Annonce
Debat

Debat: Hvor er elbilerne, Wammen?

Der skal fart på den grønne omstilling, og vi er i Enhedslisten utroligt glade for, at vi sammen med regeringen har sat et ambitiøst mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Men når man læser regeringens forslag til en ny finanslov igennem, er der brug for at minde regeringen om, at vi først hjælper klimaet, når vi handler, ikke blot ved at tale om det. Men regeringens finanslovsudspil er blottet for tiltag, der her og nu vil mindske Danmarks CO2-udledning. Det er vi i Enhedslisten selvfølgelig ikke tilfredse med.

Danskerne har stemt på grøn handling. Det vil Enhedslisten være garant for, når vi i den kommende tid skal forhandle en finanslov på plads med regeringen. Prisen på billetter til busser og tog skal ned, og elbiler skal være danskernes foretrukne bil – og til at betale for almindelige mennesker.

Jo tidligere, vi kan få danskerne til at udskifte diesel- og benzinbilen med en elbil, jo hurtigere hjælper vi klimaet. Det er en klar prioritet for Enhedslisten.

I dag kører der knap tre millioner personbiler rundt i Danmark. Cirka 15.000 af dem af elbiler. Det er ikke godt nok. Men desværre er regeringens finanslovsudspil en mavepuster til elbilerne. Om godt et år stiger registreringsafgiften på elbiler til mere end det dobbelte end i dag, og samtidig udløber det fradrag, der i dag sikrer, at alle elbiler under 400.000 kr. er fritaget for registreringsafgift. Det vil gøre elbilerne markant dyrere – er det virkelig regeringens plan?

Vi er ikke uenige i, at man skal lade Transportkommissionen gøre sit arbejde, men samtidig kan vi heller ikke tillade, at elbilerne bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af elbilssalget.

Det er nu bilforhandlerne skal bestille de biler hjem, der skal sælges i 2021. Derfor skal vi allerede nu forlænge de eksisterende vilkår for elbiler – indtil vi har en mere langsigtet løsning på plads. Danskerne og bilforhandlerne skal vide, hvad en elbil koster i 2021 og i de efterfølgende år.

Det er ikke nok at tale om 2030. Vi skal starte nu. Enhedslisten er klar til at skabe de nødvendige stabile rammer, der skal til, for at elbilen bliver det logiske valg.

Annonce
Henning Hyllested
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev For abonnenter

Læserbrev: Fåreavler er selvforskyldt årsag til angreb på sine får

Debat: Fåreavler, Morten Thøgersen, Råsted/Vemb, har igen selvforskyldt haft angreb på sine får, der fortsat kun er beskyttet af et utilstrækkelig lavt, flytbart hegn. Og som sidst, igen beklager sig over regeringen, og skubber på den måde sit ansvar for dyrene over på regeringen. Dette synes i øvrigt at være standard ingen for landbruget, at lade andre betale. Det er dog langt fra det første ulveangreb på får i indhegninger, der er helt utilstrækkelige. Og derfor langt fra det første ulveangreb på ubeskyttede får, hvor ejeren giver ulven ansvar for noget, der helt klart er ejernes eget ansvar. Der er hos Morten Thøgersen denne gang tale om 20-25 dræbte får, der med stor sandsynlighed ikke er dræbt på en gang, men over flere dage/uger, som det også blev påpeget ved det seneste angreb i efteråret 2019, hvor han mistede 83 får, hvilket dengang røbende det manglende opsyn med dyrene. Han bor ikke i ulvezonen. så der er ikke krav om dagligt tilsyn med får. Men i almindelighed forventes det sker i respekt for dyrene. Endvidere bør ulvezonen udvides, dersom det er en ulv, der har haft let spil til at dræbe fårene, og ikke nogle bortløbende hunde. Vildtkonsulent, Jens Henrik Jakobsen, der indsamlede DNA til analyse, kunne igen oplyse, at Morten Thøgersens hegn ikke var ulvesikret. Til kanalen TV Midtvest fortæller Morten Thøgersen, at han er træt og frustreret over situationen. Hvilket han bestemt ikke er ene om. For det nærmer sig tilbagevendende kynisk ligegyldighed med dyrene, og det år efter år. - Nu skal der snart ske noget i det her land. Det kan ikke passe, at politikere ikke gør noget ved det. At miljøministeren vil have et hegn, jeg ikke kan bruge til noget. Det bliver kun værre. Jeg må jo ikke skyde ulvene, fortæller han til tvmv. Vi lever i 2020 med en accelererende udryddelse af artsdiversiteten, hvor landbruget er en af hovedårsagerne og ikke ulven, der er et væsentligt toprovdyr i natursystemet, og ikke i 1820, hvor mange rovdyr og rovfugle i enfoldighedens navn blev udryddet i landet, da de ikke lige passede ind med den tids herremænd, jæger og landbrugsinteresser. Er det vilkårene i dagens Danmark kan en hobbyaktivitet som jagt helt forbydes for at beskytte naturens rovdyr, og fåreavl kan dikteres kun må ske på øerne, som også store landbrugsområder skal gives tilbage til naturen. Så det er nye tider! Følgende regler gælder i dag i de udpegede ulvezoner: ”Hvis man som husdyrholder inden for et af de udpegede områder ikke etablerer ulvesikre hegn eller misvedligeholder et ulvesikkert hegn, så det ikke opfylder ovenstående definition på et ulvesikkert hegn, medfører det, at der efter gentagne ulveangreb (som udgangspunkt to ulveangreb, men beror på konkret vurdering) ikke udbetales yderligere kompensation ved tab af dyr.” Det gælder for Morten Thøgersen, som det gælder en hvilken som helst anden virksomhed, at de skal leve op til gældende love og regler, og det gælder naturligvis også for fåreavlerne. Og er økonomien ikke til at loven overholdes, må virksomheden lukke ned.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Ulfborg/Vemb

Mand omkommet i drukneulykke

Annonce