 kilometer, før batteriet var ladet helt af.

Tallet er måske ikke så interessant, hvis man har kortere til arbejde hver dag, men et batteri fylder, så brændstoftanken i en opladningshybrid er altid mindre end i den tilsvarende bil uden batteri. I Skoda Superb iV er tanken 16 liter mindre (50 liter), men lægger man eldriften oveni, er rækkevidden delvist kompenseret. Dog vil man for alvor bemærke den mindre tank, hvis man kører længere afstande med høj hastighed.

Også som femdørs

En opladningshybrid er kostbar at bygge, så derfor vælger flere producenter, at der kun er én karrosserivariant.

Hos Skoda kan du dog vælge både femdørs og combi, hvis du vil have en Skoda Superb iV.

For at få plads til batteriet er bagagerummet skrumpet fra 625 liter i den almindelige Superb til 485 liter i plug-in-varianten. Til gengæld har Superb med kabler klassens bedste pladsforhold på bagsædet, en høj grad af komfort og gode køreegenskaber.

Opladningshybriden har ydermere specielt udstyr som Amundsen-infotainmentsystem med navigation og ottetommer skærm, som også kan vise batteristatus og rækkevidde på el. Alle infotainmentsystemer til Superb har nu indbygget eSIM, og dermed er bilen altid online. Det betyder, at man får trafikopdateringer i realtid, som giver mere overblik for en hurtig og præcis ruteplanlægning og for eksempel forslag til alternativ rute ved kø.

Der er naturligvis ikke ændret meget i designdetaljerne på iV'en, men en lukket front og sorte detaljer er det dog blevet til i forhold til en gængs Superb.

Selv om batteriet ligger foran bagakslen, tager hybridteknikken noget af bagagepladsen. Foto: Skoda

Regenerering

I en opladningshybrid er det vigtigt at kunne regenerere strøm, når man bremser, så man så vidt muligt undgår at bruge bilens mekaniske bremser. Hos Skoda har man valgt to grader af regenerering/bremse, og med lidt øvelse går det for Superb iV at køre i byen uden stort set at benytte bremsepedalen. Det er den funktion, som flere producenter kalder e-pedal, og som handler om, at man med lidt øvelse og skærpet evne til at kigge frem stort set kan undgå at benytte bilens mekaniske bremsepedal.

Vi har endnu ingen priser på Skoda Superb iV, men bilen er her til marts og bliver formentlig lidt billigere end VW Passat GTE, der koster fra lige under 420.000 kroner.

Hvis Skoda kan komme med et attraktivt niveau for beskatningsmæssig værdi, vil bilen også kunne blive populær her. Fra 1. april får man nemlig et fradrag i denne værdi på 40.000 kroner, hvis man vælger en opladelig firmabil.

Over en kam har de faceliftede Superb-modeller fået en ny front med mere skarptskårne lygter og følger den nye stil med Skoda-navnet fordelt i et bånd tværs over hele bagklappen.

Avisen var inviteret til Amsterdam af Skoda.

Skoda er til marts klar til at sende sin første plugin hybrid ud til danske kunder. Det bliver den store Superb, som kan køre op til 62 km på en opladning. Foto: Skoda
Alle Superb-modeller har i efteråret 2019 fået et facelift, og det har bl.a. betydet mere udstyr. Foto: Skoda
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce