Annonce
Debat

Debat: Hvor er elbilerne, Wammen?

Der skal fart på den grønne omstilling, og vi er i Enhedslisten utroligt glade for, at vi sammen med regeringen har sat et ambitiøst mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Men når man læser regeringens forslag til en ny finanslov igennem, er der brug for at minde regeringen om, at vi først hjælper klimaet, når vi handler, ikke blot ved at tale om det. Men regeringens finanslovsudspil er blottet for tiltag, der her og nu vil mindske Danmarks CO2-udledning. Det er vi i Enhedslisten selvfølgelig ikke tilfredse med.

Danskerne har stemt på grøn handling. Det vil Enhedslisten være garant for, når vi i den kommende tid skal forhandle en finanslov på plads med regeringen. Prisen på billetter til busser og tog skal ned, og elbiler skal være danskernes foretrukne bil – og til at betale for almindelige mennesker.

Jo tidligere, vi kan få danskerne til at udskifte diesel- og benzinbilen med en elbil, jo hurtigere hjælper vi klimaet. Det er en klar prioritet for Enhedslisten.

I dag kører der knap tre millioner personbiler rundt i Danmark. Cirka 15.000 af dem af elbiler. Det er ikke godt nok. Men desværre er regeringens finanslovsudspil en mavepuster til elbilerne. Om godt et år stiger registreringsafgiften på elbiler til mere end det dobbelte end i dag, og samtidig udløber det fradrag, der i dag sikrer, at alle elbiler under 400.000 kr. er fritaget for registreringsafgift. Det vil gøre elbilerne markant dyrere – er det virkelig regeringens plan?

Vi er ikke uenige i, at man skal lade Transportkommissionen gøre sit arbejde, men samtidig kan vi heller ikke tillade, at elbilerne bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af elbilssalget.

Det er nu bilforhandlerne skal bestille de biler hjem, der skal sælges i 2021. Derfor skal vi allerede nu forlænge de eksisterende vilkår for elbiler – indtil vi har en mere langsigtet løsning på plads. Danskerne og bilforhandlerne skal vide, hvad en elbil koster i 2021 og i de efterfølgende år.

Det er ikke nok at tale om 2030. Vi skal starte nu. Enhedslisten er klar til at skabe de nødvendige stabile rammer, der skal til, for at elbilen bliver det logiske valg.

Annonce
Henning Hyllested
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom efter dem. Hårdt

Bedst som man troede, at man havde set det meste, så dukker der endnu en sag op om misbrug af offentlige midler. Denne gang i Forsvaret, hvor anklagemyndigheden mener at kunne bevise, at civile erhvervsdrivende har kunnet bestikke sig til lukrative vedligeholdelseskontrakter betalt af skatteyderne. Sagen - sammen med andre lignende sager - sætter desværre et stort spørgsmålstegn ved, hvor godt det offentlige egentlig har styr på de penge, som borgerne har betroet dem. I Socialstyrelsen kunne Britta Nielsen gennem mange år berige sig selv - og det har udvalgte medarbejdere i Forsvarets Ejendomsstyrelse sandsynligvis også kunnet. To medarbejdere i Forsvaret er allerede tiltalt i en sag, der ligger tre år tilbage. Og yderligere sigtelser kan være på vej i en ny sag, der begyndte med, at en økonomimedarbejder ved et installationsfirma i Holstebro råbte vagt i gevær over for Rigsrevisionen. Midt det mørke og rod som er ved at blive afdækket, kan den tidligere økonomimedarbejder holde hovedet og fanen højt. Det er sandsynligvis takket være ham, at sagerne kommer frem i lyset, så det forhåbentligt bliver muligt også at stille de ansvarlige til ansvar. Desværre ryster sådanne sager ikke bare den enkelte afdeling, hvor svindlen er begået. Den rammer i det her tilfælde hele Forsvaret og alle de mennesker, der er ansat. Det er naturligvis bunduretfærdigt - men mistanken om urent spil er svær at viske bort igen, og derfor er der også kun en løsning, og det er at komme juridisk efter de ansvarlige - og komme efter dem hårdt. Vores samfundsmodel bygger på en høj grad af tillid. Både til hinanden men også til de myndigheder, der forvalter en af verdens højeste skatteprocenter. Forsvinder tilliden, så bliver det både vanskeligere at være borger og myndighed. Heldigvis var det moralske kompas rigtigt indstillet hos den unge mand, der gik til Rigsrevisionen og politiet med sin bekymring. Det kan alle, der læser bare lidt i Rigsrevisionens beretning om sagen, konstatere ved selvsyn.

Annonce