Annonce
Debat

Debat: P-selskaber bekæmpes ikke med høtyve

Parkering: Erhvervspædagog og stifter af Mand & bil, Mikael Bjerre, har i sin klumme ’På kanten’ set sig gal på parkeringsafgifter. Vel at mærke de private af slagsen. Ifølge Mikael Bjerre er det udelukkende en skat på glemsomhed, der langtfra står mål med forseelsen og i øvrigt ikke tjener noget formål. Derfor finder han det også uforståeligt, at FDM ikke for længst har taget høtyvene ned fra væggene.

Det behøver vi ikke. FDM har gennem årene ført adskillige retssager mod p-selskaberne på vegne af vores medlemmer, der har ført til en bedre retsstilling og mere klare regler for privat parkering. Eksempelvis en bedre og mere tydelig skiltning på de private parkeringspladser.

Derudover kan vi - i al beskedenhed - også tage en stor del af æren for tilblivelsen af det nye Parkeringsklagenævn, hvor FDM sammen med Forbrugerrådet Tænk varetager forbrugernes interesser overfor parkeringsselskaberne. Siden sidste sommer har det sikret, at Mikael Bjerre og andre uheldige bilister nu har en nemmere, hurtigere og billigere klageadgang, hvis man har fået en p-afgift, man ikke kan blive enig med parkeringsselskabet om.

Om den omsiggribende parkeringsbranche, hvor erhvervsdrivende forsøger at lave gesjæft på snart sagt hvert ledigt frimærke, kan man mene meget. FDM anerkender, at en grundejer både har ret til og kan have behov for at indføre parkeringskontrol, men det er klart, at kontrollen skal ske på en fair og lovlig måde. Det holder vi i FDM et vågent øje med sker, ligesom vi ikke er bange for at gå i rette med parkeringsselskaberne, når grænserne bliver overtrådt.

Som forbruger har man altid muligheden for at stemme med pengepungen og gøre sine indkøb et sted, som parkeringsselskaberne endnu ikke har erobret. Så risikerer man heller ikke at skulle gribe ud efter høtyven.

Annonce
Dennis Lange, FDM
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom efter dem. Hårdt

Bedst som man troede, at man havde set det meste, så dukker der endnu en sag op om misbrug af offentlige midler. Denne gang i Forsvaret, hvor anklagemyndigheden mener at kunne bevise, at civile erhvervsdrivende har kunnet bestikke sig til lukrative vedligeholdelseskontrakter betalt af skatteyderne. Sagen - sammen med andre lignende sager - sætter desværre et stort spørgsmålstegn ved, hvor godt det offentlige egentlig har styr på de penge, som borgerne har betroet dem. I Socialstyrelsen kunne Britta Nielsen gennem mange år berige sig selv - og det har udvalgte medarbejdere i Forsvarets Ejendomsstyrelse sandsynligvis også kunnet. To medarbejdere i Forsvaret er allerede tiltalt i en sag, der ligger tre år tilbage. Og yderligere sigtelser kan være på vej i en ny sag, der begyndte med, at en økonomimedarbejder ved et installationsfirma i Holstebro råbte vagt i gevær over for Rigsrevisionen. Midt det mørke og rod som er ved at blive afdækket, kan den tidligere økonomimedarbejder holde hovedet og fanen højt. Det er sandsynligvis takket være ham, at sagerne kommer frem i lyset, så det forhåbentligt bliver muligt også at stille de ansvarlige til ansvar. Desværre ryster sådanne sager ikke bare den enkelte afdeling, hvor svindlen er begået. Den rammer i det her tilfælde hele Forsvaret og alle de mennesker, der er ansat. Det er naturligvis bunduretfærdigt - men mistanken om urent spil er svær at viske bort igen, og derfor er der også kun en løsning, og det er at komme juridisk efter de ansvarlige - og komme efter dem hårdt. Vores samfundsmodel bygger på en høj grad af tillid. Både til hinanden men også til de myndigheder, der forvalter en af verdens højeste skatteprocenter. Forsvinder tilliden, så bliver det både vanskeligere at være borger og myndighed. Heldigvis var det moralske kompas rigtigt indstillet hos den unge mand, der gik til Rigsrevisionen og politiet med sin bekymring. Det kan alle, der læser bare lidt i Rigsrevisionens beretning om sagen, konstatere ved selvsyn.

Annonce